EuroCity treinverbindingen tussen Nederland en Brussel van start!

Vanaf vandaag zijn reizigers sneller en vaker per trein onderweg naar België. De nieuwe verbindingen tussen Nederland en Brussel, uitgevoerd door NS en NMBS, zorgen voor kortere reistijden en meer treinen per dag.

De Eurocity Direct brengt reizigers nu vanaf Amsterdam Zuid in ongeveer twee uur naar Brussel Zuid-Midi. Onderweg stopt de trein op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen, en de reistijd is daarmee 45 minuten korter dan voorheen. Voor reizigers uit Rotterdam is de reis naar Brussel zelfs teruggebracht naar anderhalf uur. Dit voldoet aan een langgekoesterde wens voor een snellere verbinding naar de Belgische hoofdstad.

EuroCity België

Extra verbinding via Rotterdam

Naast de Eurocity Direct rijdt vanaf vandaag ook de Eurocity vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid-Midi. Deze trein stopt op alle tussengelegen stations, inclusief Breda, en biedt een directe verbinding voor reizigers van en naar steden in België en de luchthaven van Brussel.

Wouter Koolmees, president-directeur van NS, benadrukt het belang van de samenwerking met de Belgische spoorwegen:

“Sinds 1957 rijden we al naar België, altijd in partnership met NMBS. Met deze uitbreiding zijn we nu 32 keer per dag met elkaar verbonden. De trein naar Brussel is niet alleen de groene keuze, maar ook de snelste en meest frequente optie.”

Sneller naar Antwerpen en Brussel

Naast Brussel wordt ook de populaire bestemming Antwerpen beter bereikbaar. Reizigers vanuit Amsterdam doen nu minder dan anderhalf uur over de reis naar deze Belgische stad, en vanuit Rotterdam is de reistijd verkort naar slechts 45 minuten. Dit maakt de verbinding Rotterdam-Antwerpen de populairste route naar België, blijkt uit gegevens van NS International.

32 treinen: Verdubbeling van treinen

NS en NMBS hebben het aantal dagelijkse treinen tussen Nederland en België verdubbeld van 16 naar 32. De eerste treinen vertrekken in de vroege ochtend, terwijl de laatste treinen tussen 21.00 en 22.00 uur richting Nederland rijden.

EuroCity & EuroCity Direct: Nieuwe treinen op de routes

De Eurocity Direct wordt gereden met de nieuwe ICNG-treinen, speciaal ontworpen voor snelle ritten naar Brussel. De Eurocity vanuit Rotterdam wordt uitgevoerd met Intercity-materieel van NMBS. Omdat niet alle nieuwe treinen direct beschikbaar zijn, wordt voorlopig deels gebruikgemaakt van oudere treintypes, zoals de TRAXX-treinen in combinatie met ICR-rijtuigen.

Met deze verbeteringen hopen NS en NMBS treinreizen tussen Nederland en België aantrekkelijker te maken, zowel qua snelheid als frequentie.

Ontvang aanbiedingen

Nieuwe nachttrein tussen Nederland en Salzburg vanaf juni 2026

Nieuwe nachttrein tussen Nederland en Salzburg vanaf juni 2026

Omleiding van Nightjet naar Wenen zorgt voor nieuwe verbinding met Oostenrijkse stad. Vanaf half juni 2026 krijgt Oostenrijkse stad Salzburg voor het eerst een rechtstreekse nachttreinverbinding met Nederland. Door werkzaamheden op de spoorroute richting Wenen wordt...

Friesland krijgt na 35 jaar nieuw treinstation: Werpsterhoeke

Friesland krijgt na 35 jaar nieuw treinstation: Werpsterhoeke

Nieuw station in zuiden van Leeuwarden moet regio beter verbinden. Voor het eerst in 35 jaar krijgt de provincie Friesland een nieuw treinstation. Het kabinet heeft deze week bijna vier miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw van station Werpsterhoeke, in...

Nieuwe generatie nachttreinen naar Wenen en Innsbruck is succes!

Nieuwe generatie nachttreinen naar Wenen en Innsbruck is succes!

Meer comfort, moderne voorzieningen en extra opties voor reizigers. De nieuwe generatie nachttreinen van OBB Nightjet die afgelopen jaar voor het eerst vertrokken vanuit Nederland blijken een groot succes. De nieuwste Nightjet-nachttreinen vertrekken vanaf Amsterdam...

Pin It on Pinterest