Het aantal treinreizigers blijft elk jaar groeien. Dit geldt voor zowel het aantal binnen- als buitenlandse treinreizen. De groei komt voornamelijk door de bewustwording onder consumenten en bedrijven van duurzaam reizen. Hierdoor kijken reizigers steeds meer naar de trein als alternatief voor het vliegtuig. In 2019 is de verkoop van internationale treintickets en het aantal reizigers met 13 procent gegroeid en hebben ongeveer 4 miljoen reizigers gekozen voor de internationale trein.
Top 10 treinbestemmingen 2019
Hieronder vind je de top 10 internationale treinbestemmingen van 2019. Daarbij is te zien hoeveel procent het aantal reizigers naar de bestemming is gegroeid ten opzichte van 2018.
- Brussel (+14%)
- Antwerpen (+0%)
- Parijs (+1%)
- Berlijn (+20%)
- Brussel Airport (+22%)
- Londen (+6%)
- Keulen (+1%)
- Düsseldorf (+15%)
- Brugge (+22%)
- Gent (+8%)
Winnaar en verliezer
Afgelopen jaar werd de directe trein naar Lille uit de dienstregeling gehaald en kreeg de trein naar Disneyland Parijs (station Marne-La-Vallée) prioriteit. Hierdoor daalde het aantal reizigers op het traject naar Lille met 49 procent. Het percentage van reizigers naar Disneyland die voor de trein kozen steeg echter met 587 procent.
Plannen 2020
Doel is om in 2020 nog meer reizigers over te halen om voor de trein te kiezen. Op afstanden tot 700 kilometer moet de trein een goed alternatief zijn voor andere vervoersmiddelen. Er zullen daarom betere verbindingen worden gerealiseerd met Londen, Wenen en Berlijn. Goed om te zien is dat reizigers ook op langere afstanden steeds vaker kiezen voor de internationale trein. Zo is een reizigersgroei te zien op 8 langeafstandstrajecten:
- Lyon (+47%)
- München (+33%)
- Zürich (+46%)
- Wenen (+42%)
- Marseille (+39%)
- Bordeaux (+61%)
- Milaan (+56%)
- Barcelona (+31%)
Overwegingsredenen treinreizigers
Naast duurzaamheid is de trein ook erg concurrerend op het gebied van prijs, reisgemak en reistijd. Zo zijn er op trajecten naar verschillende Europese bestemmingen geen betere vervoersmiddelen dan de trein. Denk hierbij aan treinreizen naar Antwerpen, Brussel, Düsseldorf, Keulen, Frankfurt en Parijs. In 2020 moet ook de verbinding per Eurostar naar Londen een sterkere positie krijgen door het elimineren van de grenscontrole op Brussel-Zuid die momenteel voor een langere reistijd zorgt. Later zal ook de route naar Berlijn worden aangepast. De trein moet op afstanden tot 700 kilometer