Maandag 30 april hebben duizenden reizigers last van stakend streekvervoer. Voornamelijk reizigers die gebruik maken van busvervoer ondervinden overlast van de 48-uurs staking, waarbij meningen van reizigers uiteenlopen van ‘belachelijk’ tot begripvol. Voor veel reizigers kwamen de stakingen onverwachts en moet dit in de toekomst beter worden aangegeven. Niet alleen de streekvervoerders zijn op deze manier de dupe van de stakingen, maar ook reizigers worden extra hard geraakt.
Betere CAO
Volgens de medewerkers en vakbonden is de maat vol. Medewerkers in het streekvervoer worden al jaren ‘uitgeknepen’ en willen daarom betere afspraken met hun werkgever. Prioriteit ligt allang niet meer bij de werknemer, maar op een zo effectief/goedkoop mogelijke dienstverlening. Medewerkers hebben hierdoor een minimaal salaris, weinig pauze, strakke rijschema’s en een ontzettend hoge werkdruk.
Druk
Door ‘druk’ van bovenaf (werkgevers) zijn sommige werknemers uiteindelijk toch gaan rijden vanmorgen. Hierdoor reden in sommige plaatsen van Nederland wel bussen, maar over het algemeen wordt de staking gehandhaafd.
Geen reactie
Streekvervoerders hebben tot nu toe nog geen reactie gegeven, maar mogelijk komt hier later op de dag meer duidelijkheid over geschept.