De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van mei hebben vertraging opgelopen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwacht nu dat er tot zondagochtend 16 juni geen treinverkeer mogelijk zal zijn tussen Maastricht Randwyck en het Belgische Visé.
Eerder werd nog gemeld dat de herstelwerkzaamheden op tijd zouden zijn om het treinverkeer op maandag 10 juni te hervatten. De vertraging is te wijten aan de omvang van de schade in België.
Schade door wateroverlast
Sinds 18 mei rijden er geen treinen meer over dit traject. Door de overstromingen kwamen delen van het spoor onder water te staan. Hierdoor spoelde ballast onder het spoor weg en raakten overwegen en seininstallaties beschadigd.
Herstelwerkzaamheden in volle gang
Aan de Nederlandse zijde van de grens is alle schade inmiddels hersteld door ProRail. In België is men echter nog volop bezig met het vervangen van beschadigde spoorrails. Dit werk is complex en tijdrovend, wat de vertraging in de herstelwerkzaamheden verklaart.
Gevolgen voor reizigers
Door de vertraging in de herstelwerkzaamheden zal de directe Drielandentrein tussen Luik, Maastricht en Aachen niet op 9 juni van start kunnen gaan, zoals eerder aangekondigd. Reizigers die tussen deze steden willen reizen, kunnen gebruikmaken van stopbussen die door de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS worden ingezet tussen Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden en Visé. De NS adviseert reizigers om rekening te houden met een extra reistijd van minstens een half uur.