Heurotrain: Directe trein van Groningen naar Parijs

Heurotrain streeft naar 16 treinverbindingen per dag tussen Groningen, Amsterdam en Parijs, en 15 keer per dag tussen Amsterdam en Londen. De route naar Parijs omvat stops op Assen, Zwolle, Almere Centrum, Amsterdam Centraal, Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal, en Brussel Zuid. Opmerkelijk genoeg heeft Arriva eerder aangegeven dezelfde treindienst te willen rijden, en zij verwelkomen de concurrentie volgens een woordvoerder.

“Wij juichen concurrentie altijd toe. Dit is het resultaat van de Europese wetgeving die het mogelijk maakt om treindiensten in open toegang aan te bieden. De markt verzilvert kansen voor meer en nieuwe treinverbindingen. Dit is goed nieuws voor internationale treinreizigers, ook vanuit het Noorden,” aldus de woordvoerder van Arriva.

Achtergrond Heurotrain: trein Groningen – Parijs

In oktober 2023 zag Heurotrain het levenslicht, gevestigd in Amsterdam als een besloten vennootschap opererend onder Qbigg Holding B.V, actief in de branche van financiële holdings. Heurotrain, een samentrekking van ‘high-speed’ en ‘Europa’, staat op het punt de spoorwegmarkt te betreden met ambitieuze plannen om in 2027 treindiensten te exploiteren. De oprichter, Roemer van Biggelaar, een zoon van Maarten van Biggelaar, eigenaar van Quote Media, leidt het initiatief.

Momenteel werkt Heurotrain hard om de nodige certificaten te verkrijgen van vergunningsinstanties zoals IL&T en de ERA om toestemming te krijgen voor hun diensten. Het bedrijf heeft twee investeerders gevonden die bereid zijn om de organisatie te ondersteunen, en experts uit verschillende landen adviseren over diverse aspecten, waaronder oud-directieleden van de NS. Voor het aanschaffen van treinen ontvangen ze advies van deskundigen.

In hun aanvraag aan de ACM geeft Heurotrain aan met “nader te specificeren hogesnelheidsmaterieel” te willen rijden, waarbij de Frecciarossa 1000 van Hitachi Rail als referentie wordt genoemd. De zitplaatscapaciteit zal tussen de 450 en 550 liggen.

Ontvang aanbiedingen

Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik

Nieuw treinperron station Amsterdam Zuid in gebruik

De bouw van het nieuwe treinperron op station Amsterdam Zuid is afgerond. Boven de Brittenpassage is een extra perron gerealiseerd voor de sporen 1 en 2. Hierdoor reden er tot 27 maart minder treinen van en naar het station, maar vanaf deze datum is het perron weer...

Nieuwe Nightjet-treinen naar Wenen en Innsbruck

Nieuwe Nightjet-treinen naar Wenen en Innsbruck

NS en ÖBB introduceren per 28 mei 2025 de vernieuwde Nightjet-treinen op de treinroutes van Amsterdam naar Wenen en Innsbruck. Met een modern design, verbeterde privacy en extra comfort wordt reizen per nachttrein aantrekkelijker dan ooit. Snel en comfortabel...

Pin It on Pinterest