Werkzaamheden, verbouwingen en onderhoud aan het spoor rondom Amsterdam blijft essentieel. Op het huidige moment ontvangt Amsterdam Centraal elke dag 180 duizend. In 2030 worden er 280 duizend reizigers per dag verwacht op het station en daarom moet er veel gebeuren.
Reizigers verspreiden
Om de capaciteit van Amsterdam te vergroten proberen ProRail en NS reizigers te verspreiden over de andere treinstations. Zo wordt het aantrekkelijker gemaakt voor reizigers om gebruik te maken van station Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Amstel en Amsterdam Zuid.
Amsterdam Zuid 3x zo groot!
Op station Amsterdam Zuid zal het aantal reizigers naar verwachting stijgen van 80 duizend naar 250 duizend. Dit doordat reizigers vanwege de Noord-/Zuidlijn vanuit Schiphol worden omgeleid naar Amsterdam Zuid. Het station wordt daarom drie keer zo groot om de verwachte reizigersgroei aan te kunnen. Daarbij krijgt het station flinke investeringen voor modernisering met geluidswanden, groene eilanden en houten zitplaatsen.
Amsterdam Centraal aangepast
Om het grote aantal reizigers te kunnen verwerken worden perrons verlengd en verbreed. Daarnaast worden spoortunnels verbreed om geen opstoppingen in de tunnels te veroorzaken. Reisgemak blijft hiermee behouden. Als laatste worden het spoor en wissels rondom Amsterdam CS aangepast, zodat hier meer en sneller treinen op kunnen rijden.