De ambitie om het internationale treinverkeer naar Amsterdam uit te breiden, dreigt te stranden door bezuinigingen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De plannen om de Amsterdamse metro door te trekken naar Schiphol en de capaciteit van de Schipholtunnel uit te breiden, staan op losse schroeven. Hierdoor ontstaat er mogelijk geen ruimte voor de gewenste toename van internationale treinen.
Schipholtunnel is knooppunt
De Schipholspoortunnel, een cruciaal knooppunt in het Nederlandse spoornetwerk, wordt niet alleen gebruikt door sprinters en intercity’s tussen Amsterdam en Schiphol, maar ook door vele internationale treinen, zoals de Eurostar naar Parijs en Londen.
“Op de drukste momenten gaan er hier vijftig treinen per uur door de tunnels heen,” legt Harro Homan van spoorbeheerder ProRail uit. Deze beperkte capaciteit maakt het moeilijk om extra ruimte te creëren voor meer internationale treinen. De oorspronkelijke hoop was dat deze ruimte beschikbaar zou komen met de verlenging van de Noord/Zuidlijn.
Noord/Zuidlijn tegen drukte
Momenteel eindigt de Noord/Zuidlijn op station Amsterdam Zuid, maar de plannen om de metrolijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp zouden een alternatieve reisoptie bieden voor forenzen. Dit zou de druk op sprinters en intercity’s verminderen, waardoor er ruimte ontstaat voor andere treinen, waaronder internationale verbindingen.
“Als meer mensen voor hun woon-werkverkeer de metro nemen, ontstaat er ruimte om in plaats van sprinters andere treinen te laten rijden. Naar Alkmaar en naar Maastricht, maar dus ook internationaal,” aldus Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de vervoerregio Amsterdam.
Bezuinigingen gooien roet in het eten
Internationale treinen worden gezien als een duurzaam alternatief voor korte vluchten binnen Europa, en de wens voor meer internationaal treinverkeer wordt breed gedragen in Nederland. Verschillende vervoerders streden dit jaar om een plekje op het internationale spoor, en bijna alle politieke partijen namen de ambitie voor meer internationaal treinverkeer op in hun verkiezingsprogramma’s.
Echter, aangekondigde bezuinigingen ter waarde van 1,8 miljard euro dreigen roet in het eten te gooien. Harro Homan van ProRail waarschuwt dat zonder dit budget de ambitieuze plannen voor meer internationaal treinverkeer niet waargemaakt kunnen worden.
Bezuinigingen bedreigen treinverkeer en OV
Marja Ruigrok benadrukt ook dat de bezuinigingen niet alleen gevolgen hebben voor internationale treinen. Met de verwachte bouwactiviteiten en woningontwikkelingen in de regio, met name in Hoofddorp, is het van cruciaal belang dat het openbaar vervoer goed toegankelijk blijft. Hoewel de aangekondigde bezuinigingen een uitdaging vormen, blijft het plan voor de verlenging van de metrolijn actief, zij het met een ontbrekend budget van 1,8 miljard euro dat cruciaal is om het project te realiseren.