In 2015 zijn 236 InterCity Direct treinen op de HSL-lijn uitgevallen, doordat er teveel wind stond om reizigers op een verantwoorde manier te vervoeren. Volgens een woordvoerder van ProRail komt dit door de constructie, waarbij treinen op ongeveer 6 tot 10 meter hoogte zonder windscherm rijden. Hierdoor werd de HSL-lijn 38 keer afgesloten, omdat windstoten boven de 128 kilometer per uur kwamen. Voornamelijk het deel bij Moerdijk, waarbij de brug over een stuk water loopt zijn windstoten vaak 2.5 keer zo sterk als boven het land.
Overlast voor treinreizigers
De overlast voor treinreizigers op het traject van Amsterdam – Brussel – Antwerpen is enorm. Zij moeten regelmatig wachten op een trein die last heeft van vertraging en afgelopen jaar kwam hij in 236 gevallen niet eens opdagen. Politici hebben daarom kamervragen gesteld, aangezien er een oplossing moet komen voor dit probleem. De HSL-lijn heeft miljoen gekost en functioneert slechter dan de lager gelegen spoorbrug met een stalenconstructie die de wind vroegtijdig afbreekt. Wellicht dat een verhoging van de rand een oplossing kan bieden voor het probleem.
Ongeluk bij New Orleans
Een ongeluk met een goederentrein op een spoorbrug bij New Orleans in 2014 heeft de wettelijke eisen aangescherpt. Hierbij werd een goederentrein van een brug geblazen door de wind.