Amsterdam, 23 januari 2023 – Terwijl Eurostar momenteel het alleenrecht heeft op het internationale spoor naar Londen en Parijs, hebben de ondernemers Roemer en Maarten van den Biggelaar plannen om daar verandering in te brengen. Met Heuro, een samentrekking van high-speed en Europa, willen ze de concurrentie aangaan met Eurostar en het potentieel van de hogesnelheidsspoorlijnen maximaliseren.
“Er gaan nog steeds veel vluchten naar Parijs en Londen, terwijl er een prachtige tunnel met hogesnelheidsspoor onder het Kanaal ligt die nog veel beter gebruikt kan worden,” legt Roemer van den Biggelaar uit. Met de groeiende vraag naar internationale treinreizen en Eurostar die vorig jaar bijna 15 miljoen passagiers vervoerde, zien de ondernemers een kans om Heuro te lanceren.
Plannen: Heuro in 2028 van Groningen naar Parijs en Londen
Heuro plant ambitieus en wil in 2028 dagelijks zestien keer heen en weer naar Parijs rijden en vijftien keer naar Londen. In vergelijking rijdt Eurostar momenteel slechts vier keer per dag tussen Amsterdam en Londen. De Van den Biggelaars benadrukken dat de grondige data-analyse aantoont dat er vraag is naar deze frequentie.
Wat Heuro onderscheidt, is het besluit om twee van de dagelijkse treinen naar Parijs uit Groningen te laten vertrekken. “Waarom zou alleen de Randstad verbonden moeten worden met Londen en Parijs?,” vraagt Van den Biggelaar zich af, waarbij hij wijst op het voordeel van ruimte en werkgelegenheid in het Noorden.
Investeringsbedrijven uit New York en Zwitserland
Om deze ambitieuze plannen te realiseren, heeft Heuro aanzienlijke financiële middelen nodig. Er worden gesprekken gevoerd met investeringsbedrijven uit New York en Zwitserland, en er wordt gekeken naar treinfabrikanten om tientallen hogesnelheidstreinen aan te schaffen. Inspiratie wordt geput uit het Italiaanse voorbeeld, waar nieuwkomer Italo de markt verdrievoudigde en ticketprijzen met 40% deed dalen.