Vanaf december zal treinvervoerder Arriva naar verwachting minimaal vier treinen per dag laten rijden tussen Zwolle en Groningen in beide richtingen. Hiermee zou de NS haar alleenrecht op dit deel van het spoor verliezen, wat Arriva als directe concurrent positioneert.
Dienstregeling
Arriva plant dagelijks twee treinen tijdens de ochtend- en twee tijdens de middagspits. Op vrijdagen zullen er vier treinen in de ochtend en vijf in de middag rijden. Hoewel de tarieven voor tickets nog niet zijn vastgesteld, benadrukt Arriva dat ze de ov-chipkaart wil blijven ondersteunen voor reizigers.
Het is echter nog onduidelijk welk type treinen Arriva zal inzetten op dit traject. Omdat Arriva onder de regels van ‘open toegang’ opereert, zijn er geen specifieke eisen aan het materieel of de dienstverlening, zoals wel het geval is bij spoorconcessies.
Beperkte toegang
Aanvankelijk had Arriva meer sneltreinen bij spoorbeheerder ProRail aangevraagd, maar deze verzoeken zijn afgewezen vanwege zorgen over de stabiliteit van het spoor. Arriva heeft inmiddels bezwaar aangetekend bij toezichthouder ACM. “We wilden graag meer ritten, maar het zijn er veel minder geworden dan aangevraagd,” verklaarde Arriva-woordvoerder Nikkie Smit. Oorspronkelijk vroeg de vervoerder toestemming voor 22 ritten per dag.
Derde Open-Toegangsdienst
De geplande treindienst tussen Zwolle en Groningen zal de derde zijn die Arriva onder het ‘open toegang’-systeem exploiteert. Eerder introduceerde de vervoerder nachttreinen tussen Groningen-Schiphol en Maastricht-Schiphol. Met deze nieuwe verbinding krijgt de NS nu voor het eerst directe concurrentie op de lijn Zwolle-Groningen, waar al een sprinterdienst van de NS rijdt.
Grote stap voor Arriva
Voor Arriva betekent dit een belangrijke stap in haar streven om actief te worden op het hoofdrailnet, waar NS traditioneel dominant is. Als de op een na grootste regionale vervoerder van Nederland zet Arriva zich al jaren in om ook op de hoofdspoorlijnen te mogen opereren. Dit initiatief markeert een doorbraak in die ambitie.