In 2004 heeft de NS nieuwe Sprinters besteld zonder toilet, waarop het regende met klachten, Kamervragen en kritiek. Vervolgens heeft het tot 2016 geduurd om de Sprinters dan toch eindelijk terug te sturen voor onderhoud en toiletten. De 131 Sprinters zullen 1 voor 1 worden teruggestuurd naar de Duitse grens, waarna ze door een Duitse locomotief naar de werkplaats worden gesleept. Uiteindelijk kost het 3 weken per treinstel om de toiletten in te bouwen, waardoor de klus pas rond 2021 helemaal is afgerond.
NS doet 17 jaar over de inbouw van een vanzelfsprekende voorziening in treinen.
Deuren te klein voor toiletten
Normaal gesproken worden de toiletten bij de productie van treinen ingebouwd, waardoor ze in één keer worden geplaatst. Aangezien de Sprinters al helemaal in elkaar zitten worden de toiletten eerst gedemonteerd, waarna ze in de trein weer in elkaar worden gezet.
Tevens worden de treinen gemoderniseerd, komen er rolstoelplaatsen en wordt de trein voorzien van schuiftrede voor een betere toegankelijkheid.
Aanpassingen kosten enkele tientallen miljoenen euro’s.