Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de veel gestelde vragen door bezoekers van onze pagina. Heeft u een vraag en bent u benieuwd of hij er al tussen staat? Kijk dan in de onderstaande lijst en wellicht geeft dit meer duidelijkheid over uw probleem.

Hoeveel bagage mag ik mee in de trein?

De regels omtrent bagage zijn veel soepeler dan die van vliegreizen. Zo is het in internationale treinen mogelijk om 2 grote stukken bagage mee te nemen in de trein en 1 tas met handbagage. De handbagage kan boven de zitplaats worden opgeborgen en de grote tassen/koffers kunnen in de daarvoor bedoelde ruimtes worden geplaatst tussen de rijtuigen in. U kunt de tassen hier zelf plaatsen, waarna u de zitplaats opzoekt.

Algemene regel

In principe mag u 2 tassen tot maximaal 32 kg meenemen in de trein + een kleine tas met handbagage die u boven uw zitplaats kunt plaatsen. Houdt er wel rekening mee dat dit per vervoerder kan verschillen. Wilt u meer weten? Klik dan op één van de onderstaande vervoerders om de juiste bagagereglementen weer te geven.

Teveel saldo afgeschreven door dubbel inchecken?

Het overkomt dagelijks tientallen/honderden reizigers en de vervoerders verdienen hier dan ook flink aan! Reizigers die dubbel inchecken met hun OV Chipkaart of even willen controleren of ze wel zijn ingecheckt, vervolgens uitchecken en opnieuw inchecken. Op deze manier wordt er steeds een opstaptarief afgeschreven, waardoor vervoerders veel te veel geld ontvangen. Dit kunt u vaak binnen enkele stappen terugvragen, maar hier moet u wel even moeite voor doen en een fout is snel gemaakt.

Is er bij u teveel saldo afgeschreven en wilt u dit terugvragen? Binnen 24 uur kunt u dit eenvoudig terugvragen door contact op te nemen met de klantenservice van de NS.

Gaat de OV Chipkaart verdwijnen?

In verschillende nieuwsberichten wordt geschreven dat de OV Chipkaart gaat verdwijnen, maar is dit wel zo? De NS is met de ingang van de OV Chipkaart tegen verschillende obstakels aangelopen, maar dit zal altijd het geval zijn bij de ingang van een dergelijke nieuw betaalmiddel. Wel is het zo dat er nu al nieuwe technieken mogelijk zijn en dat de OV Chipkaart wellicht al achterhaald is.

Antwoord: Nee

Nieuwe betaalmiddelen

De OV Chipkaart zal niet verdwijnen, omdat er altijd een soort van treinkaartje beschikbaar moet zijn voor incidentele treinreizigers of toeristen. Wel zullen er nieuwe middelen bijkomen die het gebruiksgemak voor de reiziger in het Openbaar Vervoer zullen vereenvoudigen. Zo zal er binnenkort ook betaald kunnen worden met een app op de telefoon.

Reizen kinderen gratis of met korting in de trein?

Dagelijks reizen duizenden ouders met kinderen in de trein, maar vaak zijn de mogelijkheden niet helemaal duidelijk. Zo zijn er nog regelmatig ouders die voltarief betalen voor kinderen, terwijl dit helemaal niet nodig is. Zo mogen kinderen t/m 3 jaar gratis mee in de trein en is het voor kinderen van 4 t/m 11 jaar oud mogelijk om een railrunnerkaartje te kopen. De Railrunner van de NS is al jaren een bekend fenomeen en vele zijn er mee groot gebracht. Desondanks wordt hier niet altijd gebruik van gemaakt.

Kinderen gratis in trein

Tot 31 oktober 2015 is het mogelijk om een Dal Voordeel abonnement te kopen, waarbij u gratis 3x een Kids Vrij abonnement kunt aanvragen. Hiermee mogen kinderen van 4 t/m 11 jaar oud gratis met u mee in de trein en reist u ook nog eens met korting (ook geldig voor kleinkinderen). Dit abonnement kost tot 31 oktober slechts € 29,- voor een heel jaar via onze website. Ideaal toch?

Wilt u meer weten over dit abonnement? Klik dan op de onderstaande link!

https://goedkoop-treinkaartje.nl/ns-korting-actie/ns-dal-voordeel-actie

Alcohol/Drank in de trein

Regelmatig ontvangen wij de vraag over alcohol/drank in de trein. Het is natuurlijk heerlijk om na een lange dag werken even een drankje te drinken in de trein. Daarbij reizen duizenden mensen jaarlijks met de trein naar een evenement of voetbalwedstrijd en nuttigen in de aanloop vaak een alcoholisch drankje, maar mag dit eigenlijk?

Bier in Trein

Regels omtrent alcohol houdende drank in treinen

Openbare dronkenschap is in principe verboden, tenzij anders aangegeven. Zo is het in treinen van de NS volgens de huisregels toegestaan om een alcohol houdend drankje te nuttigen mits er geen overlast wordt veroorzaakt. In treinen van Arriva is het echter verboden om een wijntje of biertje te nuttigen en kunt u direct een boete verwachten.

Wat voor acties vind ik op Goedkoop-treinkaartje.nl?

Wij zetten ons nu al een aantal jaar in voor goedkope treinkaartjes in Nederland en doen dit met veel plezier. Op onze website vindt u acties voor binnenlandse- en buitenlandse treinreizen en houden wij u vanzelf op de hoogte als u zich inschrijft voor onze nieuwsbrief of ons Liked op Facebook (kan natuurlijk ook allebei). Hieronder hebben wij een aantal voorbeelden van treinkaartjes acties voor u onder elkaar gezet.

  • Dalvrij dagkaart van Blokker
  • NS Dagkaart van Albert Heijn
  • Weekend dagkaart van Kruidvat
  • 3=2 naar Parijs
  • Kerstmarkten vanaf € 19,-
  • Hotel + trein arrangement vanaf € 89,-

Ook profiteren van trein acties? Bezoek dan regelmatig onze website of volg ons!

AH actie Blokker actie
Deen actie Hema actie
Jumbo actie Kruidvat actie

Wanneer vroegboekkorting op treinreizen

Regelmatig vragen bezoekers zich af, wanneer je gebruik maakt van vroegboekkorting/Early-Bird-tarieven. De treinreizen kunnen namelijk pas ongeveer 3 maanden van tevoren worden geboekt, waardoor de vroegboekkorting erg beperkt wordt. Want op deze manier is de periode van vroegboekkorting ook kleiner dan bij een reis die u al 2 jaar van tevoren kunt boeken. Daarom hanteert NS International de regel dat u ongeveer 90 tot 82 dagen van tevoren uw treinticket moet boeken, zodat u profiteert van vroegboekkorting. In hele populaire periodes raden wij u aan om er z.s.m. bij te zijn, want zelfs 3 maanden van tevoren kunt u te laat zijn. De Early-Bird-tickets zijn namelijk beperkt verkrijgbaar en OP=OP.

Korting op stedentrips? Boek verstandig!

In- en uitchecklocaties van OV Chipkaart afschermen

Benieuwd hoe u de in- en uitchecklocaties kunt afschermen op uw OV Chipkaart? Voor uw privacy is het eenvoudig te doen door in te loggen met uw account, waarna u bij instellingen de in-/uitchecklocaties kunt afschermen.

Update

De in-/uitchecklocaties kunnen niet meer worden afgeschermd. Op deze manier is het voor de NS en andere vervoerders mogelijk om informatie van reizigers in te zien en bij teruggave van saldo te onderzoeken wat er is gebeurd. Ook de gegevens van reizigers die er bewust voor hebben gekozen om deze gegevens af te schermen zijn nu inzichtelijk. Hiermee lijkt de privacy te worden geschonden, maar voorlopig zijn hier nog geen duidelijke uitspraken over.

OV Chipkaart

Welke bestemmingen stopt de Thalys

De Thalys is een ervaring op zich, want deze trein haalt snelheden van 300 kilometer per uur. Uiteraard rijdt de trein niet constant 300 kilometer per uur, want hij moet regelmatig stoppen en uiteraard denken aan de veiligheid van de omgeving. Binnen Nederland zijn er verschillende opstapstations, maar ook in het buitenland zijn er verschillende bestemmingen waar de Thalys een tussen-/eindstop maakt.

Binnenlandse stops voor de Thalys

  • Amsterdam Centraal
  • Schiphol
  • Rotterdam Centraal

Buitenlandse stops voor de Thalys

  • Antwerpen
  • Brussel
  • Lille
  • Parijs

Hierboven staan de populaire bestemmingen waarvoor 12 keer per dag een trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal. Natuurlijk zijn er nog een groot aantal andere bestemmingen, maar deze zijn seizoensgebonden. Zo is het in de zomer mogelijk om met de Zon Thalys richting Zuid-Frankrijk te reizen en in de winter met de Ski-Thalys richting de Franse Alpen/skigebieden om op wintersport te gaan met de trein.

Wat zijn de reistijden met de Thalys?

Benieuwd naar de reistijden met de Thalys? Uiteraard hangt dit van de bestemming af en daarom hebben wij de onderstaande tabel voor u in elkaar gedraaid. Regelmatig zijn er bezoekers die zich de reistijden afvragen. Bekijk daarom hieronder de lijst voor bestemmingen als Antwerpen, Brussel, Parijs en Lille.

Reistijden van de Thalys

Bekijk hieronder de reistijden van de Thalys onder elkaar, waarbij Amsterdam als opstapstation wordt genomen.

Bestemming Reistijd
Antwerpen 01:12

Brussel

01:50
Parijs 03:16
Lille 02:40

Activeren/Verzilveren van SocialDeal dagkaart

Heeft u onlangs gebruik gemaakt van de NS Kortingsactie van SocialDeal? Dan moet u de vouchercode eerst activeren/verzilveren, voordat u deze kunt gebruiken. Uiteraard zorgt dit voor een hoop verwarring, omdat reizigers vaak de vouchercode uitprinten en meenemen in de trein, terwijl deze eerst moet worden omgezet in een NS dagkaart (omslachtig).

Vragen

Hoe werkt dit?

  1. Ga naar de website die is opgegeven in uw bevestigingsmail na aankoop van de actie
  2. Klik op de juiste pagina
  3. Voer de Vouchercode in
  4. Print het e-ticket uit

In theorie zou dit moeten werken, maar misschien dat het ook via het stappenplan werkt dat voor andere acties wordt gebruikt.

Bekijk het stappenplan hier! - e-ticket verzilveren/activeren

Wanneer komen er weer treinkaartjes acties?

Benieuwd of er binnenkort een treinkaartjes actie wordt georganiseerd? Deze blijven altijd tot het laatste moment geheim, waardoor zelfs wij u pas op het laatste moment op de hoogte kunnen brengen. Grote aanbieders brengen ons vaak wel van tevoren op de hoogte, waardoor wij alles netjes kunnen voorbereiden en de pagina's van tevoren updaten. Uiteraard vindt u de huidige acties op onze startpagina en deze pagina, maar is het tevens mogelijk om de verwachte acties voor 2015 te bekijken. Hiervoor gaat u naar het overzicht van goedkope treinkaartjes in 2015.

Heeft u een vraag? Stel hem gerust!

Teveel saldo afgeschreven van OV Chipkaart?

Regelmatig menen reizigers dat er teveel tegoed wordt afgeschreven van het saldo op de OV Chipkaart. De ritprijs is namelijk te bepalen via de NS Reisplanner, maar deze geeft niet altijd de meest actuele informatie weer. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat er via de Reisplanner wordt aangegeven dat een bepaald traject € 5,- kost, terwijl dit in werkelijkheid misschien wel € 5,50 kost. Dit is uiteraard niet netjes en voor deze misleiding dienen reizigers vaak een claim in bij de NS. Dit kan via de klantenservice telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief) of via Twitter op ons kanaal @NS_online.

Bent u vergeten uit te checken? Dan raden wij u ook aan om dit nummer te bellen, want zij kunnen uw reisgeschiedenis inzien en het teveel afgeschreven bedrag terugboeken. Houdt hierbij wel uw OV Chipkaart bij de hand, want zij kunnen vragen naar het pasnummer.

Populaire acties

Hoe ontvang ik de koffie + gebak met de La Place actie?

Heeft u een La Place dagkaart gekocht en wilt u tevens genieten van de gratis koffie + gebak? Kijk dan in de bijlage van uw e-mail, want u dient een 2e voucher uit te printen en mee te nemen. Deze dient u bij de balie van een La Place vestiging te laten zien, zodat u gratis koffie + gebak kunt ophalen. Regelmatig zijn er reizigers die de bijlage van de e-mail over het hoofd zien, waardoor zij voor een verassing komen te staan. Daarom raden wij u aan om ook de La Place voucher te printen, zodat uw reispapieren helemaal compleet zijn.

Meer weten? Kijk op onze La Place pagina!

La Place

Moet de AH Dagkaart nog worden geactiveerd?

De AH dagkaart actie moest in het verleden worden geactiveerd/verzilverd via het internet, maar tegenwoordig wordt het reisproduct geladen op een wegwerp OV Chipkaart. Hierdoor wordt het voor klanten/reizigers eenvoudiger gemaakt om van het AH treinkaartje gebruik te maken. Zo is het direct na aankoop mogelijk om met het product te reizen door simpelweg in- en uit te checken bij de OV poortjes/paaltjes.

Meer weten? Bezoek onze Albert Heijn pagina!

AH trein

De AH dagkaart actie van augustus 2015 is lopende tot 23 augustus en te gebruiken tot 04 oktober 2015. Doordeweeks is het vervoersbewijs geldig vanaf 09:00 uur en in het weekend de hele dag.

Wij wensen u een prettige reis!

Vragen

NS Meereiskaart combineren met andere aanbieding

Regelmatig vragen bezoekers of de NS Meereiskaart gecombineerd kan worden met dagkaart aanbiedingen of acties uit de Spoordeelwinkel. Helaas staat er in de voorwaarden vermeld dat het reisproduct niet gecombineerd kan worden met een andere aanbieding. Hierdoor dient u als reiziger verplicht het voltarief te betalen, waarna er iemand met u mee kan reizen met de NS Meereiskaart.

Voorbeelden van aanbiedingen die dus niet gecombineerd kunnen worden met de NS Meereiskaart zijn:

  • Sail Retour
  • Seizoensretour
  • Dagkaart acties
  • Spoor aanbiedingen
  • Spoordeelwinkel acties

OV Vragen

Mogen kinderen gratis mee in de trein?

Regelmatig wordt er aan de redactie gevraagd of kinderen gratis mee mogen in de trein. Dit is inderdaad mogelijk, maar hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Daarbij is het niet alleen binnen Nederland mogelijk om kinderen gratis mee te nemen in de trein, maar ook naar Duitsland en België zijn er mogelijkheden!

Gratis in de trein binnen Nederland

Zo is het mogelijk om kinderen tot en met 3 jaar gratis mee te nemen in de trein, tenzij ze gebruik moeten maken van een zitplaats in de trein. In dit geval dient u een Railrunner kaartje te kopen via het internet of een automaat op een treinstation. Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar oud is er een gratis Kids Vrij abonnement verkrijgbaar via de website van de NS. Hiermee kunnen kinderen gratis meereizen met een volwassene, waardoor zij kennis kunnen maken met de trein en u bespaart op de reiskosten. Hiervoor dient u een persoonlijke OV chipkaart aan te vragen voor uw kind, zodat het Kids Vrij reisproduct hierop kan worden geladen.

Gratis in de trein naar België en Duitsland

Via NS International is het mogelijk om kinderen gratis mee te nemen in de trein naar België of Duitsland. Voor beschikbare tickets maakt u gebruik van onze handige tool in de rechterkolom van onze website. Hier kunt u een begin- en eindstation invoeren en aangeven in welke periode u wilt reizen.

OV Vragen

Wat is het opstaptarief voor de bus?

Om er zeker van te zijn dat de reiziger de busreis kan betalen wordt er verwacht dat er een bepaald saldo op de persoonlijke- of anonieme OV Chipkaart is geladen. Hierbij wordt er voor busreizen geen onderscheid gemaakt voor de anonieme- en OV Chipkaart, maar dit is bij treinreizen wel het geval. In de onderstaande tabel is goed te zien welke opstaptarief, basistarief of instaptarief u nodig heeft bij welke vervoerder.

OV Chipkaart

Bus, metro en tram Bus (Qliners Arriva)
€ 4 € 10
€ 4 € 10

Wat is het opstaptarief voor de trein?

Om er zeker van te zijn dat reizigers het tarief kunnen betalen dient er een bepaald saldo op de OV Chipkaart geladen te zijn. Zo weet de vervoerder zeker dat zij het bedrag uiteindelijk kunnen vorderen van de reiziger en niemand kan zwartrijden. Dit opstaptarief wordt ook wel het basis of instaptarief genoemd en verschilt per vervoerder. Daarnaast wordt er ook nog eens onderscheid gemaakt in persoonlijke- en anonieme OV Chipkaarten. Kijk in de onderstaande tabel voor de verschillende opstaptarieven in de trein, zodat u hier rekening mee kunt houden en dit saldo op uw OV Chipkaart kunt laden.

OV Chipkaart

Trein (NS) Trein (Arriva/Keolis) Trein (Veolia)
Anonieme OV-chipkaart € 20 € 10 € 20
Persoonlijke OV-chipkaart € 20 € 10 € 10

NS Feestdagen/Uitzonderingen

Benieuwd of de NS rekening houdt met feestdagen? Hieronder hebben wij een lijst opgesteld van de vaste feestdagen, waarbij sommige feestdagen niet altijd op dezelfde datum vallen. Houdt er rekening mee dat treinkaart acties niet altijd geldig zijn op dit soort NS feestdagen/uitzonderingen.

  • 1 januari (Nieuwjaarsdag)
  • 24 april (Eerste Paasdag)
  • 25 april (Tweede Paasdag)
  • Koningsdag
  • 5 mei (Bevrijdingsdag)
  • Hemelvaartsdag
  • Pinksterren
  • Tweede pinksterdag
  • 25 december (Eerste Kerstdag)
  • 26 december (Tweede Kerstdag)
Uitzonderingen bij trein acties

Om er zeker van te zijn of deze uitzonderingen van toepassing zijn op uw trein actie raden wij u aan de algemene voorwaarden nogmaals door te nemen, zodat u niet voor verassingen komt te staan in de trein.

Geldigheid OV Studentenkaart in zomervakantie

Bijna alle studenten in Nederland maken gebruik van het gratis OV studenten reisproduct. Deze is uiteraard het hele jaar gratis, zodat studenten van huis naar school kunnen reizen. In de vakantie wordt dit reisrecht ingetrokken en moet er ook door studenten betaald worden in het Openbaar Vervoer. Het is echter vaak onduidelijk wanneer deze periode ingaat en daarom hebben wij het antwoord nogmaals voor iedereen opgezocht. De geldigheid van de OV studentenkaart is slechts 1 maand niet geldig en dit is van 16 juli t/m 16 augustus.

Antwoord: 16 juli t/m 16 augustus

OV Vragen

Waarom zijn er alleen dagkaart acties voor het weekend?

Regelmatig vragen bezoekers zich af, waarom er alleen maar dagkaart acties worden gehouden die in het weekend geldig zijn. Helaas kunnen wij niet voorspellen/bepalen welke soort aanbiedingen er worden georganiseerd, maar in de regel zijn ze bedoeld om het Openbaar Vervoer te stimuleren. Dit betekend dat momenten die minder druk zijn zouden moeten worden gestimuleerd, zoals de daluren en het weekend. In de onderstaande tabel is goed te zien dat de Weekend en Doordeweekse dagkaarten redelijk goed verdeeld zijn.

Aanbieder Soort
Albert Heijn Hele week
Blokker Daluren + Weekend
C1000 Hele week
Deen Hele week
Hema Hele week
Kruidvat Weekend
La Place Hele week
Seizoensretour Weekend

OV Vragen

Welke treinkaartjes actie komt er in juni 2015?

In de afgelopen periode hebben wij een aantal keer de vraag gehad welke treinkaartjes actie er in in juni 2015 gepubliceerd wordt. Natuurlijk kunnen wij hier geen garantie op gegeven, maar aan het begin van het jaar hebben wij wel de acties voor 2015 voorspeld op basis van gegevens uit voorgaande jaren. Dit overzicht van treinkaartjes acties in 2015 vindt u hier!

OV Vragen

Hierin is te zien dat er in juni 2015 waarschijnlijk geen actie komt. Natuurlijk zou het zo kunnen zijn dat de Albert Heijn dagkaart actie naar voren wordt geschoven en dat deze in juni zal worden gepresenteerd. Tijdens deze actie zal u waarschijnlijk voor € 17,- een volwaardige NS dagkaart kunnen kopen, maar hiervoor raden wij u aan om onze Facebook pagina te Liken en uzelf in te schrijven voor de nieuwsbrief. Wij brengen onze volgers op de hoogte via onze media, zodat er optimaal kan worden geprofiteerd van de laatste dagkaart aanbiedingen!

Acties in mei 2015

Tot 31 mei zijn de onderstaande 2 acties nog verkrijgbaar:

Waar kan ik de vouchercode van de Kruidvat actie activeren?

Een groot aantal reizigers heeft weer gebruik gemaakt van de Kruidvat dagkaart actie en heeft hierbij een vouchercode ontvangen die kan worden geactiveerd via een website op het internet. Zo worden de meeste mensen doorgestuurd naar een link, maar werkt deze niet altijd even goed. Daarom raden wij onze bezoekers aan om van de onderstaande link gebruik te maken.

OV Chipkaart

Activeren van Kruidvat treinkaartjes actie:

  1. Bekijk eerst of u geen AdBlocker heeft geïnstalleerd. Wanneer dit wel het geval is kunt u op deze link klikken voor meer informatie;
  2. Kijk voor de juiste website in de bevestigingsmail, die u na aankoop in uw mailbox heeft gekregen;
  3. Voer uw vouchercode in;
  4. Voer uw e-mailadres in;
  5. Check uw inbox en print de dagkaart uit.

De bovenstaande link kan zowel voor de OV dagkaart als de NS dagkaart van Kruidvat worden gebruikt.

Waar kan ik goedkoop een stedentrip boeken?

Binnenkort een stedentrip maken naar een populaire Europese bestemming? Ze zijn eigenlijk allemaal met de trein te bereiken en dit is de eenvoudigste, comfortabelste en voordeligste manier van reizen. U hoeft niet 2 uur van tevoren op het perron te verschijnen en u bespaart op brandstof en parkeergeld. Ideaal toch? Daarbij kunt u in de trein ontspannen of juist doorwerken, terwijl u geniet van voldoende beenruimte en service aan boord. Met een topsnelheid van 300 km/u zijn de hogesnelheidstreinen ongeëvenaard en is een stedentrip met de trein ideaal!

Stedentrips in Europa

Waar kan ik een stedentrip boeken?

Via onze website bestelt u goedkope treintickets, waarna u enkel nog een hotel hoeft te zoeken. Natuurlijk zullen wij ook uw hotelverblijf gaan aanbieden en zijn daarom een samenwerking met Trivago aangegaan. Wilt u zelf een goedkope stedentrip samenstellen? Dan bent u op onze website aan het juiste adres! Wij hebben de goedkoopste treinkaartjes voor u vergeleken en op Trivago kunt u vervolgens een betaalbaar hotel uitzoeken in de stad naar keuze!

Waar wacht u nog op?

Waar kan ik de bestelknop vinden?

Regelmatig kunnen bezoekers van onze website de bestelknop niet vinden. Dit wordt in bijna alle gevallen veroorzaakt door de zogenoemde 'AdBlocker'. Hierdoor werkt de functie op onze website niet meer, waardoor de bestelknop verdwijnt. Daarom raden wij aan om Goedkoop-treinkaartje.nl aan de uitzonderingen toe te voegen. Dit doet u door het onderstaande stappenplan te volgen.

  1. Klik op het rode symbooltje rechtsboven in uw browser;
  2. Kies voor "Uitschakelen op Goedkoop-treinkaartje.nl";
  3. Herlaad/Vernieuw de pagina (F5);
  4. Uw browser is juist geconfigureerd.

Ter verduidelijking hebben we de onderstaande afbeelding toegevoegd.

Voorbeeld

Hoe maak ik gebruik van samenreiskorting met een OV Chipkaart?

Sinds de invoering van de OV Chipkaart is het niet duidelijk hoe u gebruik kunt maken van samenreiskorting. Daarom ontvangen wij regelmatig de vraag of het nog steeds mogelijk is om van 40% meereiskorting gebruik te maken. De meeste studenten en abonnementhouders mogen namelijk 3 medereizigers meenemen, maar weten vaak niet hoe. Volg daarom het onderstaande stappenplan voor uw medereizigers, zodat zij van 40% korting genieten. Hierbij hoeft u zelf niets te doen, maar is het enkel voor de medereiziger belangrijk om de onderstaande stappen te volgen

Opladen van Samenreiskorting bij een OV automaat:

  1. Houdt uw OV Chipkaart voor de scanner van de automaat
  2. Selecteer "Samenreiskorting"
  3. Kies of u saldo wilt opladen
  4. Volg de aanwijzingen op het scherm
  5. Houdt de OV Chipkaart nogmaals voor de scanner, waarna het product wordt geladen

De korting is geldig voor een enkele reis, waarna weer voltarief wordt gerekend. Wilt u op de terugreis opnieuw genieten van 40% korting? Dan dient u het stappenplan opnieuw te volgen en het product op uw OV Chipkaart te laden. Houdt er rekening mee dat de Samenreiskorting alleen geldig is wanneer u met iemand reist die dit voordeel met zich meedraagt.

OV Vragen

Hoe kan ik de dagkaart hond bestellen?

Benieuwd hoe u de dagkaart hond kunt bestellen? Lees dan het onderstaande goed door, zodat u niet voor verassingen komt te staan tijdens uw reis.

De dagkaart hond is voor € 3,- verkrijgbaar bij alle NS kaartautomaten. Hierbij is uw eindbestemming niet belangrijk, want de dagkaart hond is de hele dag geldig. Verder is dit product op uw OV Chipkaart te laden, maar kunt u er ook voor kiezen om een apart vervoersbewijs te printen bij de automaat. Wanneer u van andere vervoerders als de NS gebruik maakt zult u de dagkaart hond apart moeten uitprinten, want alleen bij de NS is het geldig om de dagkaart hond op uw OV Chipkaart op te laden.

Hond naar Strand

Let op! De verschillende vervoerders hanteren eigen regels/voorwaarden voor het vervoeren van een huisdier.

Mag ik mijn huisdier meenemen in de trein?

Regelmatig ontvangen wij de vraag of huisdieren mogen worden meegenomen in de trein. Uiteraard zijn hier mogelijkheden en regels voor, maar deze zijn niet altijd even makkelijk te vinden. Daarom hebben wij deze pagina aangemaakt, zodat u het antwoord direct kunt vinden.

Het is mogelijk om uw huisdier gratis mee te nemen in de trein, zolang deze geen extra zitplaats/ruimte in beslag neemt. De regel die hiervoor wordt gehanteerd is dat het huisdier op uw schoot gehouden moet kunnen worden. Wanneer het huisdier te groot is voor uw schoot, zult u een dagkaart hond moeten aanschaffen. De dagkaart hond is bij de NS verkrijgbaar voor € 3,- ongeacht de bestemming. Het is dus mogelijk om een dagje naar het strand te gaan met de hond voor slechts € 3,- toeslag.

Let op! De verschillende vervoerders hanteren verschillende voorwaarden/regels.

Dagkaart hond

Waar kan ik de vouchercode van de AH dagkaart verzilveren/activeren

Regelmatig vragen bezoekers op onze website waar en hoe je de vouchercode van de AH dagkaart actie kan verzilveren/activeren. Daarom hebben wij het stappenplan hiervoor even onder elkaar gezet, zodat er meer duidelijkheid over bestaat.

Heeft u een NS dagkaart gekocht van een andere aanbieder? Dan geldt dit stappenplan niet en zult u het E-ticket stappenplan moeten volgen!

Stappenplan om de AH Vouchercode te activeren/verzilveren:

  1. Koop een AH dagkaart bij één van de AH vestigingen tijdens de actieperiode.
  2. Verzilver/Activeer de actiecode op de kassabon via deze link.
  3. Print de dagkaart uit en neem deze mee tijdens uw reis!

OV Vragen

Waar kan ik heen met OV- en NS Klachten?

Heeft u een klacht over een vervoerder of over het Openbaar Vervoer in het algemeen? Dan is er onlangs een nieuw forum opgezet voor de Nederlandse treinreiziger! Dit forum is bedoeld om de reiziger een stem te geven en op weg te helpen. Op dit forum kunt u heel eenvoudig een vraag stellen door een account aan te maken of in te loggen met Facebook. Zo kunt u er terecht voor NS Klachten, OV Klachten, Reiservaringen, Treinkaartjes acties en nog veel meer! Heeft u geen vraag, maar helpt u graag andere reizigers? Dan kunt u dit uiteraard ook kwijt op dit forum!

OV Vragen

Contactgegevens AH Klantenservice

Benieuwd naar de contactgegevens van de AH klantenservice? Wij krijgen namelijk regelmatig de vraag of wij die toevallig in ons bezit hebben en daarom hebben wij deze maar even voor onze bezoekers onder elkaar gezet. Het kan namelijk nog weleens lastig zijn om de juiste gegevens te achterhalen. Vragen over uw aankoop bij Albert Heijn? Ook uw vragen rondom de AH dagkaart kunt u hier stellen!

OV Vragen

Contactgegevens van de Albert Heijn Klantenservice:

Online contactformulier: https://www.ah.nl/klantenservice/contact

Telefoonnummer: 0800-0305 (Bereikbaar: maandag tot en met zaterdag van 08.00-21.30 uur).

Adresgegevens van Albert Heijn:

Albert Heijn BV.
Postbus 3000
Provincialeweg 11
1500 HA Zaandam

OV Chipkaart kopen

Sinds 2014 reist iedereen in Nederland met de OV Chipkaart en is het papieren treinkaartje verleden tijd. Iedereen die altijd vertrouwd een treinkaartje kocht, dient nu een wegwerp OV Chipkaart te kopen of er één aan te schaffen. Wanneer men een OV Chipkaart wilt kopen dient men keuze te maken uit de persoonlijke en anonieme variant. Beide kaarten hebben voor- en nadelen en u dient dan ook eerst te bepalen welke voor u een uitkomst biedt.

OV Vragen

Waar kan ik een OV Chipkaart kopen?

Veel reizigers vragen zich af waar je een OV Chipkaart kan kopen. Daarom hebben wij de verschillende verkooppunten nog even voor u op een rijtje gezet.

  • U kunt de OV Chipkaart online kopen via: OV-chipkaart.nl
  • U kunt ook gebruik maken van een fysiek verkooppunt, zodat u alles nog even kunt laten uitleggen.

Heeft u nog vragen? Stel deze dan op Trein-Forum.nl of maak gebruik van ons contactformulier!

Kijk op de kaart voor verkooppunten!

OV Chipkaart kapot

Is uw OV Chipkaart kapot? Dan dient u eerst een aantal stappen te volgen, om zeker te weten dat uw pas kapot is. Daarom hebben wij het onderstaande stappenplan opgesteld om te checken of uw OV Chipkaart kapot is.

  1. Allereerst dient u naar een OV Automaat te gaan om uw saldo te checken. Wanneer deze een negatief saldo aangeeft is uw kaart niet stuk, maar is het saldo te laag om te reizen;
  2. Daarbij dient u te checken of er voldoende saldo op uw chipkaart staat voor het opstaptarief op treinstations. Het opstaptarief kan soms tot wel € 10,- zijn;
  3. Bij opladen via automatische incasso kan het zijn dat de betaling is mislukt door een te laag saldo op uw bankrekening. Ook in dit geval is uw Chipkaart niet kapot, maar staat er niet genoeg saldo op;
  4. Tevens kan het zijn dat uw OV Chipkaart is geblokkeerd. Het kan zijn dat u al 12 keer vergeten bent uit te checken, waarna uw kaart automatisch geblokkeerd wordt.

Wanneer uw pas werkelijk kapot is dient u het onderstaande goed door te lezen.

OV Vragen

Aanvragen van nieuwe pas bij kapotte OV Chipkaart

Wanneer u er zeker van bent dat u in het bezit bent van een kapotte OV Chipkaart dient u een nieuwe aan te vragen. Gaat het om een OV Studentenpas? Dan dient u in de periode dat de nieuwe chipkaart onderweg is uw reiskosten zelf te betalen. U doet er dan ook verstandig aan om z.s.m. een nieuwe persoonlijke OV Chipkaart aan te vragen en uw reisproducten hierop te laden bij één van de OV Automaten.

Heeft u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen? Stel deze dan via het contactformulier of op Trein-Forum.nl!

OV Chipkaart kwijt, gestolen of verloren?

Is uw OV chipkaart kwijt, gestolen of verloren? Dan raden wij u aan om direct actie te ondernemen. Het zou zomaar kunnen zijn dat iemand op uw persoonlijke OV Chipkaart reist en u daar een verschuldigd bedrag aan over houdt. Daarbij heeft u natuurlijk recht op het geld dat nog op de OV Chipkaart stond, voordat u hem kwijt was. Om dit soort problemen te voorkomen is het mogelijk om uw OV Chipkaart te laten blokkeren, zodat er geen kosten worden gemaakt en het saldo beschermd blijft.

OV Vragen

OV Chipkaart kwijt, gestolen of verloren en wilt u het laten blokkeren?

Bel dan: 0900-0980 (€ 0,50 p.g.). Uw pas wordt binnen 24 uur geblokkeerd en u hoort direct hoe u een vervangende kaart kunt aanvragen.

OV Chipkaart aanvragen voor MBO studenten

Bent u studerende aan het MBO of gaat u binnenkort studeren? Vanaf 01 januari 2017 is het voor alle MBO-studenten mogelijk om een OV Studentenkaart aan te vragen. Eerder was het niet mogelijk voor minderjarige MBO-studenten om een OV studentenkaart aan te vragen, maar sinds 2017 is dit veranderd! Hiermee reist u doordeweeks gratis en ontvangt u 40% korting in het weekend. Het is tevens mogelijk om dit om te draaien, maar hiervoor dient u te bepalen of dit voordeliger is in uw geval.

Door de OV Studentenkaart kunnen leerlingen een betere studiekeuze maken, omdat zij geen/minder rekening hoeven te houden met reisafstand en kosten. Een jaartrajectabonnement kan al snel oplopen tot 700 euro, waardoor een groot aantal studenten in het verleden heeft gekozen voor een studie dichter bij huis.

OV Vragen

Stappenplan voor het aanvragen van een OV chipkaart voor MBO-studenten

Hieronder hebben wij het stappenplan voor het aanvragen van een OV studentenpas voor MBO studenten uitgewerkt.

  1. Wanneer u nog niet in het bezit bent van een persoonlijke OV Chipkaart dient u deze aan te vragen;
  2. Vraag studiefinanciering aan voor;
  3. U ontvangt een aanvraag formulier om het studenten reisproduct te koppelen;
  4. Haal het product op bij de OV automaten op treinstations.
  5. Reis gratis met de trein!

Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen hebben, dan kunt u gebruik maken van het contactformulier en Trein-Forum.nl!

OV Chipkaart aanvragen voor HBO Studenten

Bent u student of gaat u binnenkort studeren? Dan doet u er verstandig aan om een OV studentenkaart aan te vragen. Dit is mogelijk voor zowel WO, HBO als MBO studenten, omdat studeren in Nederland al duur genoeg is. Dit reisproduct wordt omgezet in een gift, wanneer de studie binnen 10 jaar behaald wordt. Dit is een goede zaak, omdat het voor veel jongeren anders onmogelijk is om te gaan studeren. De studiekosten lopen vaak enorm op door het collegegeld, boekenkosten en reiskosten. Hiervoor heeft de regering dan ook bedacht om studenten te voorzien van studiefinanciering en reiskostenvergoeding in de vorm van een OV Studentenkaart.

OV Vragen

Aanvragen van een OV studentenkaart voor HBO studenten

Binnenkort studeren? Vraag de OV studentenkaart dan vroegtijdig aan, zodat u geen reiskosten moet betalen in uw eerste studiemaand. Bij de aanvraag van een OV studentenpas voor HBO-studenten kunt u kiezen tussen een abonnement voor het weekend of doordeweeks. Hiervoor dient u te bepalen, wanneer u het meeste met de trein reist. In de overige periode reist u met 40% korting. Houdt er rekening mee dat het aanvragen van een OV studentenkaart enkele weken kan duren, dus wij raden aan om dit vroegtijdig te doen.

Studenten reizen gratis met de trein in de gekozen periode en ontvangen 40% korting op de dagen dat zij moeten betalen. - Gratis reizen met de trein!

Tool om mijn treinreis te plannen

Bent u opzoek naar een handige tool om uw treinreis te plannen? Dan bent u hier op het juiste adres, want wij hebben de NS reisplanner en NS storing tool aan deze pagina toegevoegd. Op deze manier kunt u rekening houden met de huidige storingen en kunt u gemakkelijk en snel een treinreis plannen door uw startlocatie en eindbestemming in te voeren. Vervolgens geeft de handige tool u vanzelf de juiste route en kunt u kiezen uit verschillende mogelijkheden met het Openbaar Vervoer.

Waar vind ik de NS Reisplanner

Benieuwd waar u de NS Reisplanner kunt vinden? Wij hebben er één op onze website geplaatst, zodat u hem altijd bij de hand heeft. Met de NS Reisplanner kunt u de juiste route plannen en is het mogelijk om de huidige storingen te zien, zodat u niet voor verassingen komt te staan. Gebruik de onderstaande tool om uw treinreis te plannen en eventuele storingen te mijden. Mocht u na aanleiding van dit artikel nog steeds vragen hebben kunt u natuurlijk gebruik maken van ons contactformulier of Trein-Forum.nl.

Hoeveel personen kunnen met een NS Seizoensretour reizen?

Regelmatig wordt er aan goedkoop treinkaartje gevraagd hoeveel personen er met een NS Seizoensretour kunnen reizen. Hierop is maar één goed antwoord te geven, want de NS Seizoensretour is persoonsgebonden. Dit betekend dat bij aankoop van de actie een naam moet worden opgegeven. Er kan dan ook maar één persoon met een NS Seizoenskaartje reizen. Daarbij is het niet mogelijk om 3 verschillende personen met één seizoensretour te laten reizen in dezelfde periode, omdat ze in verschillende periodes geactiveerd dienen te worden.

Seizoensretour actie

Is het mogelijk om de dagretours van de NS Seizoensretour in 1 periode te gebruiken

Het is niet mogelijk om de 3 dagretours van de NS Seizoensretour actie in één keer in te zetten. U dient de 3 dagretours over 3 verschillende periodes te verspreiden. Deze periodes zijn vooraf bepaald, namelijk februari t/m mei, juli & augustus en oktober & november.

Wanneer u er 2 wilt gebruiken in 1 periode dient u de treinkaartjes actie 2 keer te kopen, zodat u 2 codes in één periode kunt inzetten.

NS Seizoensretour

Deel deze pagina!

Close