Vanaf eind oktober krijgen alle stationsborden in Nederland een donkere weergave. Op bijna vierhonderd stations, zowel bij NS als bij regionale vervoerders, worden de borden omgezet naar ‘dark mode’. De nieuwe vormgeving moet rustiger ogen, beter leesbaar zijn voor slechtzienden en bovendien energie besparen.
Test op Utrecht Centraal
De nieuwe modus werd onlangs getest op Utrecht Centraal. Daar schakelden de vertrekborden tijdelijk over naar een donkerblauwe achtergrond met witte letters. Volgens NS levert deze stijl meer contrast op, waardoor informatie beter zichtbaar wordt. Ook sluit de verandering aan bij de voorkeur van veel reizigers voor donkere scherminstellingen op telefoons en tablets.
Energie & toegankelijkheid
Met de overstap verwacht NS direct zo’n 5 procent stroom te besparen. Wanneer ProRail in 2026 alle borden vervangt door energiezuinigere exemplaren met lichtsensoren, kan dat oplopen tot 30 procent.
Ook de toegankelijkheid speelt een rol. Nederland telt naar schatting 1,3 miljoen mensen met een visuele beperking, waaronder veel rood-groenstoornissen. Volgens deskundigen helpt de donkere modus de leesbaarheid voor deze groep aanzienlijk te verbeteren, mits de juiste kleurcontrasten worden toegepast.
Meer testen & reisinformatie
De borden worden niet alleen op perrons aangepast, maar ook in stationshallen. Verschillende kleurvarianten worden nog getest, waarbij de combinatie van witte letters voor treintijden en gele letters voor vertragingen de voorkeur lijkt te krijgen.
Reizigers reageren wisselend. Sommigen vinden de borden duidelijker, anderen ervaren de omschakeling als verwarrend. NS zegt de feedback mee te nemen en heeft ook reizigersorganisaties geïnformeerd.
Naast de invoering van ‘dark mode’ wordt de storingsbalk onderaan de borden vernieuwd. Lange teksten maken plaats voor korte opsommingstekens, zodat informatie sneller te begrijpen is.
De landelijke omschakeling naar dark mode staat gepland voor eind oktober 2025.


