De nieuwe Frecciarossa 1000 wordt door Trenitalia gepresenteerd als de hoogst presterende trein van Europa. “Deze trein zal een belangrijke bijdrage leveren aan het Europese hogesnelheidsnetwerk,” verklaart Rixi, waarbij hij benadrukt dat Ferrovie dello Stato (FS) een toonaangevende speler is in de railsector. Volgens Rixi is de Frecciarossa 1000 het resultaat van versterkte Italiaanse productiekracht, ondersteund door investeringen in de spoorwegsector. De aanwezigheid van 223 Italiaanse exposanten op een beurs in Berlijn bevestigt deze visie. “We zien onszelf nu als wereldleider in een zeer hightech sector, en de Frecciarossa 1000 symboliseert onze visie op de mobiliteit van de toekomst,” aldus Rixi.
Toerisme neemt toe
Ook Corradi, directeur van Trenitalia, benadrukt het succes van de treinmaatschappij, met name in de toeristische sector. “Deze zomer zagen we een groei van 10% in het aantal passagiers ten opzichte van de periode vóór Covid,” verklaart hij.
Innovaties in de nieuwe Frecciarossa
De nieuwste generatie van de Frecciarossa 1000 brengt diverse innovaties met zich mee. Zo is de trein nu voor 97,1% recyclebaar, een verbetering van 2,7% ten opzichte van de vorige vloot. De efficiëntie van het tractiesysteem is verbeterd, wat leidt tot grotere betrouwbaarheid en een verbeterde energie-efficiëntie.
Investeringen in uitbreiding
Trenitalia heeft een bestelling geplaatst bij Hitachi voor de levering van 36 nieuwe ETR1000-treinen, met een optie voor 10 extra treinen, wat het totaal op 46 kan brengen. De totale investering bedraagt meer dan 1,3 miljard euro. De eerste leveringen staan gepland voor volgend jaar en zullen doorlopen tot 2028, met een gemiddelde levering van acht treinen per jaar.
Internationale ambities
De Frecciarossa 1000 is ontworpen voor zowel binnenlands als internationaal gebruik. De trein is geschikt om te rijden op spoorwegnetwerken in Italië, maar ook in landen als Frankrijk, Duitsland, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland en België. Hiermee zet Trenitalia een stap in de richting van verdere integratie binnen het Europese hogesnelheidsnetwerk.