Na alle negatieve berichten over de NS lijken reizigers steeds vaker positief. Zo blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat 75,5% van de reizigers de NS momenteel beoordeeld met een 7 of hoger. In 2016 rond deze tijd was dit slechts 73,8%, waarmee de NS duizenden reizigers extra tevreden heeft gesteld. Mogelijk staat dit percentage in verhouding met de gemiddelde zitplaatskans van reizigers, aangezien deze van januari 2017 tot maart 2017 met 2% is gestegen.
Effect dienstregeling twijfelachtig
Volgens een bericht van Radar (Avrotros) heeft de nieuwe dienstregeling van de NS uit december 2016 een positief effect op de punctualiteit en de klanttevredenheid. Uit cijfers blijkt echter dat er in 2016 in dezelfde periode meer treinen op tijd reden, als in 2017. Er lijkt daarom eerder een verband te zijn tussen de stijging van het aantal beschikbare zitplaatsen en de klanttevredenheid.
Of de nieuwe dienstregeling er werkelijk voor zorgt dat treinen vaker op tijd zijn is nog niet te zeggen. Voorlopig blijkt dit niet uit de cijfers (waar de NS uiteindelijk op wordt afgerekend).