Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen internationale dreiging, onder meer vanuit Rusland.
Verandering in prioriteit op het spoor
Op dit moment hebben reizigerstreinen de hoogste prioriteit op het Nederlandse spoor, gevolgd door goederentreinen. Militaire transporten staan onderaan in de rangorde. Volgens Aartsen sluit deze volgorde niet meer aan bij de huidige veiligheidssituatie. Door de nieuwe regeling krijgen militaire treinen met een urgente status voorrang op andere treinverkeer.
Nederland als logistieke schakel
Nederland vervult een belangrijke rol in het vervoer van militair materieel binnen Europa. Grote zeehavens zoals Vlissingen, Rotterdam en de Eemshaven zijn geschikt voor het laden en lossen van zware voertuigen. Militair materieel kan daar rechtstreeks vanaf schepen op treinen worden geplaatst en via spoorverbindingen met Duitsland verder worden vervoerd richting Oost-Europa.
Druk spoornetwerk vraagt om aanpassing
Het Nederlandse spoornet is een van de drukst bereden ter wereld. Het inpassen van militaire treinen tussen reizigers- en goederentreinen vraagt veel afstemming en voorbereiding van spoorbeheerder ProRail. Tot nu toe gebeurt dit vaak met behulp van reservecapaciteit en door militaire treinen vooral ’s nachts te laten rijden.
Mogelijke gevolgen voor reizigers
De staatssecretaris verwacht dat treinreizigers weinig van de nieuwe voorrangsregels zullen merken, maar sluit verstoringen niet uit. In uitzonderlijke situaties kan het voorkomen dat een reizigerstrein tijdelijk niet rijdt om ruimte te maken voor een dringend militair transport.
Beperkingen en vervolgstappen
Met de nieuwe voorrangsregels zijn niet alle knelpunten rondom militair spoorvervoer opgelost. Administratieve procedures, vergunningen en internationale afspraken kunnen het transport vertragen. Daarnaast onderzoeken het ministerie en ProRail op welke locaties het spoor momenteel niet geschikt is voor zwaar militair materieel, bijvoorbeeld vanwege bruggen of de afstand tussen sporen.
Invoering op langere termijn
De nieuwe voorrangsregeling wordt naar verwachting over ongeveer een jaar van kracht. Het besluit maakt deel uit van bredere inspanningen van de overheid om de weerbaarheid en logistieke capaciteit van Nederland te versterken.


