In 2015 is 1 op de 7 InterCity Direct treinen op het traject van Rotterdam naar Amsterdam uitgevallen. Op het traject vanuit Amsterdam naar Breda viel de InterCity Direct 1 op de 10 keer uit, waardoor deze trein met recht tot de slechtste trein van 2015 bestempeld kan worden.
Afspraken opnieuw niet behaald
Begin dit jaar was met de NS afgesproken dat 1 op de 200 treinen mag uitvallen, maar dat heeft de NS niet gehaald. Dit jaar kwam gemiddeld 1 op de 50 treinen aan, waardoor de NS hoogstwaarschijnlijk opnieuw een boete zal moeten betalen door het niet behalen van de afspraken. Hierdoor zal er ook voor 2016 beperkt budget zijn en zullen de problemen zich alleen nog maar opstapelen.
Minder materieel
De voorspellingen voor 2016 zijn niet veel beter, omdat oude treinstellen uit de dienstregeling worden gehaald en de NS hierdoor met nog minder treinen rijdt. Hierdoor zullen treinen overvol raken en zal er geen vervanging zijn voor treinen die kampen met een defect.
Uitval, vertraging en overvolle treinen zullen in 2016 waarschijnlijk toenemen.