Air France wilt eerlijke concurrentie met TGV

Na jarenlang een monopolie te hebben gehad op de verbinding tussen Parijs en Zuid-Frankrijk wilt Air France met de komst van de nieuwe TGV verbinding ‘eerlijke concurrentie’. Frankrijk investeert flink in een milieuvriendelijke verbinding in eigen land. De reistijd zou op het traject tussen Parijs en Bordeaux met één uur worden verkort, waarmee reizigers massaal voor de trein zouden kiezen.

Air France verliest 90% aandeel

In 2016 en 2017 zijn al eerder hogesnelheidslijnen geopend in Frankrijk. Hieruit blijkt dat Air France 90% aandeel heeft verloren op de trajecten met een reistijd minder dan twee uur. Het is voor Air France dan ook een logische stap om de ‘eerlijke concurrentie’ af te dwingen, want zij zien langzaam een groot deel van de binnenlandse inkomsten verdwijnen.

Investering van belastinggeld

Air France vindt het oneerlijk dat de concurrerende spoorlijnen worden aangelegd met belastinggeld. Terwijl dit juist een logische en duurzame stap is voor Frankrijk. Daarbij geniet de luchtvaart ook in Frankrijk nog altijd van verschillende belastingvoordelen.

Graag zouden zij zien dat alle kosten van de nieuwe spoorlijn worden verhaald op de reiziger om eerlijke concurrentie te creëren en een milieuonvriendelijke manier van reizen in stand te houden.

Ontvang aanbiedingen

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Met kinderen op stedentrip naar Duitsland per trein

Een stedentrip naar Duitsland is voor gezinnen een fijne manier om er even tussenuit te gaan. De reis is kort, de steden zijn overzichtelijk en kindvriendelijke activiteiten zijn nooit ver weg. De trein maakt het extra ontspannen: geen files, geen gedoe met parkeren...

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Met kinderen op stedentrip naar België per trein

Een stadstocht met het gezin naar België is ideaal per trein: comfortabel, ontspannen en midden in de stad. Dankzij de EuroCity en EuroCity Direct-verbindingen van NS International reis je vanuit Nederland naar Belgische steden zonder overstapstress. Voor kinderen...

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

NS bestelt 36 nieuwe sprinters, tevens inzetbaar als InterCity

De NS trekt ruim 400 miljoen euro uit voor de aankoop van 36 nieuwe sprintertreinen. Deze zogeheten Flirt Flex-treinen worden gebouwd door de Zwitserse fabrikant Stadler en krijgen het klassieke geelblauwe NS-uiterlijk. De eerste treinstellen worden vanaf 2030 op het...

Pin It on Pinterest