Sinds de opkomst van de OV chipkaart wordt er massaal geklaagd door treinreizigers. Opstaptarieven verschillen per vervoerder en kunnen oplopen tot €20! Voor incidentele reizigers op korte trajecten is het een bizar hoog bedrag op de chipkaart te laden, omdat de OV chipkaart de rest van het jaar niet meer gebruikt wordt.
Alternatieven betaalmethode in het OV
De NS en vervoerders zijn druk bezig met alternatieven betaalmethodes, zoals met de mobiele telefoon en het koppelen van de OV Chipkaart aan uw bankrekening. Hierdoor heeft u geen vast saldo meer op uw OV Chipkaart, maar wordt het verbruikte bedrag direct van uw rekening afgeschreven. Deze methode is momenteel al beschikbaar voor persoonlijk OV Chipkaarten, maar nog niet voor de anonieme chipkaarthouders.
Overzicht van opstaptarieven per vervoerder
U wordt geacht om de onderstaande bedragen op uw OV Chipkaart te hebben geladen, voordat u incheckt. Op deze manier is de vervoerder ervan verzekerd dat u het totale reisbedrag kunt betalen. Het is tevens voor busreizen noodzakelijk om een bepaald opstaptarief op uw pas te hebben. Hier vindt u een overzicht van opstaptarieven voor busreizen.
Trein (NS) | Trein (Arriva en Syntus) | Trein (Veolia) | |
Anonieme OV-chipkaart | € 20 | € 10 | € 20 |
---|---|---|---|
Persoonlijke OV-chipkaart | € 20 | € 10 | € 10 |
Fouten bij inchecken
Door het hoge opstaptarief komen reizigers vaak in de problemen bij het overstappen van verschillende vervoerders/vervoersmiddelen. Zo checken sommige reizigers dubbel in of wordt het opstaptarief nog ingehouden, omdat zij vergeten uit te checken en alleen inchecken voor de volgende vervoerder. Op deze manier wordt er 2 keer een opstaptarief afgeschreven en moet de reiziger dit op een omslachtige manier terugvragen.
Het moet toch makkelijker kunnen? OV Bedrijven verdienen elk jaar weer miljoenen aan reizigers die vergeten uit te checken of dit op een foutieve wijze doen.