Uit onderzoek blijkt dat de helft van alle conducteurs in Nederland dagelijks een gevaarlijke situatie meemaakt, doordat mensen na het fluitsignaal instappen. Zo houden reizigers voeten, handen en zelfs kinderwagens tussen de deur van de trein om hem open te houden. Naast de gevaarlijke situatie die dit oplevert loopt de trein hier vertraging door op. 70% van de conducteurs geeft aan, vanwege dit soort incidenten dagelijks vertraging op te lopen.
Campagne tegen instappen na het fluitsignaal van de conducteur
Hoofdconducteur Xander Philips geeft aan in een gesprek met de NOS dat reizigers zich niet goed realiseren dat de tijd op het bord de ‘vertrektijd’ betreft en niet de uiterste instaptijd. De NS is daarom een campagne gestart om reizigers ervan bewust te maken dat er na het fluitsignaal niet meer kan worden ingestapt. Daarbij worden personeelsleden van de NS opgeroepen om zich hier ook aan te houden om één duidelijk signaal naar reizigers af te geven.
U mag dus niet meer instappen na het fluitsignaal.