Het Nederlandse spoornetwerk krijgt er opnieuw een speler bij met de komst van GoVolta. Na de aankondiging van Heurotrain eerder deze week, dat van plan is tussen Amsterdam en Londen en Groningen en Parijs te rijden, presenteert GoVolta zich als een nieuwe concurrent met dagelijkse treinverbindingen naar Berlijn en Parijs voor spotprijzen. In tegenstelling tot Heurotrain biedt GoVolta geen hogesnelheidstreinen, maar verbindingen met een langere reistijd om kosten te drukken.
Langere reistijd, lagere prijs
GoVolta mag vanaf 1 mei 2024 dagelijks tussen Amsterdam en Berlijn rijden, met een rit van 8 uur in plaats van de gebruikelijke 6 uur. Vanaf 14 juni volgt de verbinding tussen Amsterdam en Parijs, met een rit van 6,5 uur in plaats van de 3,5 uur van Eurostar. Winkelman positioneert zijn bedrijf als de ‘Easyjet van het spoor’, met een verwachte ticketprijs van minder dan 10 euro voor een standaard zitplaats tweede klas, vergeleken met 35 euro voor Eurostar naar Parijs en 38 euro voor de trein naar Berlijn.
Treinkaartje Parijs of Berlijn voor 10 euro
Winkelman schrijft de lage prijs toe aan het leasen van tweedehands materieel, wat meer dan de helft van de kosten bespaart. Het bedrijf plant slechts één verbinding per dag om de treinen goed volgeboekt te krijgen en zo de kosten laag te houden. De plannen worden momenteel ingediend bij de ACM, en als alles doorgaat, hoopt GoVolta ook medio volgend jaar verbindingen naar Basel te lanceren, gevolgd door Kopenhagen-Praag en Parijs-Berlijn.
Voor slechts 10 euro met de trein naar Parijs of Berlijn. Het klinkt als een sprookje, maar het kan écht. Dankzij déze tip is een tripje naar een van deze wereldsteden voor veel mensen zelfs goedkoper dan een treinrit naar Amsterdam.