Het gebruik van de OV-fiets heeft in 2024 opnieuw een record bereikt. Met meer dan 5,9 miljoen ritten is het record van 2023 met 35.000 ritten overtroffen. Elk jaar neemt het aantal ritten met de OV-fiets toe, en 2024 markeerde een bijzonder moment in de geschiedenis van de populaire deelfiets.
Jubileumjaar en unieke ontwerpen
In 2024 vierde NS het 15-jarig bestaan van de OV-fiets binnen het bedrijf. Ter gelegenheid hiervan ontwierp kunstenaar Daniël Roozendaal unieke prints voor elke provincie. Vijf OV-fietsen per provincie werden voorzien van een speciale print, waarmee de jubileumfietsen een opvallende verschijning werden op het Nederlandse spoorwegnetwerk.
Uitbreiding en circulaire vernieuwing
OV-fietsen waren in 2024 beschikbaar op bijna 300 locaties, waaronder een nieuwe locatie bij station Kesteren. In totaal stonden er bijna 22.000 OV-fietsen klaar voor reizigers. Defecte fietsen werden gerepareerd, en onherstelbare exemplaren kregen een tweede leven via circulaire fietsenbouwer Roetz. Dit resulteerde in 635 nieuwe fietsen uit het materiaal van 1030 afgeschreven exemplaren.
Innovatie: het nieuwe OV-fietsslot
Ook op technologisch vlak werd vooruitgang geboekt. Het nieuwe OV-fietsslot, dat geopend wordt met een persoonlijke OV-chipkaart in plaats van een traditionele sleutel, werd in 2024 verder uitgerold. Inmiddels is 80 procent van de OV-fietsen uitgerust met dit moderne slot.
Vooruitblik op 2025
Het succes van de OV-fiets zet zich door in 2025. Er worden 3000 nieuwe fietsen toegevoegd aan de vloot, en er komen extra locaties bij. Bovendien wordt het nieuwe slot verder geïntroduceerd op grote stations zoals Utrecht Centraal, Breda en Rotterdam Centraal. Wel is per 1 januari 2025 de huurprijs van een OV-fiets verhoogd van €4,55 naar €4,65 per rit.
Met deze ontwikkelingen blijft de OV-fiets een steeds populairder en duurzamer vervoersmiddel voor korte ritten in Nederland.