Het gebruik van elektrische fietsen, fatbikes en elektrische scooters op stations neemt toe. Deze vorm van e-mobiliteit draagt bij aan duurzaamheid en bereikbaarheid, maar zorgt ook voor nieuwe vraagstukken rond brandveiligheid. ProRail wil daarom beter begrijpen hoe elektrische tweewielers zich gedragen bij brand en welke risico’s dit oplevert voor fietsenstallingen.
Onderzoek door NIPV
Om deze risico’s in kaart te brengen, heeft ProRail het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) onderzoek laten uitvoeren. Het onderzoek beschrijft hoe brand kan ontstaan, hoe elektrische tweewielers brand ontwikkelen en hoe rook en warmte zich verspreiden in een stallingssituatie. Vooral in inpandige stallingen kan een brand sneller escaleren door ophoping van rook en warmte. Ook blijkt dat het stallen en met name laden van elektrische tweewielers het brandrisico vergroot.
Nieuwe inzichten voor toekomstige veiligheidsmaatregelen
Volgens Nils Rosmuller, lector Energie en Transportveiligheid bij NIPV, tonen brandproeven en gebouwanalyses aan dat branden in fietsenstallingen tegenwoordig anders verlopen dan tien jaar geleden. De nieuwe inzichten helpen bij het maken van onderbouwde keuzes voor maatregelen die de veiligheid van stallingen kunnen verbeteren.
Verdere uitwerking van scenario’s
ProRail-directeur Stations Karen te Boome geeft aan dat alle huidige stallingen voldoen aan de wettelijke eisen voor brandveiligheid, maar dat vooruitkijken noodzakelijk blijft. Daarom werkt ProRail de komende maanden aan verschillende scenario’s en mogelijke maatregelen, zoals verbeterde detectie, compartimentering van stallingen of aanvullende blusvoorzieningen.
Geen directe veranderingen voor reizigers
Voor reizigers verandert er voorlopig niets. ProRail blijft intensief samenwerken met NIPV, Brandweer Nederland, veiligheidsregio’s, gemeenten en NS Stations. Omdat de risico’s rond lithium-ionaccu’s ook spelen in andere fietsenstallingen, worden de onderzoeksresultaten en scenario’s gedeeld met betrokken partijen.


