Onlangs bleek uit een proef van de NS dat 14% van de reizigers nog altijd vergeet uit te checken. Om reizigers tegemoet te komen wilt de NS mensen gaan waarschuwen wanneer zij zijn vergeten uit te checken middels een melding via de telefoon. Hoe het systeem precies werkt is nog niet duidelijk, maar hiervoor moet een telefoonnummer in ieder geval aan een chipkaart gekoppeld worden.
Via Social Media reageren mensen positief op de ’telefoon-melding’ voor reizigers die het vergeten. Sommige reizigers zijn echter van mening dat men er zelf aan moet denken; “Je vergeet toch ook niet te betalen in de supermarkt”.
Psycholoog Leonard Verhoef aan het woord
Volgens Psycholoog Leonard Verhoef is het helemaal niet zo verwonderlijk dat reizigers vergeten uit te checken. Zo zou het menselijk brein te beperkt zijn om in alle omstandigheden aan het uitchecken te denken. Onder optimale omstandigheden kan het werkgeheugen van een mens 7 dingen onthouden. Hierbij gaat het om zaken als de aankomsttijd, het juiste perron, het aantal overstappen en andere zaken waar men om dat moment mee bezig is. Bij aankomst op het station spelen er vaak een hoop factoren mee, zoals andere mensen (vrienden, collega’s en onbekende). Daarbij komen er verschillende etensgeuren binnen die instinctief veel belangrijker zijn dan het op de juiste manier afronden van een treinreis. Het brein verkiest dit soort prikkels dan boven de herrinering aan het uitchecken.
Dit leidt in 14% van de gevallen tot niet uitchecken.
Treinreis juist afronden
Daarbij speelt het afronden van processen waarschijnlijk ook een rol. Zo zouden reizigers jarenlang hun reis hebben afgerond bij het uitstappen van de trein, terwijl er pas sinds een aantal jaar nog een handeling moet worden verricht. Voor sommige reizigers is het brein hier waarschijnlijk nog niet voldoende aan gewend, waardoor het nog regelmatig fout gaat en er wordt gedacht dat men al klaar is bij het verlaten van de trein.
Er wordt dan geen signaal meer afgegeven om nog uit te checken.