ProRail wijst looneis van FNV af: cao-onderhandelingen stagneren

Op 6 november maakte spoorbeheerder ProRail bekend niet in te gaan op de looneis van vakbond FNV, die een salarisverhoging van 15 procent eist in hun ultimatum. ProRail noemt deze eis onrealistisch en wil dat de vakbond het voorstel intrekt voordat verdere onderhandelingen plaatsvinden om tot een maatschappelijk verantwoorde cao-oplossing te komen.

Overige vakbonden akkoord, FNV kondigt acties aan

Vakbonden CNV en VHS Railprofessionals stemden eerder in met het eindbod van ProRail. FNV daarentegen verwierp dit voorstel en stelde een ultimatum, waarbij het nu actie aankondigt na het afwijzende antwoord van ProRail. De aanvullende looneis van FNV komt neer op een extra investering van ongeveer 49 miljoen euro, wat volgens ProRail alleen uit eigen middelen gefinancierd kan worden. Dit zou ten koste gaan van het onderhoud aan het spoor en mogelijk banen bij ProRail.

ProRail benadrukt financiële grenzen en maatschappelijke verantwoordelijkheid

ProRail stelt dat het loonbod het maximale is dat zij binnen hun budget kunnen verantwoorden. De spoorbeheerder kampt met een toenemende onderhoudsbehoefte en stelt daarom scherp te moeten sturen op kosten. Volgens ProRail zorgt het huidige voorstel voor een balans tussen een betere cao en beheersbare kosten, met een marktconform loonaanbod dat ook door onafhankelijke cijfers van werkgeversorganisatie AWVN wordt ondersteund. Zowel De Nederlandsche Bank als de Algemene Werkgeversvereniging Nederland hebben eerder gewaarschuwd voor sterk stijgende loonkosten en hun potentiële impact op de Nederlandse economie.

Inhoud van het eindbod: loonstijging en aanvullende voordelen

ProRail stelt dat hun voorstel al een positieve verbetering biedt voor alle medewerkers. In het eindbod, dat voorziet in een gemiddelde loonstijging van 5,2 procent, zouden de lagere loonschalen tot 7,9 procent stijgen, de middelste tot 6 procent, en de hogere salarisgroepen 4,2 procent. Daarnaast biedt het bod ook voordelen zoals een fietsleaseregeling, mogelijkheden om het IKB-saldo in te zetten voor extra reiskostenvergoeding, en het aflossen van studieschuld. ProRail benadrukt dat het voorstel een solide cao vormt die voldoet aan de maatschappelijke normen en vergelijkbaar is met andere cao’s in Nederland.

Blijvend streven naar een breed gedragen cao

Hoewel ProRail achter zijn eindbod blijft staan, blijft de organisatie openstaan voor een overeenkomst met alle drie vakbonden, inclusief FNV. Het spoorbedrijf hoopt uiteindelijk een breed gedragen cao te kunnen realiseren, maar stelt dat het huidige loonvoorstel financieel gezien hun grens is.

Ontvang aanbiedingen

Eurostar: Almere – Parijs (Gare du Nord)

Eurostar: Almere – Parijs (Gare du Nord)

☑️ Eurostar Almere - Parijs (Gare du Nord) v.a. € 35 ☑️ Online geen boekingskosten ☑️ Geen inchecktijd ☑️ Duurzaam & Comfortabel Prijskalender: Eurostar Almere - Parijs (Gare du Nord) Route & Prijzen van...

Eurostar: Groningen – Parijs (Gare du Nord)

Eurostar: Groningen – Parijs (Gare du Nord)

☑️ Eurostar Groningen - Parijs (Gare du Nord) v.a. € 35 ☑️ Online geen boekingskosten ☑️ Geen inchecktijd ☑️ Duurzaam & Comfortabel Prijskalender: Eurostar Groningen - Parijs (Gare du Nord) Route & Prijzen van...

Eurostar: Den Haag – Parijs (Gare du Nord)

Eurostar: Den Haag – Parijs (Gare du Nord)

☑️ Eurostar Amsterdam - Parijs (Gare du Nord) v.a. € 35 ☑️ Online geen boekingskosten ☑️ Geen inchecktijd ☑️ Duurzaam & Comfortabel Prijskalender: Eurostar Den Haag - Parijs (Gare du Nord) Route & Prijzen van...

Pin It on Pinterest