Vanaf vandaag zijn reizigers sneller en vaker per trein onderweg naar België. De nieuwe verbindingen tussen Nederland en Brussel, uitgevoerd door NS en NMBS, zorgen voor kortere reistijden en meer treinen per dag.
De Eurocity Direct brengt reizigers nu vanaf Amsterdam Zuid in ongeveer twee uur naar Brussel Zuid-Midi. Onderweg stopt de trein op Schiphol, Rotterdam en Antwerpen, en de reistijd is daarmee 45 minuten korter dan voorheen. Voor reizigers uit Rotterdam is de reis naar Brussel zelfs teruggebracht naar anderhalf uur. Dit voldoet aan een langgekoesterde wens voor een snellere verbinding naar de Belgische hoofdstad.
Extra verbinding via Rotterdam
Naast de Eurocity Direct rijdt vanaf vandaag ook de Eurocity vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid-Midi. Deze trein stopt op alle tussengelegen stations, inclusief Breda, en biedt een directe verbinding voor reizigers van en naar steden in België en de luchthaven van Brussel.
Wouter Koolmees, president-directeur van NS, benadrukt het belang van de samenwerking met de Belgische spoorwegen:
“Sinds 1957 rijden we al naar België, altijd in partnership met NMBS. Met deze uitbreiding zijn we nu 32 keer per dag met elkaar verbonden. De trein naar Brussel is niet alleen de groene keuze, maar ook de snelste en meest frequente optie.”
Sneller naar Antwerpen en Brussel
Naast Brussel wordt ook de populaire bestemming Antwerpen beter bereikbaar. Reizigers vanuit Amsterdam doen nu minder dan anderhalf uur over de reis naar deze Belgische stad, en vanuit Rotterdam is de reistijd verkort naar slechts 45 minuten. Dit maakt de verbinding Rotterdam-Antwerpen de populairste route naar België, blijkt uit gegevens van NS International.
32 treinen: Verdubbeling van treinen
NS en NMBS hebben het aantal dagelijkse treinen tussen Nederland en België verdubbeld van 16 naar 32. De eerste treinen vertrekken in de vroege ochtend, terwijl de laatste treinen tussen 21.00 en 22.00 uur richting Nederland rijden.
EuroCity & EuroCity Direct: Nieuwe treinen op de routes
De Eurocity Direct wordt gereden met de nieuwe ICNG-treinen, speciaal ontworpen voor snelle ritten naar Brussel. De Eurocity vanuit Rotterdam wordt uitgevoerd met Intercity-materieel van NMBS. Omdat niet alle nieuwe treinen direct beschikbaar zijn, wordt voorlopig deels gebruikgemaakt van oudere treintypes, zoals de TRAXX-treinen in combinatie met ICR-rijtuigen.
Met deze verbeteringen hopen NS en NMBS treinreizen tussen Nederland en België aantrekkelijker te maken, zowel qua snelheid als frequentie.