Eurostar dreigt treinverbindingen vanuit Nederland te stoppen in 2025

Internationale spoorvervoerder Eurostar overweegt vanaf 2025 alle treinverbindingen vanuit Nederland te beëindigen. Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar, waarschuwde in een ingezonden brief in het Financieel Dagblad voor de onzekerheid rondom de benodigde infrastructuur voor de treinverbindingen naar Parijs en Londen. Ze wijst op problemen zoals te korte perrons en snelheidsbeperkingen op het Nederlandse spoor, die de continuïteit van de diensten bedreigen.

Infrastructuurproblemen voor Eurostar op Amsterdam Centraal

Een van de belangrijkste problemen die Cazenave noemt, is de beperkte perronlengte op Amsterdam Centraal. Vanaf 2025 zou daar slechts 200 meter beschikbaar zijn voor Eurostar-treinen, terwijl deze treinen 400 meter lang zijn. Bovendien zorgen nieuwe snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en Rotterdam voor extra uitdagingen. Eurostar heeft momenteel geen garanties dat het toegang houdt tot de benodigde infrastructuur, waardoor de toekomst van internationale treinen onzeker is.

Eurostar Londen actie

Gebrek aan aandacht voor internationale reizigers

Cazenave benadrukt dat een mogelijk vertrek uit Nederland niet voortkomt uit een vrijwillige beslissing van Eurostar, maar het gevolg is van een gebrek aan aandacht voor internationale reizigers. De treinverbinding tussen Amsterdam en Londen was vorig jaar de meest succesvolle route van Eurostar, en Nederland wordt gezien als een belangrijk groeigebied binnen het netwerk van de vervoerder.

Reactie van staatssecretaris en geplande verbeteringen

Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat heeft gereageerd op de zorgen van Eurostar. Hij benadrukt dat er alles aan wordt gedaan om de nieuwe terminal op Amsterdam Centraal, die nodig is voor de paspoortcontroles van reizigers naar Londen, op tijd af te ronden. Jansen verwacht dat de tijdelijke terminal tegen het einde van het jaar operationeel zal zijn, wat de rechtstreekse trein naar Londen in stand moet houden.

Ondertussen onderhandelen de NS en ProRail over de verdeling van de perrons op Amsterdam Centraal, omdat de verbouwing van het station meer ruimte vergt dan oorspronkelijk gepland. Momenteel moeten reizigers naar Londen een extra stop in Brussel maken voor douane- en bagagecontroles. De verwachting is dat met de komst van de nieuwe terminal deze extra stop vanaf 2025 niet meer nodig zal zijn.

Belang van de verbinding en vertrouwen in een oplossing

Zowel Jansen als de gemeente Amsterdam onderstrepen het belang van de internationale treinverbindingen naar Parijs en Londen. Ze zien deze als essentieel voor duurzaam reizen en benadrukken dat alles in het werk wordt gesteld om Eurostar te behouden. De gemeente Amsterdam onderzoekt ook mogelijkheden om meer ruimte te creëren voor internationale treinen bij station Zuid.

Hoewel Eurostar waarschuwt voor mogelijke opschortingen, tonen de Nederlandse autoriteiten vertrouwen in een tijdige oplossing voor de infrastructuurproblemen. Zowel het ministerie als ProRail gaan ervan uit dat de rechtstreekse treinen naar Londen vanaf januari 2025 weer zonder onderbrekingen zullen rijden.

Ontvang acties

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Trein naar Zaanse Schans: dagretour + entree

Wil je een onvergetelijke dag beleven in een van de meest iconische erfgoedparken van Nederland? Reis dan voordelig met de trein naar de Zaanse Schans in Zaandijk. Bij de NS Spoordeelwinkel bestel je momenteel treinkaartjes met korting in combinatie met een...

Pin It on Pinterest