Op 17 september vertrok de eerste symbolische snelle trein naar Berlijn vertrokken vanaf Amsterdam CS, waarbij Stientje van Veldhoven de passagiers heeft uitgezwaaid op het perron. In de trein zaten bestuurders van ProRail, Schiphol, NS en andere ambtenaren uit Nederland om in Duitsland te pleiten voor snelle internationale treinverbindingen. Er is op het huidige moment geen goed en duurzaam alternatief voor reizigers en volgens de NS kan de reistijd teruggebracht worden van 6 uur en 20 minuten naar ongeveer 4 uur. Hiervoor zouden de vele tussenstops in Nederland en Duitsland moeten worden overgeslagen en zal er gebruik moeten worden gemaakt voor hogesnelheidstrajecten.
En daar gaat ie dan… De eerste versnelde trein naar #Berlijn – met als doel te zorgen dat er nog veel meer komen. #vanvliegtuignaartrein pic.twitter.com/QuF8AUD1v1
— Stientje v Veldhoven (@SvVeldhoven) September 17, 2018
De delegatie pleit voor investeringen in het internationaal treinverkeer. Naast Antwerpen, Brussel, Parijs en Londen zal ook een snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn moeten worden gerealiseerd. Zeker met het oog op de toekomst en duurzaamheid is dit een stap in de goede richting. Wat de resultaten zijn van het lobbyen is nog niet naar buiten gebracht, maar het zal waarschijnlijk nog een aantal jaar duren voordat beide partijen hier de juiste maatregelen voor hebben getroffen.
Symbolische snelle trein naar Berlijn
Bij de symbolische snelle trein naar Berlijn werden alle tussenstops in Nederland overgeslagen. Hierdoor wist de NS een tijdswinst van een half uur te boeken, maar het kan nog veel sneller door een snelle locomotiefwissel bij de grens, te investeren in technologie op en rond het spoor en medewerking van de Duitse spoorwegen.
Investeren
Om treinen sneller te laten rijden in Nederland zal er worden geïnvesteerd in voorzieningen op en rond het spoor, waardoor snelheden als 200 kilometer per uur in Nederland haalbaar zouden moeten zijn. Ook in Duitsland moet hierin worden geïnvesteerd voor een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Daarnaast heeft de NS reeds bestellingen geplaatst voor locomotieven die op zowel het Nederlands als Duitse spoornet overweg kunnen.
Ook de dienstregeling zal moeten worden aangepast. Zo wordt er gepleit voor meer prioriteit aan internationaal treinverkeer in plaats van regionaal treinverkeer voorrang te geven. Om het plan te realiseren moet de Duitse spoorwegen volledige medewerking verschaffen, maar daar was tot op heden nog geen sprake van.