Na jarenlang een monopolie te hebben gehad op de verbinding tussen Parijs en Zuid-Frankrijk wilt Air France met de komst van de nieuwe TGV verbinding ‘eerlijke concurrentie’. Frankrijk investeert flink in een milieuvriendelijke verbinding in eigen land. De reistijd zou op het traject tussen Parijs en Bordeaux met één uur worden verkort, waarmee reizigers massaal voor de trein zouden kiezen.
Air France verliest 90% aandeel
In 2016 en 2017 zijn al eerder hogesnelheidslijnen geopend in Frankrijk. Hieruit blijkt dat Air France 90% aandeel heeft verloren op de trajecten met een reistijd minder dan twee uur. Het is voor Air France dan ook een logische stap om de ‘eerlijke concurrentie’ af te dwingen, want zij zien langzaam een groot deel van de binnenlandse inkomsten verdwijnen.
Investering van belastinggeld
Air France vindt het oneerlijk dat de concurrerende spoorlijnen worden aangelegd met belastinggeld. Terwijl dit juist een logische en duurzame stap is voor Frankrijk. Daarbij geniet de luchtvaart ook in Frankrijk nog altijd van verschillende belastingvoordelen.
Graag zouden zij zien dat alle kosten van de nieuwe spoorlijn worden verhaald op de reiziger om eerlijke concurrentie te creëren en een milieuonvriendelijke manier van reizen in stand te houden.