Coevorden: Groen licht voor nieuwe trein naar Duitsland

COEVORDEN – In een jubelstemming heeft fractievoorzitter Henk Mulder van BBC2014 gereageerd op het recente nieuws over de langverwachte treinverbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim. Met 10 van de 25 zetels is BBC2014 verreweg de grootste partij in de gemeenteraad van Coevorden.

Ook per trein naar Duitsland? Zoek tickets!

Investering van 27,8 miljoen euro

Gistermiddag werd bekend dat de provincie Drenthe en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een indrukwekkend investeringsbedrag van 27,8 miljoen euro beschikbaar stellen voor dit ambitieuze project. Deze toezegging brengt de realisatie van de nieuwe treinverbinding, een plan dat al sinds 2011 in de maak is, aanzienlijk dichterbij.

Eind 2026: Emmen – Coevorden – Bad Bentheim – Rheine

De verwachting is dat de trein eind 2026 daadwerkelijk gaat rijden. Op de langere termijn moet de verbinding zich uitbreiden tot een directe route vanaf Emmen naar Rheine, via Coevorden, Emlichheim, Neuenhaus, Nordhorn en Bad Bentheim. Een bijkomend voordeel is dat de nieuwe verbinding reizen vanuit Nederland naar Berlijn aanzienlijk vergemakkelijkt.

“Voor Coevorden betekent dit een enorme economische impuls,” verklaart Mulder enthousiast. “De directe verbinding met Duitsland is niet alleen een pluspunt voor toeristen en dagjesmensen, maar vooral interessant voor ondernemers. De wisselwerking tussen Duitse en Nederlandse bedrijven zal versterken, en personeel kan gemakkelijker over de grens kijken.”

Coevorden en Duitsland

De fractievoorzitter benadrukt dat deze treinverbinding goed past bij de toenemende samenwerking tussen Coevorden en Duitsland. Hij wijst op de reeds gezette stappen, zoals het bedrijventerrein Europark dat al 25 jaar bestaat als een bedrijventerrein in twee landen, met zelfs een bedrijf precies op de landsgrens.

Ook de middenstand van Coevorden ziet kansen in de Duitse connectie. Centrummanager Edwin Boomstra vertelt dat er actieve plannen zijn om de Duitse bezoekers meer naar de binnenstad te trekken. “Na het succes van de ‘Duitse dag’ in oktober vorig jaar, gaan we actief flyeren in ons buurland om meer Duitsers te betrekken bij activiteiten in de binnenstad van Coevorden.”

Aanpassingen aan het spoor

Om de treinverbinding te realiseren, zijn aanpassingen aan het spoor nodig. Bij het station in Coevorden moet zelfs een extra perron komen. Mulder gelooft dat dit technisch mogelijk is, gezien eerdere voorbereidingen die zijn getroffen.

Voor de komende periode is het essentieel dat de aanvullende budgetten beschikbaar komen. Het totale project vereist een investering van ongeveer 65 miljoen euro. De gemeenteraad van Coevorden moet nog instemmen met het bijdragen van 1 miljoen euro. Vanuit Duitse zijde wordt een bijdrage van 37 miljoen euro gevraagd, waarover binnenkort een besluit wordt verwacht.

Ontvang aanbiedingen

Wandelvakantie per trein: Ontdek 5 natuurbestemmingen in België

Wandelvakantie per trein: Ontdek 5 natuurbestemmingen in België

België ligt op steenworp afstand, maar verrast met een enorme diversiteit aan natuur. Van glooiende heuvels en diepe wouden tot stille valleien en klaterende rivieren: het land is een wandelparadijs voor natuurliefhebbers. En het mooiste? Je reist er eenvoudig en...

European Sleeper naar Dresden

European Sleeper naar Dresden

☑️ ☑️ Nachttrein naar Dresden v.a. € 49,99 ☑️ Diverse opstapstations in NL ☑️ Reis, terwijl je slaapt! Zoek tickets Ontspannen naar Dresden met de nachttrein Wil je comfortabel en zonder overstappen naar het oosten van Duitsland reizen? De European Sleeper naar...

Zeeuwse Lijn presteert fors beter in 2025

Zeeuwse Lijn presteert fors beter in 2025

De prestaties op de Zeeuwse Lijn zijn in de eerste vier maanden van 2025 aanzienlijk verbeterd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op 15 december 2024 kwam 95,8 procent van de treinreizigers in Zeeland op tijd...

Pin It on Pinterest