Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de veel gestelde vragen door bezoekers van onze pagina. Heeft u een vraag en bent u benieuwd of hij er al tussen staat? Kijk dan in de onderstaande lijst en wellicht geeft dit meer duidelijkheid over uw probleem.

Afgestudeerde studenten recht op 1 jaar gratis Dal Voordeel

Klaar met studeren en jarenlang gebruik gemaakt van het studentenreisproduct? Om te wennen aan de hoge reiskosten heeft de NS een overgangsperiode van een jaar bedacht. Zo kunnen ex studenten een jaar lang gratis met 40% korting in de daluren (Dal Voordeel) reizen, zodat zij niet direct met hoge reiskosten zitten. Het is ook mogelijk om te kiezen voor € 50 korting op een NS abonnement naar keuze.

Lees meer: Afgestudeerde studenten recht op 1 jaar gratis Dal Voordeel

Valse e-mails van NS en NS International in omloop (phishing mail)

Regelmatig worden er valse e-mails verstuurd met flinke aanbiedingen. Deze zijn vaak te mooi om waar te zijn en worden verstuurd in de huisstijl van NS of NS International, waarbij gebruik wordt gemaakt van hetzelfde logo, kleurstelling en lettertype. Vaak wordt u gevraagd om op een link te klikken, waarna u (betaal/inlog) gegevens moet invullen. Bent u slachtoffer geworden van een valse e-mail? Neem dan contact op met uw bank om schade te voorkomen en wijzig eventueel ingevulde wachtwoorden.

Voorbeeld valse pagina

De hierbovenstaande pagina is een voorbeeld van een valse website.

Hoe herkent u valse e-mails (phishing mail)?

Internet criminelen worden steeds kundiger en beter in het opstellen van valse e-mails (phishing mail). Zo wordt de complete huisstijl overgenomen van NS of NS International en lijkt zelfs de pagina waarnaar wordt doorverwezen op de website van NS of NS International. Toch dient u altijd goed op te letten of op onze actie-pagina te controleren of de genoemde aanbieding daadwerkelijk bestaat.

  • Het verzendadres is geen NS International e-mail adres
  • De link die de mail bevat verwijst niet naar de site van NS International (controleer hiervoor de URL in de adresbalk)
  • De aanhef is niet juist en de mail bevat spelfouten (internet criminelen worden steeds beter, maar voorlopig bevatten de mails vaak nog spelfouten)
  • Tot slot geldt ook vaak dat het aanbod "te mooi is om waar te zijn".

Overzicht Valse e-mails

Hieronder is een lijst van e-mails opgesteld van valse mails uit het verleden. Uiteraard kunnen de huidige verschillen van de onderstaande en zijn recente vaak nog niet bekend. Denkt u een valse (phishing) mail te hebben ontvangen? Meldt het via ons contactformulier, zodat wij andere reizigers op de hoogte kunnen stellen en slachtoffers voorkomen.

  • Pak jij die 2 GRATIS Dagkaarten?
  • Gratis dagkaart voor 2 personen
  • OP = OP // NS Reizigers actie
  • Je bent exclusief uitgekozen door NS
  • Bevestig vandaag je NS-reizigerscode
  • Bevestig vandaag je NS-reizigerscode voor de Spoordeelwinkel
  • NS0994-09 - bevestig nu je NS reizigerscode
  • 2 NS dagkaarten voor jou

Betrouwbare verzendadressen van de NS

Hoewel de onderstaande adressen er niet altijd even betrouwbaar uitzien, zijn ze dit wel. De NS doet er waarschijnlijk verstandiger aan om voor de duidelijkheid gebruik te maken van één vast adres, maar doet dit momenteel (nog) niet.

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. : SAMR is de ‘nieuwe’ naam voor Market Response
  • NSinternational.nl: is het officiële verzendadres dat wordt gebruikt door NS International.
  • @ezine.ns.nl: nieuwsbrieven, communicatie abonnementen, Spoordeelwinkel
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.: communicatie over betalingsherinneringen
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.: communicatie vanuit NS International
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.: bureau dat onderzoek uitvoert ikv NS Extra
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.: onderzoek na contact met NS
  • Pagina's waarvan de url begint met https://webforms.tripolis.com: dit zijn vaak formulieren
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.: mail ivm winactie actiekaartjes (Blokker, Kruidvat etc.)
  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.: onderzoek naar Spoor.

Phishing mail melden?

Denkt u slachtoffer te zijn geworden van phishinmail of heeft u er een ontdekt? Meldt het om (meer) slachtoffers te voorkomen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Meer over Phishing mails

Terug naar: Veelgestelde Vragen

ProRail Feiten en Cijfers

Het spoornet is het drukst bereden netwerk van Europa. Zo worden er jaarlijks 3.3 miljoen treinritten verzorgd en worden er dagelijks (gemiddeld) 1.1 miljoen reizigers vervoerd. Samen leggen zij jaarlijks 152 miljoen kilometer af en staat ProRail 24/7 klaar om dit in goede banen te leiden.

Feiten en Cijfers

Hieronder vindt u een overzicht van feiten en cijfers m.b.t. spoor, overwegen en stations

  • Aantal tunnels: 15.
  • Aantal spoorbruggen: 455.
  • Aantal seinen: 12036.
  • Aantal overwegen: 2589 (1598 beveiligde overwegen).
  • Aantal kilometer spoor: 7021 km.
  • Aantal wissels: 7071.
  • Aantal spoorviaducten: 725.
  • Aantal beweegbare spoorbruggen: 56.
  • Aantal treinstations: 404.

Feiten m.b.t. ProRail

Het bedrijf is 24/7 geopend en verantwoordelijk voor het Nederlandse spoor. Verspreid over het hele land zijn er 13 verkeersleidingposten opgericht. Het hoofdkantoor van ProRail staat in Utrecht, waarbij 4 regiokantoren de diensten ondersteunen in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle.

Aantal medewerkers bij ProRail: 3958.


Terug naar: Veelgestelde Vragen

NS Feiten en Cijfers

Gaat u dagelijks met de trein en vraagt u zich weleens af hoeveel treinstations Nederland eigenlijk telt, hoeveel OV fietsen er zijn en hoeveel er wordt geïnvesteerd in winkelgelegenheden op treinstations? Wij hebben de feiten en cijfers voor u onder elkaar gezet.

Leuk om te weten

Hieronder staan de feiten met voorbeeldvragen.

  1. Hoeveel werknemers op NS stations? Ruim 5000.
  2. Hoeveel treinstations telt Nederland? 404.
  3. Aantal reizigers op stations per dag (alle vervoerders)? Ruim 1 miljoen.
  4. Hoeveel verkooppunten in Nederland? 314.
  5. Hoeveel transacties in NS winkels (per dag)? 265 duizend.
  6. Hoeveel koppen koffie verkocht (per week)? 415 duizend.
  7. Hoeveel winkels op stations verhuurd? 94% van totale capaciteit.
  8. Hoeveel ritten op OV-fietsen (per jaar)? 1.9 miljoen
  9. Hoeveel OV Fietsen zijn er? 8500.
  10. Hoeveel huurlocaties zijn er in Nederland? 285.
  11. Hoeveel fietskluizen beheert de NS? 14600.
  12. Hoeveel bagagekluizen beheert de NS? 2400.
  13. Hoeveel fietsparkeerplaatsen op en rond treinstations? 430 duizend.
  14. Hoeveel P+R plaatsen beheert de NS? 36500.
  15. Hoeveel treinstations met NS zonetaxi? 138.
  16. Hoeveel camera's zijn er geplaatst op treinstations? 2500.

NS

 

Hoeveel bagage mag u meenemen in de Ski Thalys?

Wilt u komend jaar met de trein op wintersport? Dan bieden wij een groot aantal bestemmingen in Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk aan. De Ski-Thalys vertrekt vanaf 24 december elke zaterdag vanaf Amsterdam Centraal, waarbij u voor € 65,- een treinticket + bustransfer kunt boeken via onze website. Uw skivakantie begint vaak al in de trein, u komt ontspannen aan en u kunt voldoende bagage meenemen!

Trein op wintersport

Hoeveel mag u meenemen?

Benieuwd hoeveel bagage u mag meenemen in de Ski-Thalys? Het onderstaande mag worden meegenomen door reizigers die per trein op wintersport gaan.

  • 1 stuk handbagage;
  • 1 grote koffer/tas;
  • 1 paar ski's/snowboard.

Terug naar: Veelgestelde Vragen

Couponcodes/E-ticket kwijt, wat nu?

Heeft u onlangs een treinkaartjes actie gekocht bij de Spoordeelwinkel, maar bent u de e-mail kwijt geraakt of kunt u de couponcodes/e-ticket niet meer vinden? Dan kunnen wij dit helaas niet voor u regelen, aangezien wij enkel informatie verschaffen over de lopende aanbiedingen. Hiervoor zult u contact moeten opnemen met de Spoordeelwinkel.

Meer over de Spoordeelwinkel: Goedkoop-treinkaartje.nl/ns-korting-actie/de-spoordeelwinkel


Contact met de Spoordeelwinkel

Hieronder vindt u een overzicht van de contactgegevens van de Spoordeelwinkel.

OV Vragen


Terug naar: Veelgestelde Vragen

Voor 16:00 uur inchecken met dalurenkorting

Heeft u een NS Meereiskaart, Blokker dagkaart of treinkaartje met dalurenkorting? Dan vragen reizigers zich regelmatig af of er in de spits kan worden gereisd als er voor 16:00 uur wordt ingecheckt. In sommige gevallen vragen reizigers zich zelfs af of men de trein dient te verlaten, wanneer de spitsuren beginnen.

Antwoord: Wanneer u voor de spits incheckt (16:00 uur), dan mag u gewoon in de spits reizen. De inchecktijd bepaalt namelijk of u voor of tijdens de spits reist. Conducteurs kunnen dit zien op hun apparatuur om twijfel te voorkomen.

OV Vragen


Terug naar: Veelgestelde Vragen

Reishistorie met anonieme ov chipkaart

Een groot aantal reizigers heeft geen idee dat u ook inzicht heeft in uw reishistorie bij een anonieme OV chipkaart. Door middel van het unieke kaartnummer en de verloopdatum kunt u de reishistorie opvragen. Dit kan handig zijn bij het declareren van de door u gemaakte reizen bij uw werkgever of het terugvragen van teveel afgeschreven saldo. Daarbij raden wij altijd aan om uw reishistorie regelmatig te bekijken om er zeker van te zijn dat het in- en uitchecken goed is verlopen.

Wilt u de reishistorie van uw anonieme OV chipkaart bekijken? Dat kan via deze link!

OV chipkaart


Terug naar: Veelgestelde Vragen

Hoe activeert/verzilvert u de couponcodes van de NS Seizoensretour

Heeft u in maart of april 2016 de NS Seizoensretour gekocht en benieuwd hoe u de couponcodes dient te activeren/verzilveren? Neem dan het onderstaande stappenplan door en ontdek hoe de NS Seizoensretour werkt.

Seizoensretoru 2016

NS Seizoensretour activeren/verzilveren

U heeft na aankoop 3 vouchercodes ontvangen die u in 3 verschillende reisperiodes kunt verzilveren. De eerste couponcode is bedoelt voor de eerste reisperiode, de tweede voor de tweede reisperiode en de derde voor de derde reisperiode. Wanneer u de NS Seizoensretour 2x heeft gekocht zijn de eerste 2 vouchercodes bedoelt voor de eerste reisperiode (enzovoort).

Deel dit stappenplan om andere te informeren.

  1. Ga naar de website van de NS: https://www.ns.nl/producten/coupon
  2. Voer de juiste couponcode in
  3. Voer de gewenste reisdatum in
  4. Voer de naam van de reiziger in
  5. Neem uw ticket uitgeprint mee op reis!

Reisperiodes van NS Seizoensretour

  • Weekenddagen in maart, april en mei 2016;
  • Weekenddagen in juli en augustus 2016;
  • Weekenddagen in oktober en november 2016.

Inchecken met NS Seizoensretour

Met de NS Seizoensretour hoeft u niet in te checken. Op stations waarbij alle OV poortjes zijn gesloten dient u de barcode voor de scanner te houden. Wanneer dit niet lukt dient u personeel van de NS aan te spreken en het e-ticket te laten zien.


Terug naar: Veelgestelde Vragen

Hoe werkt de NS groepsretour?

Binnenkort naar een evenement, familie of een andere stad en gaat u met meer dan 4 mensen? Profiteer van de NS Groepsretour! Met de NS Groepsretour wordt het reisbedrag goedkoper naar mate er meer reizigers met u meereizen. De voorwaarden hierbij is dat iedereen hetzelfde begin - en eindstation heeft.

NS Groepsretour

Hoe werkt de NS Groepsretour?

De NS Groepsretour bestelt u online en heeft een basistarief van € 55. Voor elke persoon extra betaalt u slechts € 2,50, waardoor dit reisproduct steeds goedkoper wordt naar mate er meer mensen met u meereizen. Voorwaarden hierbij is dat iedereen hetzelfde begin- en eindstation heeft en er na 09:00 uur wordt gereisd. Hieronder vindt u een tabel met de totaalprijs tegenover de prijs persoon in verhouding met het aantal reizigers dat gebruik maakt van de NS Groepsretour.

De NS Groepsretour is een hele dag vanaf 09:00 uur geldig!

Korting met NS Groespretour

Reizigers Prijs Per Persoon
4 € 55,- € 13,75
5 € 57,50 € 11,50
6 € 60,- € 10,-
7 € 62,50 € 8,93-
8 € 65,- € 8.13,-
9 € 67.50 € 7.50-
10 € 70,- € 7,-

Terug naar: Veelgestelde Vragen

Hoe werkt de Meereiskaart in 2016?

De NS Meereiskaart heeft voor heel wat vragen gezorgd. Daarom hebben wij geprobeerd toe te lichten hoe dit reisproduct van de Lente Spoordeelweken werkt, maar mocht u nog vragen hebben kunt u deze natuurlijk altijd stellen.

Hoe werkt de NS Meereiskaart?

Met de NS Meereiskaart reist u gratis met iemand (boven de 12 jaar oud) mee die een geldig (volwaardig) vervoersbewijs heeft. U bent hierbij verplicht om in- en uit te checken en mag in dezelfde reisklasse als uw medereiziger met een geldig vervoersbewijs reizen. De NS Meereiskaart is 2 dagen geldig in de periode van 28 april t/m 25 mei 2016 en kan dus pas na 2 dagen gebruiken worden weggegooid. Houdt er rekening mee dat de NS meereiskaart enkel geldig is in de daluren. Deze lopen van maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur én na 18.30 uur en op zaterdag en zondag de hele dag.

Wat mag niet?

  • U mag niet in de spits reizen.
  • U mag de meereiskaart niet combineren met een andere aanbieding/actie/groepsretour.
  • 2 personen met een meereiskaart mogen niet met 1 reiziger met een geldig vervoersbewijs meereizen. 1 persoon met geldig vervoersbewijs mag 1 persoon met een NS Meereiskaart meenemen.

OV Vragen

Lente Spoordeelweken

De Lente Spoordeelweken lopen van 28 april t/m 25 mei 2016 en brengen heel wat vraagtekens met zich mee. Het doel van de acties/aanbiedingen is om mensen te inspireren die normaal minder/geen gebruik maken van de trein. Hiervoor heeft de NS verschillende aanbiedingen verzonnen om het aantal reizigers in de daluren te verhogen.


Terug naar: Veelgestelde vragen

Wanneer zijn de Lente Spoordeel aanbiedingen geldig?

Benieuwd tot wanneer de Lente Spoordeel aanbiedingen geldig zijn? Van 28 april t/m 25 mei 2016 kunt u gebruik maken van de verschillende treinkaartjes acties! Voor aanbiedingen met een NS Dagretour + Entreebewijs geldt een langere reisperiode. Dit geldt voor de Dierenpark Emmen, Keukenhof, Humphrey's en lunch bij Bakker Bart. Lees voor de reisperiodes van deze acties de voorwaarden nogmaals goed door.

OV Vragen

Lente Spoordeelweken

De Lente Spoordeelweken lopen van 28 april t/m 25 mei 2016 en brengen heel wat vraagtekens met zich mee. Het doel van de acties/aanbiedingen is om mensen te inspireren die normaal minder/geen gebruik maken van de trein. Hiervoor heeft de NS verschillende aanbiedingen verzonnen om het aantal reizigers in de daluren te verhogen.


Terug naar: Veelgestelde vragen

Waarom ontvang ik geen Spoordeelwekenboekje?

Wanneer u geen spoordeelwekenboekje heeft ontvangen kan dit afhangen van verschillende factoren. Het kan zijn dat u een nee-ja-sticker of een nee-nee-sticker op uw brievenbus heeft, waardoor de Spoordeelwekenboekjes niet worden bezorgd. Daarbij ontvangt niet iedereen in Nederland een Spoordeelwekenboekje. De NS selecteert een groot aantal postcodes in Nederland om het treinverkeer in sommige gebieden te stimuleren en overvolle treinen in daluren te voorkomen. Het kan dus zijn dat u niet in het juiste postcode gebied woont en daardoor geen spoordeelwekenboekje ontvangt.

Toch een boekje ontvangen? Vraag deze online aan.

Lente Spoordeelweken

De Lente Spoordeelweken lopen van april t/m 31 mei 2017 en brengen heel wat vraagtekens met zich mee. Het doel van de acties/aanbiedingen is om mensen te inspireren die normaal minder/geen gebruik maken van de trein. Hiervoor heeft de NS verschillende aanbiedingen verzonnen om het aantal reizigers in de daluren te verhogen.


Terug naar: Veelgestelde vragen

Reizen met Daluren korting in de spits

Regelmatig ontvangen wij de vraag of het mogelijk is om voor de spitsuren in te checken, waardoor er met dalurenkorting kan worden gereisd in de spits. Dit is sinds 2019 niet meer het geval! Wanneer u buiten de spits incheckt, maar in de spits reist met een treinkaartjes acties als de NS Meereiskaart of een ander goedkoop treinkaartje moet u de trein helaas verlaten. Dit is bedoeld om de capaciteit van treinen in de spits niet extra te belasten.

Trein actie

NS/Trein Spitsuren

De spitsuren lopen van 06:30 uur t/m 09:00 uur en van 16:00 uur t/m 18:30 uur.

NS/Trein Daluren

De daluren lopen van 00:00 uur t/m 06:30 uur, van 09:00 uur t/m 16:00 uur en van 18:30 uur t/m 00:00 uur.

Activeren van NS dagkaart werkt niet?

Heeft u onlangs een dagkaart actie gekocht van Albert Heijn, Blokker, Kruidvat, Hema, de Spoordeelwinkel of Bakker Bart, maar lukt het activeren niet? Neem dan het onderstaande stappenplan nog eens goed door, zodat u wellicht meer duidelijkheid krijgt. Wanneer u zeker weet dat u de juiste stappen heeft gevolgd, maar u een foutmelding krijgt of het activeren niet werkt dient u contact op te nemen met de klantenservice van de NS. Zij hebben inzicht in het systeem en kunnen u vervolgens verder helpen.

Goedkoop treinkaartje

Houdt er rekening mee dat bijvoorbeeld voor de treinkaartjes actie van Albert Heijn en Hema een ander stappenplan moet worden gevolgd. Dit staat vermeld in de voorwaarden en de informatie die u heeft ontvangen na bestelling.

Stappenplan voor het activeren van een NS e-ticket

1.) Pak uw couponcode erbij;

2.) Op uw ticket staat een webadres om uw couponcode te activeren;

3.) Ga naar de website;

4.) Voer uw couponcode in;

5.) Geef uw reisdatum op;

6.) Voer uw e-mailadres in;

7.) Activeer uw dagkaart/dagretour.

Werkt het activeren niet?

Neem dan contact op met de NS Klantenservice. De klantenservice van de NS heeft inzicht in het systeem en mogelijke technische fouten, daarbij kunnen zij mogelijk de technische fout herstellen om toekomstige klachten te voorkomen.

Gegevens van de NS Klantenservice

Marktplaats voor treinkaartjes

Bent u opzoek naar een marktplaats voor treinkaartjes? Op onze website hebben wij een pagina aangemaakt, waarop vraag en aanbod bij elkaar komen. Via een handige Facebook box brengen wij reizigers bij elkaar, waarmee direct contactgegevens kunnen worden uitgewisseld. Uiteraard dient u voorzichtig te handelen met het overgeven van gegevens, aangezien u via het internet niet weet met wie u te maken heeft.

Tips voor onze treinkaartjes marktplaats

  • Controleer het Facebook profiel op echtheid;
  • Geef nooit zomaar uw couponcode weg;
  • Geef nooit zomaar uw gegevens weg;
  • Stort nooit zomaar geld;
  • Geen deal maken, wanneer u het niet vertrouwd.

Vermelding plaatsen op de treinkaartjes marktplaats

Wilt u een vermelding plaatsen op onze treinkaartjes marktplaats? Dan dient u in te loggen met uw Facebook account. Vermeldt duidelijk om welke actie het gaat, het aantal, de prijs en de geldigheidsperiode. Op deze manier voorkomt u miscommunicaties en verminderd u de kans op fouten.

Wat mag u niet doen?

  • Verstrek nooit direct de gegevens;
  • Plaats geen foto's met een zichtbare barcode;
  • Plaats berichten met uw persoonlijke Facebook account;
  • Verstrek geen valse gegevens.

Geen NS Meereiskaart ontvangen

In de periode dat abonnementhouders en geselecteerde postcodes in Nederland van de NS een Spoordeelwekenboekje thuisgestuurd krijgen, komt het helaas voor dat niet iedereen de NS Meereiskaart ontvangt. Tientallen bezoekers geven aan geen NS Meereiskaart te hebben ontvangen en daar is natuurlijk een oplossing voor.

Niet iedereen ontvangt een spoordeelwekenboekje, omdat het anders in potentie heel druk zou kunnen worden in de treinen. De aanbiedingen zijn erop gericht om het treinverkeer in sommige gebieden van Nederland te stimuleren en daarom worden de postcodes zorgvuldig uitgezocht. In sommige steden zullen inwoners bijna nooit een boekje met aanbiedingen ontvangen, omdat dit teveel druk zou geven op het aantal reizigers in dat gebied en treinen anders overvol raken.

NS Meereiskaart aanvragen

Op de website van de NS kan de NS Meereiskaart worden aangevraagd, maar er is slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Helaas was de NS Meereiskaart actie zo populair dat er op het huidige moment geen kaarten meer kunnen worden aangevraagd.

Melding op website van de NS

Wegens het enorme succes kunt u helaas geen Spoordeelwekenboekje meer aanvragen

Mag je met een tandem in de trein?

Onlangs is een blinde vrouw met haar tandem geweigerd in de trein, omdat zij niet in het bezit zou zijn van WMO-pas of gehandicaptenparkeerkaart. Een woordvoerder van de NS is hier later op teruggekomen, omdat mensen met een zichtbare handicap hun tandem altijd moeten kunnen meenemen (ook als ze niet in het bezit zijn van een WMO-pas of gehandicaptenparkeerkaart.

Dagkaart fiets

Mag een tandem mee in de trein?

Antwoord: Ja dit mag, maar niet in de spits. Tijdens de daluren mag u een tandem meenemen in de trein op vertoon van een dagkaart fiets. Deze is verkrijgbaar op stations en op NS.nl voor € 6,10. Zo kunt u de fiets meenemen naar een andere stad of eens in een andere omgeving wielrennen/fietsen.

Hoe werkt upgrade naar 1e klas

Tijdens de NS Lente Spoordeelweken zijn er bij verschillende abonnementhouders en reizigers in Nederland Gratis Upgrade kaartjes naar 1e klas in de brievenbus gedaan. Het is echter niet voor iedereen duidelijk hoe deze actie werkt en daarom hebben wij het voor u uitgewerkt.

Overzicht treinkaartjes acties

Hoe werkt de upgrade naar 1e klas?

Vul op de voorkant van het gratis upgrade naar 1e klas kaartje de reisdatum in en reis in combinatie met een geldig vervoersbewijs. Houdt er rekening mee dat het enkel geldig is op een zaterdag of zondag en deze gratis upgrade niet mag worden gecombineerd met een NS Meereiskaartje of treinkaartjes actie.

Gratis met de trein op Koningsdag?

Regelmatig ontvangen wij de vraag of er gratis mag worden gereisd met de trein op Koningsdag. Helaas is dit niet het geval en moet er juist meer worden betaald op deze dag. Zo is bijvoorbeeld het OV studentenreisproduct niet geldig op deze dag, maar mag er wel gebruik worden gemaakt van 40% korting. Treinkaartjes acties of andere aanbiedingen zijn ook niet geldig op deze dag, waardoor bijna iedereen van het voltarief of kortingstarief gebruik moet maken.

Trein Koningsdag

Antwoord: Nee, er mag niet gratis worden gereisd op Koningsdag.

Oranje Dienstregeling op Koningsdag

Houdt er rekening mee dat er een aangepaste dienstregeling geldt op Koningsdag. Voornamelijk richting Amsterdam en Utrecht is het internationaal treinverkeer ontregeld en worden er extra sprinters ingezet.


Lees meer: Trein op Koningsdag 2017

Hoe werkt de Doppio Espresso trein actie?

T/m 31 juli 2016 is het mogelijk om goedkope treinkaartjes bij de Spoordeel te kopen, waarmee u naast een NS dagretour voor een stad naar keuze een gratis lunch voucher ontvangt voor een willekeurige vestiging van Doppio Espresso. Uiteraard zijn er voorwaarden aan de treinkaartjes actie verbonden, waardoor een groot aantal reizigers met vragen blijft zitten. Op deze pagina proberen wij het grootste gedeelte van de vragen op te vangen, maar onderaan kunt u uiteraard nog andere vragen m.b.t. deze actie stellen, zodat wij deze kunnen beantwoorden.

Goedkope treinkaartjes bij Doppio

Hoe werkt de Doppio Espresso trein actie?

Na aankoop ontvangt u een voucher NS dagretour en een voucher lunch bij Doppio Espresso. De voucher NS dagretour dient u online te activeren voor een dag en stad naar keuze en de voucher lunch bij Doppio Espresso kunt u uitgeprint meenemen op reis, zodat u deze aan een medewerker van Doppio kunt geven in ruil voor een koffie + vers appelgebakje.

  • Kosten: €21;
  • Verkoopperiode: t/m 31 juli 2016;
  • Reisperiode: t/m 31 augustus 2016;

Veelgestelde vragen

Vanaf hoe laat kan ik gebruik maken van de Doppio dagretour?

De NS Doppio dagretour is geldig vanaf 09:00 uur voor de dag dat u hem heeft verzilverd.

Kan ik kinderen meenemen?

Kinderen t/m 11 jaar reizen voor € 2,50 met u mee in de trein met het Railrunnerkaartje.

Tot wanneer is de Doppio dagretour geldig?

Na aankoop kunt u op een dag naar keuze gebruik maken van de actietickets t/m 31 augustus 2016.

Tot hoe laat kan ik van de actie gebruik maken?

De Doppio actie is vanaf 09:00 uur geldig in treinen van de NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia en te gebruiken tot de laatste trein van die dag.

Waar vind ik een Doppio vestiging?

Het is handig om vooraf te checken of de gewenste stad een Doppio vestiging heeft, omdat u hier anders geen gebruik van kunt maken. Check daarom voordat u op reis gaat alvast waar de Doppio vestigingen zich bevinden via deze link!

Heeft u nog een vraag? Stel deze gerust via het onderstaande formulier.

Jas vergeten in de trein?

Bent u een jas vergeten in de trein? Dan wilt u deze natuurlijk z.s.m. terug! Vraag daarom direct op het station bij een NS Service loket of uw jas is afgegeven. Wanneer dit niet het geval is raden wij aan om het opsporingsformulier in te vullen en-/of het telefoonnummer van het NS Gevonden Voorwerpen loket te bellen.

NS opsporingsformulier

Klik hier voor het formulier!

Telefoonnummer van NS gevonden voorwerpen

0900-321 21 00 (€ 0,80 per minuut) werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

Jas gevonden in de trein?

Heeft u juist een jas gevonden in de trein? Geef deze dan aan personeel in de trein of op het station. Mocht dit niet gelukt zijn kunt u de jas altijd telefonisch aangeven aan de NS Klantenservice via telefoonnummer: klantenservice 030-751 51 55.

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Koffer vergeten in de trein?

Bent u een koffer vergeten in de trein? Dan wilt u deze natuurlijk z.s.m. terug! Vraag daarom direct op het station bij een NS Service loket of uw koffer is afgegeven. Wanneer dit niet het geval is raden wij aan om het opsporingsformulier in te vullen en-/of het telefoonnummer van het NS Gevonden Voorwerpen loket te bellen.

NS opsporingsformulier

Klik hier voor het formulier!

Telefoonnummer van NS gevonden voorwerpen

0900-321 21 00 (€ 0,80 per minuut) werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

Koffer gevonden in de trein?

Heeft u juist een koffer gevonden in de trein? Geef deze dan aan personeel in de trein of op het station. Mocht dit niet gelukt zijn kunt u de koffer altijd telefonisch aangeven aan de NS Klantenservice via telefoonnummer: klantenservice 030-751 51 55.

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Rugzak vergeten in de trein?

Bent u een rugzak vergeten in de trein? Dan wilt u deze natuurlijk z.s.m. terug! Vraag daarom direct op het station bij een NS Service loket of uw rugzak is afgegeven. Wanneer dit niet het geval is raden wij aan om het opsporingsformulier in te vullen en-/of het telefoonnummer van het NS Gevonden Voorwerpen loket te bellen.

NS opsporingsformulier

Klik hier voor het formulier!

Telefoonnummer van NS gevonden voorwerpen

0900-321 21 00 (€ 0,80 per minuut) werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

Rugzak gevonden in de trein?

Heeft u juist een rugzak gevonden in de trein? Geef deze dan aan personeel in de trein of op het station. Mocht dit niet gelukt zijn kunt u de rugzak altijd telefonisch aangeven aan de NS Klantenservice via telefoonnummer: klantenservice 030-751 51 55.

Dagelijks worden er tientallen voorwerpen achtergelaten in de trein. Bekijk de top 10: http://goedkoop-treinkaartje.nl/trein-nieuws/top-10-gevonden-voorwerpen-in-de-trein

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Laptop vergeten in de trein?

Bent u een laptop vergeten in de trein? Dan wilt u deze natuurlijk z.s.m. terug! Vraag daarom direct op het station bij een NS Service loket of uw laptop is afgegeven. Wanneer dit niet het geval is raden wij aan om het opsporingsformulier in te vullen en-/of het telefoonnummer van het NS Gevonden Voorwerpen loket te bellen.

NS opsporingsformulier

Klik hier voor het formulier!

Telefoonnummer van NS gevonden voorwerpen

0900-321 21 00 (€ 0,80 per minuut) werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

Laptop gevonden in de trein?

Heeft u juist een laptop gevonden in de trein? Geef deze dan aan personeel in de trein of op het station. Mocht dit niet gelukt zijn kunt u de laptop altijd telefonisch aangeven aan de NS Klantenservice via telefoonnummer: klantenservice 030-751 51 55.

Dagelijks worden er tientallen voorwerpen achtergelaten in de trein. Bekijk de top 10: http://goedkoop-treinkaartje.nl/trein-nieuws/top-10-gevonden-voorwerpen-in-de-trein

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Portemonnee vergeten in de trein

Bent u een portemonnee vergeten in de trein? Dan wilt u deze natuurlijk z.s.m. terug! Vraag daarom direct op het station bij een NS Service loket of uw portemonnee is afgegeven. Wanneer dit niet het geval is raden wij aan om het opsporingsformulier in te vullen en-/of het telefoonnummer van het NS Gevonden Voorwerpen loket te bellen.

NS opsporingsformulier

Klik hier voor het formulier!

Telefoonnummer van NS gevonden voorwerpen

0900-321 21 00 (€ 0,80 per minuut) werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

Portemonnee gevonden in de trein?

Heeft u juist een portemonnee gevonden in de trein? Geef deze dan aan personeel in de trein of op het station. Mocht dit niet gelukt zijn kunt u de portemonnee altijd telefonisch aangeven aan de NS Klantenservice via telefoonnummer: klantenservice 030-751 51 55.

Dagelijks worden er tientallen voorwerpen achtergelaten in de trein. Bekijk de top 10: https://goedkoop-treinkaartje.nl/trein-nieuws/top-10-gevonden-voorwerpen-in-de-trein

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Telefoon vergeten in trein

Bent u een telefoon, mobiel of smartphone vergeten in de trein? Dan wilt u deze natuurlijk z.s.m. terug! Vraag daarom direct op het station bij een NS Service loket of uw toestel is afgegeven. Wanneer dit niet het geval is raden wij aan om het opsporingsformulier in te vullen en-/of het telefoonnummer van het NS Gevonden Voorwerpen loket te bellen.

NS opsporingsformulier

Klik hier voor het formulier!

Telefoonnummer van NS gevonden voorwerpen

0900-321 21 00 (€ 0,80 per minuut) werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur.

Telefoon gevonden in de trein?

Heeft u juist een telefoon gevonden in de trein? Geef deze dan aan personeel in de trein of op het station. Mocht dit niet gelukt zijn kunt u het gevonden voorwerp altijd telefonisch aangeven aan de NS Klantenservice via telefoonnummer: klantenservice 030-751 51 55.

Dagelijks worden er tientallen voorwerpen achtergelaten in de trein. Bekijk de top 10: https://goedkoop-treinkaartje.nl/trein-nieuws/top-10-gevonden-voorwerpen-in-de-trein

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Waarom zoveel bommeldingen en verdachte pakketjes?

Met de aanslagen in Brussel en Parijs wordt de angst voor aanslagen in Nederland steeds groter. Elke achtergelaten tas of koffer moet daarom worden onderzocht, omdat er met dit dreigingsniveau geen enkel risico meer kan worden genomen. Helaas komt het elke dag voor dat er plastic tassen, rugzakken en koffers worden achtergelaten in de trein die nu als verdacht pakketje worden gezien. Dit wordt niet direct als een bommelding gezien, maar in potentie natuurlijk wel.

NS dagkaart

Waarom zoveel verdachte pakketjes?

Jaarlijks worden er 6071 tassen, 5339 plastic tassen, 4981 sport- en weekendtassen en 3221 koffers achtergelaten in de trein en op stations. Dit betekend dat er in potentie ongeveer 54 verdachte pakketjes ontstaan door vergeetachtige reizigers.

Bekijk ook onze top 10 van gevonden voorwerpen!

Goedkoopst met een groep reizen per trein

Regelmatig ontvangen wij de vraag hoe het goedkoopst met een groep kan worden gereisd in de trein. Het is namelijk mogelijk om groepskorting te krijgen in de trein vanaf 4 tot 10 personen. Ga jij met een groep op stap en hebben jullie allemaal hetzelfde opstap- en eindstation? Profiteer dan van de NS Groepsretour! De NS Groepsretour is verkrijgbaar voor slechts € 49 voor 4 personen, waarna u voor elke reiziger/groepslid extra slechts € 2,50 betaald. Op deze manier ontvangt u groepskorting en kunt u de korting zelf verrekenen met elkaar.

NS Groepsretour

Korting in de trein met de NS Groepsretour

De groepskorting wordt hoger naar mate er meer reizigers met u meereizen. Hieronder hebben wij een tabel gemaakt die de korting per passagier extra weergeeft, zodat u inzicht heeft in de kosten per reiziger en korting.

Reizigers Prijs Per Persoon
4 € 49,- € 12,25
5 € 51,50 € 10,30
6 € 54,- € 9,-
7 € 56,50 € 8,-
8 € 59,- €7.40,-
9 € 61.50 € 6.80
10 € 64,- € 6,40

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Zitplaats reserveren in ICE International

Regelmatig ontvangen wij de vraag of het verplicht is om een zitplaats te reserveren per ICE International of dat dit na bestelling ook nog mogelijk is. Uiteraard kan men er altijd voor kiezen om een zitplaats te reserveren in de ICE International treinen en dit raden wij ook aan, omdat u anders opzoek moet naar een zitplaats en zou op sommige momenten weleens lastig kunnen zijn. Mocht u er niet uitkomen is er altijd voldoende personeel aan boord van de trein die u graag op weg helpen.

ICE International

Zitplaats reserveren bij ICE International

Bij het bestelproces van uw treintickets kunt u aangeven of u direct een zitplaats wilt reserveren. Het is namelijk ook mogelijk om een ticket te bestellen zonder reistijd, zodat u flexibeler bent en nog kunt blijven hangen of juiste en trein eerder kunt nemen. Tevens is het mogelijk om na bestelling nog een zitplaats te reserveren bij ICE International. Dit doet u via telefoonnummer: 030-2300023.

Gereserveerde zitplaats herkennen

Zitplaatsen die zijn gereserveerd herkent u aan het traject dat op de display boven de zitplaats wordt weergegeven. Wanneer er nog geen traject op het scherm boven de zitplaats wordt aangegeven kunt u er gewoon gaan zitten. Houdt er uiteraard rekening mee dat er onderscheid wordt gemaakt tussen 1e en 2e klas zitplaatsen.

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Verschil tussen dagretour en dagkaart

Aangezien er bij treinkaart acties verschillende termen worden gehanteerd is het niet altijd duidelijk voor reizigers/bezoekers. Toch zit er een verschil tussen de NS dagretour en de NS dagkaart, want met de dagretour is het mogelijk om op één dag heen- en weer te reizen op één traject. Terwijl het met een NS dagkaart mogelijk is om door het hele land te reizen, zonder beperkingen of vast traject.

NS dagkaart

Verschil NS dagkaart en NS Dagretour

Het verschil zit hem voornamelijk in de beperking voor het traject en dat u geacht wordt één keer heen -en weer te reizen op een vooraf bepaald traject.

Nog vragen? Stel ze hieronder!

Deel deze pagina!

Close