Militaire treinen krijgen voorrang op spoorverkeer

Treinen die militair materieel vervoeren krijgen in de toekomst voorrang op reizigers- en goederentreinen. Dat heeft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Volgens hem is de maatregel nodig vanwege de toegenomen internationale dreiging, onder meer vanuit Rusland.

Verandering in prioriteit op het spoor

Op dit moment hebben reizigerstreinen de hoogste prioriteit op het Nederlandse spoor, gevolgd door goederentreinen. Militaire transporten staan onderaan in de rangorde. Volgens Aartsen sluit deze volgorde niet meer aan bij de huidige veiligheidssituatie. Door de nieuwe regeling krijgen militaire treinen met een urgente status voorrang op andere treinverkeer.

Nederland als logistieke schakel

Nederland vervult een belangrijke rol in het vervoer van militair materieel binnen Europa. Grote zeehavens zoals Vlissingen, Rotterdam en de Eemshaven zijn geschikt voor het laden en lossen van zware voertuigen. Militair materieel kan daar rechtstreeks vanaf schepen op treinen worden geplaatst en via spoorverbindingen met Duitsland verder worden vervoerd richting Oost-Europa.

Druk spoornetwerk vraagt om aanpassing

Het Nederlandse spoornet is een van de drukst bereden ter wereld. Het inpassen van militaire treinen tussen reizigers- en goederentreinen vraagt veel afstemming en voorbereiding van spoorbeheerder ProRail. Tot nu toe gebeurt dit vaak met behulp van reservecapaciteit en door militaire treinen vooral ’s nachts te laten rijden.

Mogelijke gevolgen voor reizigers

De staatssecretaris verwacht dat treinreizigers weinig van de nieuwe voorrangsregels zullen merken, maar sluit verstoringen niet uit. In uitzonderlijke situaties kan het voorkomen dat een reizigerstrein tijdelijk niet rijdt om ruimte te maken voor een dringend militair transport.

Beperkingen en vervolgstappen

Met de nieuwe voorrangsregels zijn niet alle knelpunten rondom militair spoorvervoer opgelost. Administratieve procedures, vergunningen en internationale afspraken kunnen het transport vertragen. Daarnaast onderzoeken het ministerie en ProRail op welke locaties het spoor momenteel niet geschikt is voor zwaar militair materieel, bijvoorbeeld vanwege bruggen of de afstand tussen sporen.

Invoering op langere termijn

De nieuwe voorrangsregeling wordt naar verwachting over ongeveer een jaar van kracht. Het besluit maakt deel uit van bredere inspanningen van de overheid om de weerbaarheid en logistieke capaciteit van Nederland te versterken.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Nieuwe dienstregeling NS: eerder en later reizen met de trein

Met de invoering van een nieuwe dienstregeling kunnen treinreizigers vanaf zondag op meer momenten van de dag met de trein reizen. Vanuit verschillende plaatsen is het mogelijk om eerder in de ochtend of juist later in de avond te vertrekken. Daarnaast breidt de NS...

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

NS-prestaties verbeteren ondanks verslechterende staat van het spoor

Ondanks de toenemende slijtage van het Nederlandse spoornet en een groeiend aantal storingen, zijn de prestaties van de NS in het afgelopen jaar verbeterd. Treinen reden vaker op tijd en reizigers hadden vaker een zitplaats. Dat blijkt uit de eindejaarsprognose die de...

Trein naar Mönchengladbach

Trein naar Mönchengladbach

Mönchengladbach ligt in het westen van Duitsland, vlak bij de Nederlandse grens. De stad is goed per trein bereikbaar via Venlo, Düsseldorf of Keulen. Mönchengladbach Hauptbahnhof ligt aan de rand van het centrum. Prijskalender: treinkaartje naar Mönchengladbach...

Pin It on Pinterest