In de zomer en vakantieperiode geeft de NS prioriteit aan reparaties aan de airco-units in treinen. Zeker met de hittegolf van de komende weken is het belangrijk dat de airco’s blijven werken en reizen comfortabel blijft. Zeker met temperaturen van 30 graden is het natuurlijk heerlijk om in een koude trein te stappen. In totaal beschikt bijna 95% van de Nederlandse treinen een airco die jaarlijks een onderhoudsbeurt krijgen. Elke 3 maanden wordt de filter vervangen om verse lucht in treinen te garanderen.
Prioriteit aan 5000 airco’s
De NS heeft de prioriteit van de ruim 5000 airco-units verhoogd. Bij een defect wordt de trein zo snel mogelijk uit de dienstregeling gehaald en moet de airco worden nagekeken en hersteld. Zeker in de komende weken is dit voor de reiziger extra belangrijk.
Enkele vragen
Hieronder enkele vragen m.b.t. de airco-units in treinen.
Kan de machinist of conducteur de temperatuur in de trein regelen?
Nee, de temperatuur wordt computergestuurd en is niet te wijzigen door de conducteur of machinist in een trein.
Wat gebeurd er in treinen zonder airco?
95% van de treinen in Nederland beschikt over een airco. De oudere treinen zijn veelal sprinters en beschikken niet over een airco. Deze worden ingezet op de korte trajecten, waarbij u eventueel het raam kunt openschuiven.
Hoeveel onderhoudsteams zijn er?
In de komende weken worden er op 4 locaties verspreid over Nederland reparaties uitgevoerd, waarbij het aantal monteurs is verhoogd i.v.m. het warme weer. In totaal 4 onderhoudsteams met meerdere monteurs.
Hoelang duurt een airco reparatie?
Het repareren van een airco is een complex proces, waarbij vooraf niet kan worden gezegd hoelang dit duurt. Na een korte analyse kan vaak bepaald worden hoelang een trein uit de dienstregeling moet worden gehaald. Vaak is een trein binnen 24 uur weer op het spoor terug te vinden.