De Deense Spoorwegen (DSB) streven naar een rechtstreekse treinverbinding tussen Amsterdam en Kopenhagen. Het traject staat op de planning voor de dienstregeling van 2026 gepland die van start gaat in december 2025. Een woordvoerder van de Deense Spoorwegen benadrukt echter dat er nog geen definitief besluit is genomen.
Te weinig internationale verbindingen vanuit Denemarke
Op dit moment constateert de Deense Spoorwegen dat er te weinig directe internationale treinverbindingen zijn van en naar Denemarken. Momenteel zijn er alleen directe treinen naar Hamburg en Stockholm. DSB streeft ernaar om ook directe treinen aan te bieden naar andere steden, zoals Oslo, Göteborg, Berlijn, Praag en Amsterdam.
Reizigers naar Kopenhagen moeten momenteel minimaal twee keer overstappen, in Osnabrück en Hamburg. De reistijd bedraagt minimaal 10,5 uur. Met de introductie van een directe trein moet de reistijd teruggebracht worden tot 9,5 uur. Dit is alsnog een aanzienlijke reistijd, maar een overstap zou voor veel reizigers het grootste struikelblok zijn.
Nieuwe Fehmarnbeltverbinding in 2029
Vanaf 2029 wordt verwacht dat de treinverbinding tussen Duitsland en Denemarken verder wordt versneld met de opening van de Fehmarnbeltverbinding, een tunnel tussen Puttgarden (Duitsland) en Rødbyhavn (Denemarken).
Tot 2019 heeft de trein van Kopenhagen naar Hamburg gebruik gemaakt van de boot, maar dit zal met de voltooiing van de nieuwe Fehmarnbelt-tunnel niet meer noodzakelijk zijn. Hiermee zou de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen moeten worden teruggebracht van 4,5 uur naar 2,5 uur, waardoor de lijn het potentieel heeft om veel meer reizigers aan te trekken.