Eind 2016 is een nieuw financieel directeur (Bert Groenewegen) aangenomen bij de NS die de afbouw van de belastingontwijking wilde versnellen. Hoewel eerder werd gezegd dat er fiscale en juridische obstakels waren en er niet eerder gestopt kon worden dan 2033 is het Berg Groenewegen toch gelukt. Begin dit jaar is de NS gestopt met de belastingontwijkende constructie en zijn alle treinen in Nederlands bezit. De dochteronderneming heeft alle treinen in één klap verkocht aan de NS, waarmee er enkel nog Ierse vennootschapsbelasting over de boekwinst moet worden betaald en NS geen belasting meer ontwijkt.
Sinds 1999 maakt de NS gebruik van een dochteronderneming gevestigd in het Ierse Dublin. Het staatsbedrijf zou hiermee belastingontwijken door nieuwe treinen te kopen en deze te leasen aan de Nederlandse Spoorwegen. Hiervoor zouden zij in Ierland slechts 12,5% vennootschapsbelasting te hoeven betalen ten opzichte van 25% in Nederland. In mei 2017 besliste het bestuur nog door te gaan met de belastingontwijking, maar dit langzaam af te bouwen. Pas in 2033 zou de NS stoppen met belastingontwijking, omdat dit door juridische en fiscale geschillen nog jaren zou duren tot het compleet was afgebouwd.
Belachelijk
Het is natuurlijk belachelijk dat een semi-overheidsinstelling belasting ontwijkt. Ook de nieuw aangetreden financieel directeur van de NS; Berg Groenewegen vindt het maatschappelijk onacceptabel dat dit al jarenlang gebeurd. Wel maakt hij duidelijk dat de Ierse dochter een logische stap was, omdat de NS zich ooit heeft voorbereid op volledige liberalisering van het spoor. Zij zouden dan moeten concurreren met buitenlandse bedrijven die ook gebruik maken van soortgelijke fiscale voordelen en deze dochteronderneming was daarom een logische stap. Hoewel de bedrijfsconstructie niet meer passend is in de huidige tijd wordt de dochteronderneming NSFSC (NS Financial Services Company) niet ontbonden, omdat deze wellicht in de toekomst nog een belangrijke rol kan spelen voor het bedrijf.