ProRail voldoet dit jaar niet aan de prestatieafspraken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het bedrijf mocht maximaal 520 storingen met grote impact op het treinverkeer hebben, maar dat aantal is inmiddels opgelopen tot 530.
Dit jaar al 530 storingen in 2025
Het aantal omvangrijke storingen op het spoor neemt al meerdere jaren toe. In 2022 ging het om 455 incidenten, in 2023 om 474 en in 2024 om 507. Volgens ProRail is de recente stijging het resultaat van “een complex samenspel van factoren”. De incidenten vallen binnen vier categorieën: derden (42 procent), proces (10 procent), weersomstandigheden (4 procent) en techniek (44 procent).
Incidenten door derden hebben grootste aandeel
Incidenten veroorzaakt door derden vormen het grootste aandeel. In bijna 59 procent van deze gevallen gaat het om (bijna-)aanrijdingen met personen. Daarbij gaat het vaak om situaties waarbij personen zichzelf van het leven willen beroven. ProRail meldt dat er sprake is van een toename van personen met verward gedrag in de spooromgeving, een ontwikkeling die ook door de politie wordt gesignaleerd.
Daarnaast neemt het aantal technische storingen toe. ProRail wil deze trend op zowel korte als lange termijn proberen te keren. Het bedrijf spreekt van een complexe opgave.
Cameratoezicht op risicolocaties en fysieke afschermingen
Op korte termijn richt ProRail zich onder meer op het uitbreiden van cameratoezicht op risicolocaties en het plaatsen van fysieke afschermingen om incidenten te voorkomen. Voor de langere termijn wil de organisatie investeren in betere data over de staat van het spoor, zodat onderhoud gerichter kan worden gepland en uitgevoerd.


