De NS heeft afgelopen week laten weten dat zij spitsbussen gaan inzetten tegen de overvolle treinen en de verwachte drukte in treinen komend jaar. Een andere maatregel die de NS heeft getroffen is dat zij de sloop van oude treinstellen heeft uitgesteld, zodat zij niet met minder materieel komen te zitten. De sloop van de oude treinen zal nog zeker tot begin 2017 moeten wachten, omdat men verwacht dat het materieel van de NS dan voldoet aan de vraag van reizigers.
Vanwege de aanhoudende regen van klachten op grote trajecten wordt de NS gedwongen om maatregelen te treffen. Zo zullen er op stations Amsterdam Sloterdijk, Krommenie-Assendelft en Castricum extra spitsbussen vertrekken. Er zijn nog veel meer probleemtrajecten in Nederland, maar de NS gaat eerst kijken of reizigers werkelijk gebruik maken van de extra bussen. Reizigers die de spitsbus pakken i.p.v. de trein staat namelijk wel een iets langere reistijd te wachten. Om dit te compenseren deelt de NS consumptiebonnen uit voor reizigers die de bus pakken, zodat zij een drankje kunnen halen op het station.
Maatregelen om overvolle treinen te stoppen
- Niet-noodzakelijk onderhoud wordt uitgesteld;
- Ombouwen van 1e klas coupés naar 2e klas;
- Extra bussen tussen Den Bosch en Utrecht;
- Opknappen van oude dubbeldekkers met meer 2e klas zitplaatsen;
- Op probleemtrajecten worden standaard spitsbussen ingezet;
- Medewerkers van de NS zullen buiten de spits reizen (kleine maatregel, maar toch een mooi gebaar);
- Consumptiebon voor reizigers die gebruik maken van de spitsbussen.