Inbouw toiletten in trein kost 3 weken

In 2004 heeft de NS nieuwe Sprinters besteld zonder toilet, waarop het regende met klachten, Kamervragen en kritiek. Vervolgens heeft het tot 2016 geduurd om de Sprinters dan toch eindelijk terug te sturen voor onderhoud en toiletten. De 131 Sprinters zullen 1 voor 1 worden teruggestuurd naar de Duitse grens, waarna ze door een Duitse locomotief naar de werkplaats worden gesleept. Uiteindelijk kost het 3 weken per treinstel om de toiletten in te bouwen, waardoor de klus pas rond 2021 helemaal is afgerond.

NS doet 17 jaar over de inbouw van een vanzelfsprekende voorziening in treinen.

Toiletten in trein

Deuren te klein voor toiletten

Normaal gesproken worden de toiletten bij de productie van treinen ingebouwd, waardoor ze in één keer worden geplaatst. Aangezien de Sprinters al helemaal in elkaar zitten worden de toiletten eerst gedemonteerd, waarna ze in de trein weer in elkaar worden gezet.

Tevens worden de treinen gemoderniseerd, komen er rolstoelplaatsen en wordt de trein voorzien van schuiftrede voor een betere toegankelijkheid.

Aanpassingen kosten enkele tientallen miljoenen euro’s.

Ontvang aanbiedingen

Leuke Europese bestemmingen: maximaal 3 uur reizen met de trein

Leuke Europese bestemmingen: maximaal 3 uur reizen met de trein

Als je verlangt naar een snelle ontsnapping uit de Nederlandse routine, hoef je helemaal niet ver te reizen. Met de trein sta je binnen drie uur in een totaal andere wereld: nieuwe geuren, onbekende straatjes, andere smaken en een ander ritme. En dat allemaal zonder...

Leuke bestemmingen in Europa: maximaal 4 uur reizen per trein

Leuke bestemmingen in Europa: maximaal 4 uur reizen per trein

De lente is hét seizoen om eropuit te trekken: het weer wordt aangenamer, steden ontwaken uit hun winterslaap en de natuur staat volop in bloei. Voor wie graag duurzaam reist, is de trein het perfecte vervoersmiddel. Gelukkig liggen er vanuit Amsterdam Centraal...

Pin It on Pinterest