NS presenteert gemengde halfjaarcijfers over de eerste helft van 2025. Hoewel het aantal reizigers is toegenomen en de prestaties op het spoor zijn verbeterd, blijft het bedrijf financieel in de rode cijfers. De onderliggende verliezen zijn iets afgenomen, maar NS ziet nog een lange weg naar een gezonde financiële positie.
Meer reizigers en betere prestaties op het spoor
De nieuwe hoofdrailnetconcessie, die begin 2025 van start ging, laat volgens NS operationeel een goede start zien. Reizigers kwamen vaker op tijd aan, met een gemiddelde punctualiteit van 91,5% (tegenover 89,3% in 2024) en een hogere kans op een zitplaats in de spits, vooral in de tweedeklas. NS rapporteert sinds 2025 nieuwe en scherpere normen voor punctualiteit en zitplaatskans, waarmee het beter kan inspelen op de ervaringen van reizigers.
Investeringen in nieuw materieel, personeelsuitbreiding en een aangepaste dienstregeling dragen bij aan deze verbeteringen. Ook wordt er nauw samengewerkt met ProRail om de gevolgen van infrastoringen te beperken, al blijft het aantal verstoringen hoog.
Financiële resultaten blijven achter
Ondanks de toename van reizigerskilometers (+2,2%) en hogere opbrengsten uit kaartverkoop (€ 1.569 miljoen, een stijging van 5% ten opzichte van 2024), boekte NS in het eerste halfjaar een onderliggend verlies van € 60 miljoen. Dat is iets minder dan de € 65 miljoen verlies in dezelfde periode vorig jaar. Het nettoverlies kwam uit op € 9 miljoen (2024: € 33 miljoen).
De daling van overheidsbijdragen heeft een belangrijke rol gespeeld in het negatieve resultaat. In het bijzonder verviel de compensatie voor de lagere opbrengsten uit ov-studentenkaarten, wat neerkomt op een jaarlijkse vermindering van € 97 miljoen.
Investeringen ondanks verliezen
NS investeerde in de eerste helft van 2025 € 146 miljoen, onder andere in de aanschaf en modernisering van treinen, uitbreiding van werkplaatsen en verduurzaming van stations. Daarnaast houdt NS rekening met de effecten van een nieuwe cao, waaronder een loonsverhoging en een regeling voor vervroegd uittreden. Deze regeling leidt tot een verplichting van ruim € 200 miljoen, die in de tweede helft van het jaar verwerkt zal worden.
Groei in kaartverkoop en daluren
De toename in reizigers is mede te danken aan gerichte kortingsacties en abonnementen voor reizen in de daluren. Zo werden 394.000 NS PrijsTijd Deals verkocht, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Ook het in- en uitchecken met betaalpas wint aan populariteit: het gebruik hiervan steeg met 54% ten opzichte van de eerste helft van 2024. In totaal werden er 5,5% meer treinkaartjes verkocht.
Besparingen op koers
NS werkt aan een structurele kostenbesparing van € 200 miljoen per jaar vanaf 2028. In de eerste helft van 2025 is hiervan € 50 miljoen gerealiseerd. De besparingen worden onder meer bereikt door het terugbrengen van het hoofdkantoor, minder externe inhuur en efficiënter gebruik van IT en huisvesting. Hoewel NS probeert de gevolgen voor reizigers te beperken, zijn maatregelen zoals het vervangen van de Jongerendagkaart door een kortingskaart al doorgevoerd.
Vooruitblik
NS benadrukt dat het herstel tijd kost. Naar verwachting zullen pas in 2027 weer positieve jaarresultaten worden geboekt. In de tussentijd blijft het spoorbedrijf investeren in betrouwbaarheid en klanttevredenheid, terwijl tegelijkertijd de focus ligt op verdere kostenreductie en groei van het aantal reizigers – vooral in de relatief lege daluren.