Uit cijfers blijkt dat treinreizen steeds populairder wordt en er zeker in de toekomst meer treinen op populaire trajecten moeten rijden. Zo is er in 2018 getest met ‘spoorboekloos’ rijden, waarbij er elke 10 minuten een trein rijdt tussen Amsterdam en Eindhoven. In de toekomst moet dit worden verhoogt van 6 naar 8 treinen per uur, waarmee er elke 7,5 minuut een trein zou moeten vertrekken.
Minimale tijdswinst
Volgens een woordvoerder van NS is afgelopen jaar aangetoond dat spoorboekloos rijden de capaciteit verhoogd, maar de tijdswinst voor reizigers is nog niet optimaal. Aansluitende treinen rijden op dit moment nog elk half uur of elk kwartier, waardoor de overstap nog teveel tijd kost. Er zouden daarom op meer trajecten meer treinen moeten rijden.
Meer treinen op meer trajecten
De toekomstplannen zijn voorgesteld vanuit ProRail, maar groot spoorgebruiker NS is akkoord met de plannen. Wel geeft de groot spoorgebruiker aan dat er in de komende jaren flink geïnvesteerd zal moeten worden om de plannen te realiseren. Zo moeten perrons worden verlengd en is er meer materieel nodig om meer treinen te laten rijden op trajecten.
Toekomstdoel: Meer zitplaatsen, minder drukte en betere aansluitingen.