De NS is bezig met het opzetten van verschillende onderhoudswerkplaatsen, waardoor treinen na een defect sneller kunnen terugkeren op het spoor. De gemiddelde duur van een kleine reparatie duurt momenteel 47 uur, terwijl er bij een test met zo’n onderhoudswerkplaats gemiddeld slechts 13 uur over wordt gedaan. Daarom zal de NS naast het Groningse Onnen ook een werkplaats worden gebouwd in Maastricht en Amsterdam-Watergraafsmeer. Een woordvoerder vergelijkt de werkplaatsen met een pitstop bij Formule 1, waarbij de monteurs een minimale tijd krijgen om het defect z.s.m. te repareren.
Tijdswinst levert zit- en staanplaatsen op
Doordat treinen veel sneller kunnen deelnemen aan de dienstregeling levert dit meer staan- en zitplaatsen op voor treinreizigers. Op deze manier lijken de overvolle treinen toch voor positieve ontwikkelingen te zorgen, omdat de NS hiermee gedwongen wordt om processen te versnellen en efficient te werken.
Wat vindt u van deze wijziging? Laat het hieronder weten!