Het logo van NS bestaat sinds 26 mei alweer 50 jaar. Ter ere van het 50-jarig bestaan ging conducteur Jeroen er met een camera op uit om reizigers te vragen hoe goed zij het logo van NS kunnen tekenen. Het blijkt lastiger dan gedacht ook al is het misschien wel het meest bekende logo van Nederlandse bodem. Hoe goed ken jij het logo eigenlijk? Bekijk de leuke video die deze vraag van conducteur Jeroen heeft opgeleverd.
Ontwerp van NS Logo
Het logo van NS werd 50 jaar geleden ontworpen door Gert Dumbar. Hij studeerde in 1967 af aan het Royal College of Art in Londen en het creëren van een nieuw logo voor NS was zijn eerste klus. De NS wilde in die tijd af van het stoffige imago en wilde een nieuw, modern ontwerp met de letters ‘N’ en ‘S’. De letters die samen geen mooie vormen opleveren zijn uiteindelijk vaag terug te vinden in het logo en de inspiratie werd uiteindelijk gehaald uit het logo van Britisch Railways. Bij de presentatie van zijn eerste ontwerp was iedereen direct laaiend enthousiast. De twee pijlen die met elkaar verbonden zijn middels een spoor sluiten uitstekend aan bij de dienstverlening van NS.
De kleur werd ook door Dumbar gekozen. Hij wilde het grauwe van grijze en betonnen treinstations opvrolijken met een knallende kleur. In de eerste instantie werd er veel tegengas gegeven tegen deze verandering en een aantal machinisten wilde niet eens rijden in gele treinen. Later kwamen positieve reacties en werd de kleur uiteindelijk toch doorgedrukt.
Studio Dumbar
Gert Dumbar starte direct zijn ontwerpbureau Studio Dumbar, waarmee hij logo’s en huisstijlen heeft gemaakt voor bekende merken als PTT (KPN), de Rijksoverheid, de politie, Aegon, Artifort en het Rijksmuseum in Amsterdam.