Klimaattrein naar COP26 in Glasgow

Alle ogen zijn gericht op de Klimaatconferentie in Glasgow, waar alle belangrijke maatregelen en ontwikkelingen worden besproken rondom het klimaat. Terwijl er bijna 400 privéjets richting Glasgow vliegen, kiest NS voor een speciale ‘Klimaattrein’ die passagiers naar COP26 brengt. Zo zullen Officiële delegaties vanuit Nederland, België, Italie en Duitsland per trein naar de Klimaatconferentie afreizen. Het is echter niet duidelijk of premier Rutte ook van de speciale Klimaattrein naar Glasgow gebruik heeft gemaakt.

De Eurostar verbruikt op het traject naar Glasgow ruim 7 keer minder CO2 en is daarmee het meest duurzame vervoersmiddel op het traject. De trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal en reist via Rotterdam en Brussel met 300 kilometer per uur naar Londen. Bij aankomst op station Londen St. Pancras wandelen reizigers naar station Euston voor de overstap. De stations zijn verbonden met de zogenoemde “Wellbeing Walk”. Het is een alternatieve wandelroute, waarmee je de hoge luchtverontreiniging van de drukke wegen kan vermijden.

Message to Glasgow

Zowel een ondertekende brief als de speciale trein dienen als ‘Message to Glasgow’. Hiermee geven zowel de spoorwegpartners als officiële delegaties aan het belang in te zien van de duurzame gemotoriseerde vorm van reizen; de trein.

Met de oproep willen vervoerders meer steun en budget om de groei van duurzaam reizen te versnellen. Zo zijn er investeringen nodig om internationale spoorwegroutes te verbeteren en reizigers een (goed) alternatief te bieden.

Youth for Sustainable Travel

Het initiatief voor de Klimaattrein en het stimuleren van duurzaam reizen komt vanuit de Youth for Sustainable Travel. De beweging bestaat uit en/of krijgt steun van de onderstaande organisaties.

  • ProRail
  • Eurostar
  • NS
  • Avantie West Coast
  • Infrabel
  • SNCF Reseau
  • Getlink
  • HS1
  • NMBS
    EWS Schönau
  • CER-Community
  • European Railway
  • Infrastructure Companies
  • EIM European Rail Infrastructure Managers
  • UIC International Union of Railways

Ontvang acties

Trein naar Berlijn in minder dan 6 uur

Trein naar Berlijn in minder dan 6 uur

Om concurrerend te zijn voor andere vervoersmiddelen wilt de NS en Europa de reistijden en prijzen minimaliseren voor populaire bestemmingen tot 500 kilometer. Hiervoor moeten verschillende wijzigingen worden gemaakt in bijvoorbeeld de dienstregeling, route of het...

NS start implementatie van nieuw beveiligingssysteem ERTMS

NS start implementatie van nieuw beveiligingssysteem ERTMS

Ter modernisering van de treinen en veiligheid start NS met de implementatie van het nieuwe ERTMS beveiligingssysteem. Alle 176 VIRM-dubbeldekkers zullen in de komende periode worden voorzien van deze hypermoderne technologie. Leverancier Siemens Mobility is hierbij...

Pin It on Pinterest

Deel deze pagina

Geef het door aan iemand anders