Tag: fyra

Eerste Fyra treinen terug naar Italië

De eerste Fyra treinen zijn vertrokken richting de fabrikant AnsaldoBreda in Italië. De treinen zullen niet zelf rijden, maar worden getrokken door hulplocomotieven. Over de treinen was veel ophef, omdat er veel geld is geïnvesteerd in de treinen en er uiteindelijk van alles mis mee bleek te zijn. Er was ruim 213 miljoen euro uitgegeven voor de treinen, waarvan de NS slechts 125 miljoen euro terug krijgt. Wanneer de treinen worden verkocht krijgt de NS nog tot maximaal 20 miljoen euro terug. Deze regeling hebben beide partijen getroffen om op een langdurige juridisch proces te besparen.

Fyra debacle

Nog voor het begin van 2015 zullen er 16 treinen worden teruggestuurd.

AnsaldoBreda, fyra, Italië, thalys, trein

Lees verder

Frankrijk bestelt te brede treinen

Na het Fyra debacle in Nederland is nu Frankrijk aan de beurt, want er zijn ruim 2000 treinen bestelt die te breed blijken voor het overgrote deel van de 1200 perrons in Frankrijk. De spoorwegmaatschappij SNCF heeft de fout onlangs toegegeven, waarop deze fout als één van de grootste blunders van de eeuw de boeken in gaat. De problemen lijken het ergst bij Lyon en de Pyreneeën. Momenteel zijn er al 100 stations aangepast, waarbij ruim 80 miljoen euro verloren is gegaan.

Fyra is niet de grootste spoor-blunder van deze eeuw

blunder, frankrijk, fyra, sncf, stations, trein

Lees verder

Opvolger Fyra heeft mankementen

Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar de treinen op het traject van Amsterdam naar Breda hebben wel heel veel pech. De InterCity direct treinen die de Fyra treinen deels vervangen zouden mankementen hebben aan de stroomafnemers van de locomotieven. De Canadese fabrikant van de treinen gaat daarom alle treinstellen controleren op mankementen en deze verhelpen. Zo worden alle treinen van het type “Traxx” van het spoor gehaald en zal vervangend vervoer de reizigers moeten opvangen.

Vervangend vervoer blijkt ook mankementen te hebben

Amsterdam, breda, canada, fyra, trein

Lees verder

Miljoenenverlies door Fyra treinen

In 2013 heeft de NS een verlies van 43 miljoen euro gedraaid en dit zou voornamelijk te wijten zijn aan de Fyra treinen. De aankoop van de Fyra treinen bleek achteraf een flop en dit heeft de NS ontzettend veel geld gekost. Daarbij verwacht de NS nog een boete van het Ministerie, omdat ze een aantal doelstellingen niet hebben gehaald. Het verlies voor 2013 zal dus hoogstwaarschijnlijk nog worden aangevuld met een aantal miljoen.

De NS behaalde in 2012 nog een winst van 263 miljoen en verwacht dit in 2014 dan ook weer te halen. De aankoop van de Fyra treinen heeft gewoon ontzettend veel geld gekost en heeft dan ook voor het grote verlies gezorgd. De omzet bleef namelijk ongeveer gelijk aan de omzet in 2012, namelijk 4,6 miljard euro.

NS Verlies door Fyra Treinen

fyra, NS, reizigers, trein, verlies

Lees verder

NS stelt fabrikant aansprakelijk

De Fyra rijdt naar alle waarschijnlijkheid tot dinsdag niet meer op het traject van Amsterdam naar Brussel en er lijkt nog geen goed alternatief te zijn om de reizigers op te vangen. Vanuit de politiek is geopperd om een aantal treinen van de Thalys te huren om zo het traject van Amsterdam naar Brussel te verzorgen, maar hier lijkt op het huidige moment nog geen gebruik van te worden gemaakt.

De NS stelt de fabrikant AnsaldoBreda aansprakelijk voor de problemen van de Fyra. Sinds het begin van de Fyra zijn er alleen nog maar problemen geweest en deze zijn tot op de dag van vandaag nog niet opgelost. Volgens een Belgische krant is het voor de NMBS en de NS mogelijk om tot maximaal 70 miljoen aan schade claims in te dienen bij de fabrikant. De NS en de NMBS dreigen stappen te nemen tegen de fabrikant en weigeren de overig bestelde Fyra treinen af te nemen voordat de problemen rondom de hogesnelheidstrein zijn opgelost.

Fyra

AnsaldoBreda, fabrikant, fyra, problemen

Fyra heeft alleen maar problemen gebracht

De Fyra heeft tot op de dag van vandaag alleen nog maar problemen veroorzaakt. Sinds de komst van de trein die het traject van Amsterdam naar Brussel zou moeten verzorgen zijn er alleen nog maar problemen geweest. Zowel de politiek, als belangenorganisaties als de NS lijken de problemen nu zat te zijn en zoeken naar oplossing, maar deze zijn op het huidige moment nog ver te zoeken. Sinds een aantal dagen rijdt de Fyra helemaal niet meer, omdat deze onveilig is verklaard en kapot is gegaan door opspattende ijsbrokken op het spoor.

Fyra

Op de website van NOS.nl was vandaag een lijst te vinden van de problemen artikelen die er rondom de komst van de Fyra allemaal zijn gepubliceerd. Het gaat hierbij over een periode van 2,5 maand vol met problematische berichten, waarbij een hoop Nederlandse en Belgische treinreizigers gedupeerd zijn.

Lijst van artikelen van NOS:
29 juli 2012: Eerste reizigers in nieuwe Fyra-trein
30 november 2012:Testrit Fyra naar België gaat niet door
10 december 2012: Pech met Fyra op eerste werkdag
11 december 2012: Weer problemen met Fyra-trein
12 december 2012: België wil uitleg NS Fyra-perikelen
13 december 2012: Helft reizigers vertraagd met Fyra
13 december 2012: Gestrande Fyra rijdt weer
9 januari 2013: Helft Fyra-treinen op tijd
17 januari 2013: Fyra rijdt vandaag niet meer
18 januari 2013: Ook morgen rijdt de Fyra niet
18 januari 2013: NS Hispeed: Fyra stuk door ijsblok
18 januari 2013: Fyra zeker tot dinsdag aan de kant
18 januari 2013: Fyra-monteurs naar Nederland, maar hebben problemen nog niet opgelost
19 januari 2013: NS stelt Fyra-fabrikant aansprakelijk

fabrikant, fyra, NS, problemen

Helft van de Fyra treinen is niet op tijd

De Fyra rijdt nu een maand op het traject van Amsterdam naar Brussel en kampt nog altijd met problemen. In de eerste week vielen bijna alle treinen uit en in de weken erna reden de treinen niet volgens schema op de juiste tijdstippen.

Fyra

Volgens een woordvoerder van NShispeed is het in de eerste week van de Fyra zeker niet goed gegaan, maar zit er in de weken daarna zeker vooruitgang in. In de eerste week reed 50% van de treinen en dat is op het huidige moment al ruim 75%. Een belangenorganisatie die de gegevens van de Fyra nauwlettend bijhoudt beschikt over een aantal andere gegevens. Zo zouden 1 op de 20 treinen nooit in Brussel aankomen en rijdt 55% van de treinen niet op tijd, daarbij valt 5% van de treinen op het traject van Breda naar Amsterdam uit.

Een groot deel van de problemen zou te wijten zijn aan een slechte data verbinding tussen het spoor en de trein. Verder kampt de Fyra met software problemen en zullen deze in de nabije toekomst worden opgelost volgens de woordvoerder van NShispeed.

fyra, helft, niet, problemen, tijd

Fyra kampt opnieuw met problemen

De Fyra heeft pas 2 werkdagen achter de rug, maar heeft nog geen dag zonder problemen gereden. Op de eerste dag hadden bijna alle treinen last van vertraging en viel zelfs een enkeling compleet stil.

Fyra

De nieuwe Fyra die het traject van Amsterdan naar Brussel verzorgd heeft in haar eerste en tweede dag last van technische problemen. Hierdoor ontstonden vertragingen van ruim een half uur en kwamen verschillende treinen compleet stil te liggen. Met busvervoer moesten de gestrande reizigers vervolgens worden opgehaald. Volgens een woordvoerder van de NS zijn de technische problemen te wijten aan kinderziektes die opspelen door de strenge beveiligingsregels voor de hogesnelheidstrein met een topsnelheid van 250 k/m per uur. De NS gaat ervan uit dat de technische problemen binnen een aantal weken verholpen zijn. Het is daarom aan te raden om te wachten tot de problemen zijn opgelost.

fyra, opnieuw, problemen, trein

Fyra nu ook naar Brussel

Sinds afgelopen week is het mogelijk om met de populaire hogesnelheidstrein de Fyra naar Brussel te reizen, waardoor het mogelijk wordt gemaakt om al binnen 2 uur van Amsterdam naar Brussel te reizen.

Fyra

Dagelijks wordt er door duizenden mensen gebruik gemaakt van de Fyra voor binnenlandse reizen en op het traject van Breda naar Antwerpen. Vanaf 9 december 2012 is het ook mogelijk om met de Fyra van Amsterdam naar Brussel te reizen. Doordat de trein gebruik maakt van de hogesnelheidslijn is het mogelijk om binnen 2 uur aan te komen op het centraal station van Brussel. Met een gemiddelde snelheid van 120 k/m per uur is de Fyra één van de snelste vervoersmiddelen voor dit traject en daarbij kan het forenzen verkeer een hoop besparen door deze internationale uitbreiding.

Amsterdam, Brussel, fyra, trein

Fyra kampt met problemen op eerste dag

De Fyra is de nieuwe hogesnelheidstrein die het traject van Amsterdam naar Brussel aflegt en heeft in de afgelopen week flinke vertragingen opgelopen.

Fyra

Tussen Amsterdam en Breda vielen er al direct een aantal treinen uit wegens verschillende oorzaken. In de loop van de dag waren er nog een aantal Fyra treinen met ruim een half uur vertraging. Volgens NS hispeed zouden de treinen in de loop van de dag weer volgens de normale dienstregeling rijden. Volgens een Belgische krant waren er problemen bij Antwerpen, waardoor een trein ruim drie kwartier heeft stilgestaan. Ook hiervan is de oorzaak niet bekend en waren de Belgische spoorwegmaatschappijen niet bereikbaar om te reageren.

eerste dag, fyra, problemen, spoorweg, trein

Alle rechten voorbehouden 2019 - 2020 | Goedkoop-treinkaartje.nl