NS voert per zondag 14 december 2025 de nieuwe dienstregeling 2026 in. De wijzigingen zorgen voor meer vroege en late treinen, extra verbindingen tussen Zeeland en Noord-Brabant en hogere frequenties op verschillende trajecten, zoals tussen Amersfoort en Deventer. Reizigers wordt geadviseerd hun vaste vertrektijden te controleren in de NS Reisplanner, omdat sommige vertrek- en aankomsttijden zijn aangepast.
Betere verbindingen voor Zeeland en Noord-Brabant
De Intercity tussen Zwolle en Roosendaal rijdt in 2026 eenmaal per uur door naar Vlissingen. Reizigers uit Zeeland kunnen zo direct naar Breda, Tilburg en verder reizen. De uitbreiding maakt het reizen naar en vanuit Zeeland eenvoudiger. Ter gelegenheid van de verbeterde verbinding deelt NS op 15 december lekkernijen uit Zeeland en Brabant uit aan reizigers in Vlissingen.
Meer treinen op drukke trajecten
- Amersfoort – Deventer: Op werkdagen gaan vier Intercity’s per uur rijden in plaats van drie, zoals nu alleen in de spits het geval is. Dit verbetert de overstapmogelijkheden op Apeldoorn en Deventer.
- Zaanlijn (Uitgeest – Amsterdam Centraal): In het weekend verdubbelt het aantal Sprinters van twee naar vier per uur.
- Den Haag Centraal – Dordrecht: Ook hier rijdt in het weekend meer Sprinters, van twee naar vier per uur tussen 10.00 en 20.00 uur.
Vroege en late treinen
Op verschillende trajecten kunnen reizigers in 2026 eerder vertrekken of later aankomen. Enkele voorbeelden:
- Utrecht – Driebergen-Zeist: extra vroege Sprinter om 06:26 uur
- Hilversum – Schiphol: eerste Intercity een uur eerder op zondag
- Hoofddorp – Amsterdam Centraal: laatste Sprinter half uur later op zondag
- Leeuwarden – Zwolle – Utrecht: laatste Intercity een uur later op vrijdag en zaterdag
Daarnaast gaan meerdere andere trajecten later rijden, waaronder Intercity’s van Den Haag, Utrecht, Amersfoort en Rotterdam naar Zwolle, Deventer en Roosendaal.
Andere belangrijke wijzigingen
- Station Weert: In het weekend vier keer per uur Intercity in beide richtingen.
- Internationaal: Dagelijks een extra Eurostar tussen Amsterdam en Londen dankzij de nieuwe UK Terminal en uitbreiding naar vijf treinen per dag.
Uitdagingen en adviezen
NS geeft aan dat de hogesnelheidslijn kwetsbaar blijft door langdurige snelheidsbeperkingen. Daarnaast zijn er in 2026 veel werkzaamheden gepland rond Schiphol, Den Haag en Haarlem, wat impact kan hebben op reizigers. NS adviseert daarom om kort voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen voor actuele vertrektijden en eventueel reisadvies op maat.
De dienstregeling 2026 bouwt voort op de grote structuurwijziging van vorig jaar, die volgens NS positief is geëvalueerd. Verdere uitbreidingen hangen af van de snelheid waarmee ProRail infrastructuurproblemen oplost.


