ProRail start dit najaar met grootschalige werkzaamheden aan het spoor bij Vught. De komende vier jaar wordt gewerkt aan de verbouwing van het station en de aanleg van een verdiepte spoorlijn, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Doel is om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden tussen Geldermalsen en Boxtel.
Tijdelijk station bij bedrijventerrein Bestevaer
Om het treinverkeer tijdens de bouw in stand te houden, is een tijdelijk spoor en station gerealiseerd. Dit station ligt ongeveer 500 meter verderop, bij bedrijventerrein Bestevaer. Vanaf 20 oktober nemen reizigers het tijdelijke station en spoor in gebruik. Het huidige stationsmeubilair, zoals check-in palen, wachthuisjes en een AED, is grotendeels overgeplaatst naar de nieuwe locatie. Ook komen er voorzieningen voor OV-fietsen en fietskluizen.
Zestien dagen geen treinverkeer
Voor de aansluiting op het tijdelijke spoor werkt ProRail van 4 tot en met 19 oktober intensief rond Vught. Gedurende deze periode rijden er geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg. NS zet bussen in ter vervanging, maar omdat deze minder capaciteit hebben wordt reizigers geadviseerd de spits te mijden.
Tijdens deze werkzaamheden zijn voorzieningen op het huidige station, zoals de fietsenstalling, OV-fietsen, fietskluizen en het watertappunt, niet beschikbaar. Bussen vertrekken vanaf het P+R-terrein bij het station; bewegwijzering leidt reizigers naar de juiste halte.
Bereikbaarheid en gebruik
Het tijdelijke station bij Bestevaer is bereikbaar per fiets, auto, bus of lopend. Dagelijks maken ongeveer 1.500 reizigers gebruik van station Vught. Het station heeft twee perrons, die toegankelijk zijn via een trap en lift.
Doel van het project
Het project in Vught moet bijdragen aan een betere doorstroming van het treinverkeer en een veiligere leefomgeving. Door het spoor deels verdiept aan te leggen, worden overlast en barrières in de omgeving verminderd.