Opzoek naar een mooie fietsroute in België? De Vennbahn of Vennbahnweg is een unieke route van maar liefst 125 kilometer. Je fiets langs en over een oud spoortracé met een stijging van maximaal 2%. Verder doorkruis je drie landen, namelijk België, Luxemburg en Duitsland en is de fietsroute meermaals onderscheiden. Natuurlijk reis je per trein naar fietsroute de Vennbahn in België. Goedkope treinkaartjes naar Troisvierges (startpunt in België) boek je al vanaf 31,50 euro (2e klas) per enkele reis exclusief fietsticket van 12 euro per enkele reis. De fietskaartjes zijn verkrijgbaar bij de automaat of online via deze pagina.
Etappes van Vennbahn in België
Het beginpunt van fietsroute Vennbahn is Troisvierges te België, waarna je in 6 etappes richting Aken te Duitsland fietst.
Etappe 1: Troisvierges naar Burg Reuland met een afstand van 17,6 kilometer.
Etappe 2: Burg Reuland naar St. Vith met een afstand van 14,7 kilometer.
Etappe 3: St. Vith naar Waimes met een afstand van 17 kilometer.
Etappe 4: Waimes naar Monschau met een afstand van 26,7 kilometer.
Etappe 5: Monschau naar Raeren met een afstand van 26,2 kilometer.
Etappe 6: Raeren naar Aken (Aachen) met een afstand van 22,2 kilometer.
Vennbahn-lussen
De 6 ettapes van de Vennbahn fietsroute in België zijn uit te breiden met de zogenoemde Vennbahn lussen. Deze 11 secundaire routes met afstanden van 30 tot 50 kilometer liggen verspreid over de Vennbahn. Hieronder een kort overzicht van de 11 Vennbahn-lussen.
Vennbahn-lus 1 (39,9 km): zachtglooiende landschappen, bosgebied en open weides aan de Duitse grens bij het Aachener Wald.
Vennbahn-lus 2 (48,3 km): deze grotere fietslus van Eupen brengt je langs de grote waterdam en loofwouden in natuurpark Hoge Venen-Eifel.
Vennbahn-lus 3 (34,8 km): fiets dwars door dichte wouden en het oorspronkelijke veengebied van de Hoge Venen. Natuurlijk is de valleipanorama langs 40% van deze fietsroute onvergetelijk.
Vennbahn-lus 4 (40 km): met schitterende rivieren, uitgestrekte veenplekken en open weidegebieden is Vennbahn-lus 4 een veelzijdige fietsroute.
Vennbahn-lus 5 (33,4 km): je fiets langs de spooraftakking van de Vennbahn; de Vennquerbahn. Hierbij maak je een tocht langs de zuidoever van het stuwmeer van Bütenbach en kom je langs de hogergelegen graasweiden aan de noordzijde van het meer.
Vennbahn-lus 6 (31,8 km): fiets verkeersvrij en slingerend door brongebieden Amel en Warchenne, waarbij je indrukwekkende open landschappen passeert.
Vennbahn-lus 7 (44,5 km): in het meest oostelijke deel van België tref je fietslus 7. De fietsroute brengt je langs de jonge Our en de Vennquerbahn tussen Honsfeld en het Duitse Losheim. De route is 44,5 kilometer en vind je in omgeving Schönberg.
Vennbahn-lus 8 (36,2 km): fiets in alle rust door de Duitse Eifel met voor 90% het prachtige natuurpark Hoge Venen-Eifel. Langs de rustige wegen geniet je van bosrijke omgeving en de schitterende Ourvallei.
Vennbahn-lus 9 (48 km): fiets in de bossen van het grensoverschrijdende natuurgebied Hoge Venen – Eifel met open plekken langs de Vennbahn en het stuwmeer op de Vesder (Wesder).
Vennbahn-lus 10 (37,3 km): een unieke route van de Vennbahn is de Vennbahn-lus 10. Je treft hier veel open landschappen in de regio rond St. Vith met uitgestrekte landbouwgronden.
Vennbahn-lus 11 (40,3 km): ook een absolute aanrader is de route langs de vier beekdalen; Ulf, Braunlauf, Hasselbach en Our. Vervolgens fiets je door naar de bergkammen van Burg Reuland waar je kan genieten van een schilderachtig uitzicht.
De restauratie van het stationsgebouw in Nijkerk gaat vandaag officieel van start. Het pand stond al enige tijd in de steigers voor voorbereidende werkzaamheden. De NS voert een uitgebreide renovatie uit met als doel het gebouw te moderniseren, comfortabeler te maken...
ProRail heeft in 2024 precies de gestelde doelstelling voor CO₂-uitstoot gehaald. De totale uitstoot kwam uit op zes kiloton CO₂, vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van 674 huishoudens. Voor 2025 wordt een vergelijkbare uitstoot verwacht. Daling in eigen...
Het gebruik van elektrische fietsen, fatbikes en elektrische scooters op stations neemt toe. Deze vorm van e-mobiliteit draagt bij aan duurzaamheid en bereikbaarheid, maar zorgt ook voor nieuwe vraagstukken rond brandveiligheid. ProRail wil daarom beter begrijpen hoe...
Jouw privacy instellingen
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.
Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.