NS bezuinigt, maar terecht?

Hoewel NS in de komende jaren 1,5 miljard euro wilt bezuinigen lijkt dit niet de beste oplossing volgens hoogleraar Bert van Wee. NS neemt aan dat het reisgedrag zal veranderen na de Coronacrisis, maar dit lijken vooral speculaties. Zo zal volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (Kim) mogelijk 3 tot 15 procent van de reizigers niet terugkeren in de trein. NS wilt echter 2300 banen laten verdwijnen, maar wat als straks bijna iedereen gewoon weer in de trein zit?

NS wilt niet wachten op duidelijkheid

Voorlopig heeft NS de koers al gekozen op basis van speculatie. Ook volgens het Kim zijn voorspellingen lastig. Ze worden gemaakt op de aanname dat reizigers zullen veranderen van ‘attitude’. Volgens van Wee zijn er geen aanwijzingen voor blijvende substantiële veranderingen. Toch heeft NS alvast beslissingen genomen die mogelijk een grote impact hebben op de organisatie.

Vragen van Trouw.nl aan hoogleraar van Wee

Hieronder een aantal vragen die aan hoogleraar Bert van Wee zijn gesteld door dagblad Trouw.

Is het dan wel verstandig om nu fors te bezuinigen in het openbaar vervoer?

“Op korte termijn hebben de ov-bedrijven een probleem: ze hebben veel minder inkomsten. En wat de lange termijn betreft, ik kan me voorstellen dat je nu even geen beslissing neemt over investeringen in de infrastructuur voor na 2030. Maar nu stevig ingrijpen, nee, dat lijkt me niet verstandig.”

En als het gaat om de dienstregeling: minder treinen en bussen?

“Dat verschilt per lijn. Op lijnen waar de bussen af en aan rijden, maakt het niet veel uit als er per uur eentje minder langskomt. Dan blijven de reizigers die van die lijn gebruik willen maken wel komen. Maar als je een bus die één keer per half uur rijdt voortaan één keer per uur laat vertrekken, verlies je reizigers. Dat is op het platteland al vaak gebeurd.”

Komen die reizigers terug als het openbaar vervoer in betere tijden weer vaker rijdt?

“Nee, niet per se. Die hebben intussen hun gedrag aangepast. Ze zijn dichter bij hun werk gaan wonen. Of heel simpel, ze hebben een extra auto gekocht. En als je die voor de deur hebt staan, ga je die gebruiken, ook als de bus weer vaker rijdt. Zo’n ingreep in de dienstregeling heeft effecten die vele jaren aanhouden. Ik zou er nu, midden in de crisis, dus heel voorzichtig mee zijn.”

Ontvang aanbiedingen

Leuke Europese bestemmingen: maximaal 3 uur reizen met de trein

Leuke Europese bestemmingen: maximaal 3 uur reizen met de trein

Als je verlangt naar een snelle ontsnapping uit de Nederlandse routine, hoef je helemaal niet ver te reizen. Met de trein sta je binnen drie uur in een totaal andere wereld: nieuwe geuren, onbekende straatjes, andere smaken en een ander ritme. En dat allemaal zonder...

Leuke bestemmingen in Europa: maximaal 4 uur reizen per trein

Leuke bestemmingen in Europa: maximaal 4 uur reizen per trein

De lente is hét seizoen om eropuit te trekken: het weer wordt aangenamer, steden ontwaken uit hun winterslaap en de natuur staat volop in bloei. Voor wie graag duurzaam reist, is de trein het perfecte vervoersmiddel. Gelukkig liggen er vanuit Amsterdam Centraal...

Pin It on Pinterest