Veel gestelde vragen

Veelgestelde vragen

Op deze pagina vindt u de veel gestelde vragen door bezoekers van onze pagina. Heeft u een vraag en bent u benieuwd of hij er al tussen staat? Kijk dan in de onderstaande lijst en wellicht geeft dit meer duidelijkheid over uw probleem.

Mag de Tienertoer door meerdere personen worden gebruikt?

Regelmatig ontvangen wij de vraag of de NS Tienertoer door meerdere personen/reizigers mag worden gebruikt. Uiteraard is dit niet de bedoeling, maar de aanbieding kan natuurlijk wel meerdere keren worden aangeschaft!

Het is dus niet mogelijk om meerdere personen op 1 tienertoerkaart te laten reizen of een tienertoerkaart op één dag meerdere keren te activeren/verzilveren.

Verwarring rond de NS Meereiskaart

Tientallen bezoekers van onze website hebben gevraagd hoe de NS Meereiskaart kan worden besteld. Waarschijnlijk is ergens de verkeerde link opgegeven, waardoor veel reizigers op de verkeerde link uitkomen.

Heeft u een kortingscode/vouchercode voor een NS Meereiskaart? Dan kunt u deze via de Spoordeelwinkel activeren/aanvragen.

Goedkoop jaarabbonnement voor de trein

Vaak wanneer reizigers opzoek zijn naar een goedkoop jaarabonnement voor de trein begint men bij het Traject Vrij abonnement van de NS, terwijl het maximale tarief vaak al snel bereikt wordt en u beter een Altijd Vrij abonnement van de NS kunt bestellen. Bij het Traject Vrij abonnement wordt u namelijk beperkt tot een bepaald traject in Nederland, terwijl u met het Altijd Vrij abonnement onbeperkt kunt rijden in de spits en daluren.

Hoe werkt het Altijd Vrij abonnement?

Het NS Altijd Vrij abonnement vraagt u aan via de website en wordt vervolgens op een persoonlijke OV Chipkaart geladen die u thuisgestuurd krijgt.

Tarieven/Prijzen Altijd Vrij abonnement

De prijzen van het Altijd Vrij abonnement variëren vanwege het type abonnement dat u afsluit. U kunt een jaar abonnement afsluiten voor € 325, maar wilt u dat het reisproduct maandelijks opzegbaar is? Dan betaalt u extra en wordt hetzelfde abonnement € 399,- per maand.

Voordelen

  • U kunt 4x een NS Bijkaart aanvragen, waarmee kinderen of uw partner een Dal vrij of Weekend vrij abonnement krijgen en met hoge korting kunnen meereizen;
  • Vraag 3x gratis het Kids Vrij abonnement aan, waarmee kinderen tot 12 jaar gratis met u mee kunnen reizen;
  • Na 09:00 uur en in het weekend kunt u 3 medereizigers met 40% korting laten meereizen.

NS Business Card

Duizenden ondernemers en zakelijke reizigers maken gebruik van de NS Business Card, maar uiteraard zijn er nog heel wat zakelijke reizigers die hier nog geen gebruik van maken. De NS Business Card is al verkrijgbaar voor € 0,- per jaar, aangezien u enkel hoeft te betalen voor de diensten waar u gebruik van maakt. Zo kunt u achteraf betalen, maar tevens abonnementen van uzelf en medewerkers op de pas laden. Met de handige online beheer omgeving heeft u direct inzicht in het verbruik en kunt u hier direct op aansturen. Daarbij is declaratie of belasting aangifte een stuk eenvoudiger, doordat u persoonlijk en zakelijk eenvoudig gescheiden houdt met de NS Business Card.

NS Businesscard aanvragen

Reizen op rekening

Met de NS Business Card reist u op rekening. Dit houdt in dat u achteraf een factuur van de NS ontvangt met daarop de gemaakte kosten en het te betalen bedrag. Op deze manier heeft u nooit last van een te laag saldo op uw pas, heeft u inzicht in uw gemaakte kosten en houdt u privé en zakelijk gescheiden.

Hoe werkt de NS Business Card?

U kunt een persoonlijke of afdelingskaart aanvragen, waarmee u op rekening kunt reizen. Hiermee kan vervolgens worden ingecheckt op vrijwel alle vervoersmiddelen van het Openbaar Vervoer(trein, bus, tram en metro).

Tevens kunt u gebruik maken van de deur tot deur diensten

Deur tot Deur diensten van de NS Business Card

Met dit zakelijke product is het mogelijk om gebruik te maken van de Deur tot Deur diensten van de NS. Dit betreft de OV Fiets en de Taxi dienst die net als de overige kosten achteraf gefactureerd worden. Op deze manier heeft u altijd een weg naar huis zonder hoge kosten.

NS Business Card aanvragen?

Op de website van de NS kunt u de NS Business Card aanvragen. Dit gebeurd in een aantal eenvoudige stappen, waarna deze wordt toegestuurd.

Waar moet ik de Hema code verzilveren?

Een aantal bezoekers heeft gevraagd waar de Hema couponcode kan worden verzilverd. Het is vaak onduidelijk, aangezien u bij aanschaf van deze dagkaart actie verschillende vouchers kreeg.

Antwoord:

  1. Bezoek de website die werd aangegeven in de Hema bevestigings e-mail na aankoop van de tickets.
  2. Selecteer rechtsboven hetzelfde aantal tickets dat u bij Hema heeft besteld. Doorloop het bestelproces.
  3. Controleer de gegevens en voer de vouchercode in.
  4. Na het invoeren van de Hema code zal het bedrag op € 0,- komen te staan.
  5. Bestelling afgerond? Dan ontvangt u de tickets in uw mailbox.
  6. Het NS Eticket en de voucher voor de Hema hotdog en frisdrank dient u uitgeprint mee te nemen op reis. 

Waar kan ik de NS Couponcode invoeren?

Heeft u onlangs een ticket gekocht via een treinkaartjes actie? Grote kans dat u dan een NS couponcode moet invoeren op de website van de NS. Deze pagina is niet altijd even goed te vinden en daarom hebben wij de juiste pagina even voor u opgezocht.

NS Couponcode invoeren? Klik op de onderstaande link!

https://www.ns.nl/producten/coupon

Wat kan ik met de app van Goedkoop treinkaartje?

Voor de laatste acties, storingen en het nieuws download u nu de App van Goedkoop treinkaartje via de Play Store. Naast meldingen krijgen van de laatste updates is er tevens een reisplanner en een hulp forum inbegrepen. Op het hulp forum helpen reizigers elkaar om vragen m.b.t. het Openbaar Vervoer te beantwoorden. Daarnaast is er natuurlijk ruimte voor ervaringen, tips en gezelligheid!

Functies van de app

  • Acties
  • Nieuws
  • Storingen
  • Reisplanner
  • Hulp Forum

Komt er een app voor IOS (Apple) toestellen?

Er is momenteel een trein/OV app uitgebracht door Goedkoop-treinkaartje.nl, waarmee de laatste acties, het laatste nieuws en storingen naar u toekomen! Zo hoeft u nooit meer te zoeken en bent u op de hoogte van de mogelijkheden die het reizen met de trein te bieden heeft. Uiteraard zijn er regelmatig bezoekers die zich afvragen of er ook een IOS versie wordt uitgebracht. In verband met onze technische beperkingen laat deze versie nog even op zich wachten, maar voorlopig kunt u ons natuurlijk volgen via Facebook en de nieuwsbrief, waarin we onze belangrijkste/populairste artikelen plaatsen.

Heeft u een Android toestel?

Wat is de boete voor voeten op de bank in de trein?

Voor veel reizigers is het onduidelijk of het is toegestaan om de voeten op de bank voor u te leggen in de trein. Uiteraard is dit niet toegestaan, aangezien dit niet hygiënisch en sociaal is tegenover andere reizigers. De boete voor voeten op de bank van de trein is dan ook € 90, maar wordt zelden uitgegeven door conducteurs. Uiteraard zal dit in sommige gevallen van overlast of hele vieze schoenen wel het geval zijn. Tevens zullen zij u ten alle tijden vragen om de voeten van de bank af te halen, aangezien dit tegen de huisregels is en asociaal is.

Boete voor voeten op bank van trein: € 90,-

Wat is de boete voor zwartrijden in de trein?

Benieuwd wat de boete voor zwartrijden in de trein is? Wij hebben dit even voor u opgezocht, zodat u het risico van tevoren goed kunt overwegen. In het verleden bedroeg de boete slechts € 35, maar dit is onlangs verhoogt naar € 70,- om zwartrijders tegen te gaan. Volgens Minister Mansveld heeft onderzoek aangetoond dat het aantal zwartrijders met afneemt bij hogere boetes. Het is belangrijk dat zwartrijders worden tegengegaan. Want in 60% van de gevallen dat er overlast wordt veroorzaakt in de trein zijn deze personen niet eens in het bezit van een geldig vervoersbewijs.

Boete voor zwartrijden in de trein: € 70,-

Saldo terugboeken op OV Chipkaart

Heeft u gebruik gemaakt van uw OV Chipkaart, maar is er teveel saldo afgeschreven? Dan kunt u dit eenvoudig terugboeken op rekening/OV Chipkaart via Mijn OV Chipkaart. U hoeft hier enkel het traject aan te geven, waarna medewerkers het handmatig zullen controleren en direct kunnen inzien of er inderdaad teveel is afgeschreven. Ook wanneer u bent vergeten uit te checken is het mogelijk om saldo terug te vragen, want dit gebeurd regelmatig. Zo is de algemene regel dat u 3x per jaar uw geld terugkrijg. Bij de 4e keer krijgt u in de regel uw geld niet meer terug, omdat u uiteraard wel moet leren van uw fouten.

Stappenplan voor terugboeken van saldo op OV Chipkaart

Volg de onderstaande stappen voor het terugvragen van saldo op uw OV Chipkaart.

  1. Ga naar https://www.uitcheckgemist.nl;
  2. Voer uw OV Chipkaart nummer in;
  3. Ter controle wordt uw verloopdatum van de OV Chipkaart gevraagd;
  4. Vink het hokje aan;
  5. Geef de werkelijke haltes van uw reis aan;
  6. Uw saldo zal worden teruggeboekt.

Inchecken bij OV poortjes met NS E-ticket

Heeft u een treinticket op internet gekocht of wilt u gebruik maken van een treinkaartjes actie? Vaak worden deze in de vorm van NS E-tickets uitgegeven. Deze dienen eerst te worden geactiveerd via het internet, waarna u ze kunt uitprinten en meenemen op reis. Niet alle OV poortjes zijn voorzien van een barcode-scanner. Daarom moet u het poortje zoeken met een symbool van een barcode op de rechterdeur, waarna u de vierkante barcode op uw e-ticket voor de lezer kunt houden. De poortjes zullen vervolgens opengaan, waarna u bent ingecheckt. Houdt er rekening mee dat het bij retourtickets en trein acties van belang is dat u ook uitcheckt (met dezelfde methode).

NS Meereiskaart combineren met een abonnement

Regelmatig vragen bezoekers of het mogelijk is om een NS Meereiskaart te combineren met een abonnement of OV Studentenkaart. Dit is uiteraard toegestaan, want een abonnement of studenten OV is een geldig vervoersbewijs. In de praktijk gaat het erom dat de NS Meereiskaart niet mag worden gecombineerd met een NS Kortingsactie of aanbieding. Verder zijn alle geldige vervoersbewijzen toegestaan om te combineren met de Meereiskaart.

Geldig in combinatie met:

  • OV Chipkaart
  • Treinkaartje
  • Abonnement
  • Studenten OV
  • Andere geldige vervoersbewijzen

Wat kost een InterRail pas

Benieuwd naar de kosten van een InterRail pas? Deze hangen af van uw leeftijd, het type kaart en de klasse waarin u reist. Zo krijgen verschillende leeftijdsgroepen korting en bestaat er natuurlijk een klasse verschil.

Korting voor verschillende leeftijden

  • Kinderen t/m 11 jaar oud reizen gratis met de InterRailpas;
  • Jongeren van 12 t/m 25 jaar reizen met 25% korting op de InterRailpas;
  • Senioren vanaf 60 jaar reizen met 10% korting op de InterRailpas.

De verschillende type InterRail passen

Er bestaat 2 type InterRailpassen, namelijk:

  1. InterRail Global Pass, waarmee u onbeperkt kunt reizen binnen een voorafbepaalde periode door verschillende landen.
  2. Interrail One Country pass, waarmee u onbeperkt kunt reizen binnen een voorafbepaalde periode binnen één land naar keuze.

Meer informatie of direct bestellen? Klik hier!

Moet ik reserveren en krijg ik een vaste zitplaats?

Voor het internationaal treinverkeer zijn er verschillende vervoerders, waarbij u verplicht moet reserveren om teleurstelling te voorkomen.

Thalys, TGV, Eurostar en de OBB Nightjet

Zo dient u in de Thalys, TGV, Eurostar en de OBB Nightjet vooraf een ticket te boeken/te reserveren. U krijgt in deze treinen een vaste zitplaats aangewezen.

ICE International en InterCity Berlijn

In treinen van ICE International en IC Berlijn is het niet verplicht, maar wel raadzaam om van tevoren een zitplaats te reserveren. In het boekingsproces kunt u aanvinken om alvast een zitplaats te reserveren. Op deze manier voorkomt u het zoeken naar een zitplaats en bent u verzekerd van een comfortabele reis. Heeft u reeds tickets geboekt, maar nog geen zitplaats gereserveerd? Doe dit dan alsnog via het ISC (Internationaal Service Center) op telefoonnummer: 030-2300023.

InterCity Brussel

Voor de IC Brussel is het niet verplicht/mogelijk om een zitplaats te reserveren. In deze trein geldt net als de binnenlandse treinen een vrije plaatskeuze, waardoor u zult moeten zoeken naar een zitplaats. Al zijn deze vaak snel gevonden, aangezien niemand een vaste zitplaats heeft in de trein.

Hoeveel bagage mag ik mee in de ICE International/IC Berlijn?

Benieuwd hoeveel bagage u mag meenemen in de ICE International en de InterCity Berlijn? De regels zijn eigenlijk vrij algemeen, waardoor u niet gebonden bent aan vast kilo's of aantal tassen/koffers. Wel wordt er aangegeven dat u uitsluitend bagage mag meenemen die u makkelijk kunt dragen en in de daartoe bestemde ruimte kunt opbergen. Voor omvangrijke voorwerpen als fietsen, instrumenten of rolstoelen moet echter contact worden opgenomen met de organisatie, omdat hiervoor een speciale ruimte moet worden geopend.

Meer weten?

ICE International actie IC Berlijn actie
Tickets Berlijn Tickets Düsseldorf
Tickets Keulen Tickets Frankfurt

Hoeveel bagage mag ik mee in de Eurostar?

Regelmatig vragen bezoekers hoeveel bagage er mag worden meegenomen in de Eurostar. De reglementen voor deze trein zijn namelijk iets strenger dan die voor andere, maar worden uiteraard ook bij aanschaf van treintickets vermeld. Er mogen maximaal 2 middelgrote reiskoffers/tassen worden meegenomen tot maximaal 85 cm en een kleine tas als handbagage.

Extra bagage in de Eurostar

Elke passagier mag tot 3 stuks grotere geregistreerde bagage meenemen in de trein. Deze moet worden aangegeven bij het aanmeldkantoor, waarna de grotere stukken worden voorzien van een label en in de rijtuigen worden geplaatst. Dit is uitsluitend mogelijk op de trajecten Amsterdam - Brussel/Parijs/Lille/Londen.

Bent u bagage vergeten aan boord van de Eurostar? Neem dan contact op met telefoonnummer: +32 2 22 48 701.

Hoeveel bagage mag ik mee in de TGV?

Benieuwd hoeveel bagage u kunt meenemen in de TGV? Lees dan het onderstaande goed door, want bij het niet naleven van de reglementen kan er € 30,- in rekening worden gebracht. Zo mogen er 2 reistassen/koffers tot maximaal 32 kilogram worden meegenomen in de TGV + één stuk handbagage. Grote voorwerpen als een fiets, tandem of piano mogen niet worden vervoerd, omdat deze simpelweg niet in de bagageruimte passen. Een fiets mag wel gedemonteerd worden meegenomen in een daarvoor bestemde reishoes (formaat 120 x 90 cm).

Overige voorwerpen die zijn toegestaan

  • Surfboards
  • Kinderwagens
  • Ski's
  • Vouwfietsen
  • Rolstoelen

Meer weten?

TGV Acties

Hoeveel bagage mag ik mee in de Thalys?

In de Thalys mogen maximaal 2 koffers/tassen worden meegenomen tot 32 kg. Daarbij is het toegestaan om een kleine tas met handbagage mee te nemen en die boven uw zitplaats op te bergen. De grote koffers/tassen dienen in de daarvoor bestemde ruimte te worden geplaatst. Omvangrijke voorwerpen als tandems, piano's en dozen mogen niet worden meegenomen in de Thalys. Wegens veiligheidsoverwegingen is het verplicht in de Thalys om uw bagage te voorzien van een label met uw voor- en achternaam.

Bagage en overige voorwerpen in de Thalys

Aan de ingang van de rijtuigen bevindt zich een ruimte voor bagage. Hier dient u de grote koffers/tassen te plaatsen net als een aantal andere voorwerpen. Uit veiligheidsredenen dienen ook de onderstaande voorwerpen in de bagageruimte te worden geplaatst. Wanneer u zich niet aan deze reglementen houdt loop u het risico op een boete van € 30.

Toegestaan maar verplicht in bergruimte

  • Draagbare muziekinstrumenten;
  • Fietsen in hoes (120x90 cm, voorwiel gedemonteerd);
  • Opgevouwen kinderwagens;
  • Vouwfietsen;
  • Rolstoel;
  • Ski's;
  • Wakeboards (max 120x90).

In seizoenstreinen als de Ski-Thalys en de Zon-Thalys wordt er extra bagageruimte voor u vrijgemaakt.

Meer weten?

Hoeveel bagage mag ik mee in de InterCity Brussel?

Heeft u tickets gekocht voor de InterCity Brussel en bent u benieuwd hoeveel kilo bagage u mee mag nemen in deze internationale trein? Voor de IC Brussel geldt dat u in principe al uw bagage mag meenemen, maar het moet natuurlijk niet te gek worden. Daarom zijn voorwerpen als een tandem of grote dozen niet toegestaan. Wel mag u 2 grote tassen tot maximaal 32 kilogram meenemen + een tas handbagage. De handbagage kan worden opgeborgen boven uw zitplaats en de grote bagage kan worden opgeborgen in de daarvoor bestemde ruimtes.

Meer weten?

Hoeveel bagage mag ik mee in de trein?

De regels omtrent bagage zijn veel soepeler dan die van vliegreizen. Zo is het in internationale treinen mogelijk om 2 grote stukken bagage mee te nemen in de trein en 1 tas met handbagage. De handbagage kan boven de zitplaats worden opgeborgen en de grote tassen/koffers kunnen in de daarvoor bedoelde ruimtes worden geplaatst tussen de rijtuigen in. U kunt de tassen hier zelf plaatsen, waarna u de zitplaats opzoekt.

Algemene regel

In principe mag u 2 tassen tot maximaal 32 kg meenemen in de trein + een kleine tas met handbagage die u boven uw zitplaats kunt plaatsen. Houdt er wel rekening mee dat dit per vervoerder kan verschillen. Wilt u meer weten? Klik dan op één van de onderstaande vervoerders om de juiste bagagereglementen weer te geven.

Teveel saldo afgeschreven door dubbel inchecken?

Het overkomt dagelijks tientallen/honderden reizigers en de vervoerders verdienen hier dan ook flink aan! Reizigers die dubbel inchecken met hun OV Chipkaart of even willen controleren of ze wel zijn ingecheckt, vervolgens uitchecken en opnieuw inchecken. Op deze manier wordt er steeds een opstaptarief afgeschreven, waardoor vervoerders veel te veel geld ontvangen. Dit kunt u vaak binnen enkele stappen terugvragen, maar hier moet u wel even moeite voor doen en een fout is snel gemaakt.

Is er bij u teveel saldo afgeschreven en wilt u dit terugvragen? Binnen 24 uur kunt u dit eenvoudig terugvragen door contact op te nemen met de klantenservice van de NS.

Gaat de OV Chipkaart verdwijnen?

In verschillende nieuwsberichten wordt geschreven dat de OV Chipkaart gaat verdwijnen, maar is dit wel zo? De NS is met de ingang van de OV Chipkaart tegen verschillende obstakels aangelopen, maar dit zal altijd het geval zijn bij de ingang van een dergelijke nieuw betaalmiddel. Wel is het zo dat er nu al nieuwe technieken mogelijk zijn en dat de OV Chipkaart wellicht al achterhaald is.

Antwoord: Nee

Nieuwe betaalmiddelen

De OV Chipkaart zal niet verdwijnen, omdat er altijd een soort van treinkaartje beschikbaar moet zijn voor incidentele treinreizigers of toeristen. Wel zullen er nieuwe middelen bijkomen die het gebruiksgemak voor de reiziger in het Openbaar Vervoer zullen vereenvoudigen. Zo zal er binnenkort ook betaald kunnen worden met een app op de telefoon.

Reizen kinderen gratis of met korting in de trein?

Dagelijks reizen duizenden ouders met kinderen in de trein, maar vaak zijn de mogelijkheden niet helemaal duidelijk. Zo zijn er nog regelmatig ouders die voltarief betalen voor kinderen, terwijl dit helemaal niet nodig is. Zo mogen kinderen t/m 3 jaar gratis mee in de trein en is het voor kinderen van 4 t/m 11 jaar oud mogelijk om een railrunnerkaartje te kopen. De Railrunner van de NS is al jaren een bekend fenomeen en vele zijn er mee groot gebracht. Desondanks wordt hier niet altijd gebruik van gemaakt.

Kinderen gratis in trein

Tot 31 oktober 2015 is het mogelijk om een Dal Voordeel abonnement te kopen, waarbij u gratis 3x een Kids Vrij abonnement kunt aanvragen. Hiermee mogen kinderen van 4 t/m 11 jaar oud gratis met u mee in de trein en reist u ook nog eens met korting (ook geldig voor kleinkinderen). Dit abonnement kost tot 31 oktober slechts € 29,- voor een heel jaar via onze website. Ideaal toch?

Wilt u meer weten over dit abonnement? Klik dan op de onderstaande link!

https://goedkoop-treinkaartje.nl/ns-korting-actie/ns-dal-voordeel-actie

Alcohol/Drank in de trein

Regelmatig ontvangen wij de vraag over alcohol/drank in de trein. Het is natuurlijk heerlijk om na een lange dag werken even een drankje te drinken in de trein. Daarbij reizen duizenden mensen jaarlijks met de trein naar een evenement of voetbalwedstrijd en nuttigen in de aanloop vaak een alcoholisch drankje, maar mag dit eigenlijk?

Bier in Trein

Regels omtrent alcohol houdende drank in treinen

Openbare dronkenschap is in principe verboden, tenzij anders aangegeven. Zo is het in treinen van de NS volgens de huisregels toegestaan om een alcohol houdend drankje te nuttigen mits er geen overlast wordt veroorzaakt. In treinen van Arriva is het echter verboden om een wijntje of biertje te nuttigen en kunt u direct een boete verwachten.

Wat voor acties vind ik op Goedkoop-treinkaartje.nl?

Wij zetten ons nu al een aantal jaar in voor goedkope treinkaartjes in Nederland en doen dit met veel plezier. Op onze website vindt u acties voor binnenlandse- en buitenlandse treinreizen en houden wij u vanzelf op de hoogte als u zich inschrijft voor onze nieuwsbrief of ons Liked op Facebook (kan natuurlijk ook allebei). Hieronder hebben wij een aantal voorbeelden van treinkaartjes acties voor u onder elkaar gezet.

  • Dalvrij dagkaart van Blokker
  • NS Dagkaart van Albert Heijn
  • Weekend dagkaart van Kruidvat
  • 3=2 naar Parijs
  • Kerstmarkten vanaf € 19,-
  • Hotel + trein arrangement vanaf € 89,-

Ook profiteren van trein acties? Bezoek dan regelmatig onze website of volg ons!

AH actie Blokker actie
Deen actie Hema actie
Jumbo actie Kruidvat actie

Wanneer vroegboekkorting op treinreizen

Regelmatig vragen bezoekers zich af, wanneer je gebruik maakt van vroegboekkorting/Early-Bird-tarieven. De treinreizen kunnen namelijk pas ongeveer 3 maanden van tevoren worden geboekt, waardoor de vroegboekkorting erg beperkt wordt. Want op deze manier is de periode van vroegboekkorting ook kleiner dan bij een reis die u al 2 jaar van tevoren kunt boeken. Daarom hanteert NS International de regel dat u ongeveer 90 tot 82 dagen van tevoren uw treinticket moet boeken, zodat u profiteert van vroegboekkorting. In hele populaire periodes raden wij u aan om er z.s.m. bij te zijn, want zelfs 3 maanden van tevoren kunt u te laat zijn. De Early-Bird-tickets zijn namelijk beperkt verkrijgbaar en OP=OP.

Korting op stedentrips? Boek verstandig!

In- en uitchecklocaties van OV Chipkaart afschermen

Benieuwd hoe u de in- en uitchecklocaties kunt afschermen op uw OV Chipkaart? Voor uw privacy is het eenvoudig te doen door in te loggen met uw account, waarna u bij instellingen de in-/uitchecklocaties kunt afschermen.

Update

De in-/uitchecklocaties kunnen niet meer worden afgeschermd. Op deze manier is het voor de NS en andere vervoerders mogelijk om informatie van reizigers in te zien en bij teruggave van saldo te onderzoeken wat er is gebeurd. Ook de gegevens van reizigers die er bewust voor hebben gekozen om deze gegevens af te schermen zijn nu inzichtelijk. Hiermee lijkt de privacy te worden geschonden, maar voorlopig zijn hier nog geen duidelijke uitspraken over.

OV Chipkaart

Welke bestemmingen stopt de Thalys

De Thalys is een ervaring op zich, want deze trein haalt snelheden van 300 kilometer per uur. Uiteraard rijdt de trein niet constant 300 kilometer per uur, want hij moet regelmatig stoppen en uiteraard denken aan de veiligheid van de omgeving. Binnen Nederland zijn er verschillende opstapstations, maar ook in het buitenland zijn er verschillende bestemmingen waar de Thalys een tussen-/eindstop maakt.

Binnenlandse stops voor de Thalys

  • Amsterdam Centraal
  • Schiphol
  • Rotterdam Centraal

Buitenlandse stops voor de Thalys

  • Antwerpen
  • Brussel
  • Lille
  • Parijs

Hierboven staan de populaire bestemmingen waarvoor 12 keer per dag een trein vertrekt vanaf Amsterdam Centraal. Natuurlijk zijn er nog een groot aantal andere bestemmingen, maar deze zijn seizoensgebonden. Zo is het in de zomer mogelijk om met de Zon Thalys richting Zuid-Frankrijk te reizen en in de winter met de Ski-Thalys richting de Franse Alpen/skigebieden om op wintersport te gaan met de trein.

Wat zijn de reistijden met de Thalys?

Benieuwd naar de reistijden met de Thalys? Uiteraard hangt dit van de bestemming af en daarom hebben wij de onderstaande tabel voor u in elkaar gedraaid. Regelmatig zijn er bezoekers die zich de reistijden afvragen. Bekijk daarom hieronder de lijst voor bestemmingen als Antwerpen, Brussel, Parijs en Lille.

Reistijden van de Thalys

Bekijk hieronder de reistijden van de Thalys onder elkaar, waarbij Amsterdam als opstapstation wordt genomen.

Bestemming Reistijd
Antwerpen 01:12

Brussel

01:50
Parijs 03:16
Lille 02:40

Activeren/Verzilveren van SocialDeal dagkaart

Heeft u onlangs gebruik gemaakt van de NS Kortingsactie van SocialDeal? Dan moet u de vouchercode eerst activeren/verzilveren, voordat u deze kunt gebruiken. Uiteraard zorgt dit voor een hoop verwarring, omdat reizigers vaak de vouchercode uitprinten en meenemen in de trein, terwijl deze eerst moet worden omgezet in een NS dagkaart (omslachtig).

Vragen

Hoe werkt dit?

  1. Ga naar de website die is opgegeven in uw bevestigingsmail na aankoop van de actie
  2. Klik op de juiste pagina
  3. Voer de Vouchercode in
  4. Print het e-ticket uit

In theorie zou dit moeten werken, maar misschien dat het ook via het stappenplan werkt dat voor andere acties wordt gebruikt.

Bekijk het stappenplan hier! - e-ticket verzilveren/activeren

Wanneer komen er weer treinkaartjes acties?

Benieuwd of er binnenkort een treinkaartjes actie wordt georganiseerd? Deze blijven altijd tot het laatste moment geheim, waardoor zelfs wij u pas op het laatste moment op de hoogte kunnen brengen. Grote aanbieders brengen ons vaak wel van tevoren op de hoogte, waardoor wij alles netjes kunnen voorbereiden en de pagina's van tevoren updaten. Uiteraard vindt u de huidige acties op onze startpagina en deze pagina, maar is het tevens mogelijk om de verwachte acties voor 2015 te bekijken. Hiervoor gaat u naar het overzicht van goedkope treinkaartjes in 2015.

Heeft u een vraag? Stel hem gerust!

Teveel saldo afgeschreven van OV Chipkaart?

Regelmatig menen reizigers dat er teveel tegoed wordt afgeschreven van het saldo op de OV Chipkaart. De ritprijs is namelijk te bepalen via de NS Reisplanner, maar deze geeft niet altijd de meest actuele informatie weer. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat er via de Reisplanner wordt aangegeven dat een bepaald traject € 5,- kost, terwijl dit in werkelijkheid misschien wel € 5,50 kost. Dit is uiteraard niet netjes en voor deze misleiding dienen reizigers vaak een claim in bij de NS. Dit kan via de klantenservice telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief) of via Twitter op ons kanaal @NS_online.

Bent u vergeten uit te checken? Dan raden wij u ook aan om dit nummer te bellen, want zij kunnen uw reisgeschiedenis inzien en het teveel afgeschreven bedrag terugboeken. Houdt hierbij wel uw OV Chipkaart bij de hand, want zij kunnen vragen naar het pasnummer.

Populaire acties

Hoe ontvang ik de koffie + gebak met de La Place actie?

Heeft u een La Place dagkaart gekocht en wilt u tevens genieten van de gratis koffie + gebak? Kijk dan in de bijlage van uw e-mail, want u dient een 2e voucher uit te printen en mee te nemen. Deze dient u bij de balie van een La Place vestiging te laten zien, zodat u gratis koffie + gebak kunt ophalen. Regelmatig zijn er reizigers die de bijlage van de e-mail over het hoofd zien, waardoor zij voor een verassing komen te staan. Daarom raden wij u aan om ook de La Place voucher te printen, zodat uw reispapieren helemaal compleet zijn.

Meer weten? Kijk op onze La Place pagina!

La Place

Moet de AH Dagkaart nog worden geactiveerd?

De AH dagkaart actie moest in het verleden worden geactiveerd/verzilverd via het internet, maar tegenwoordig wordt het reisproduct geladen op een wegwerp OV Chipkaart. Hierdoor wordt het voor klanten/reizigers eenvoudiger gemaakt om van het AH treinkaartje gebruik te maken. Zo is het direct na aankoop mogelijk om met het product te reizen door simpelweg in- en uit te checken bij de OV poortjes/paaltjes.

Meer weten? Bezoek onze Albert Heijn pagina!

AH trein

De AH dagkaart actie van augustus 2015 is lopende tot 23 augustus en te gebruiken tot 04 oktober 2015. Doordeweeks is het vervoersbewijs geldig vanaf 09:00 uur en in het weekend de hele dag.

Wij wensen u een prettige reis!

Vragen

NS Meereiskaart combineren met andere aanbieding

Regelmatig vragen bezoekers of de NS Meereiskaart gecombineerd kan worden met dagkaart aanbiedingen of acties uit de Spoordeelwinkel. Helaas staat er in de voorwaarden vermeld dat het reisproduct niet gecombineerd kan worden met een andere aanbieding. Hierdoor dient u als reiziger verplicht het voltarief te betalen, waarna er iemand met u mee kan reizen met de NS Meereiskaart.

Voorbeelden van aanbiedingen die dus niet gecombineerd kunnen worden met de NS Meereiskaart zijn:

  • Sail Retour
  • Seizoensretour
  • Dagkaart acties
  • Spoor aanbiedingen
  • Spoordeelwinkel acties

OV Vragen

Mogen kinderen gratis mee in de trein?

Regelmatig wordt er aan de redactie gevraagd of kinderen gratis mee mogen in de trein. Dit is inderdaad mogelijk, maar hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Daarbij is het niet alleen binnen Nederland mogelijk om kinderen gratis mee te nemen in de trein, maar ook naar Duitsland en België zijn er mogelijkheden!

Gratis in de trein binnen Nederland

Zo is het mogelijk om kinderen tot en met 3 jaar gratis mee te nemen in de trein, tenzij ze gebruik moeten maken van een zitplaats in de trein. In dit geval dient u een Railrunner kaartje te kopen via het internet of een automaat op een treinstation. Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar oud is er een gratis Kids Vrij abonnement verkrijgbaar via de website van de NS. Hiermee kunnen kinderen gratis meereizen met een volwassene, waardoor zij kennis kunnen maken met de trein en u bespaart op de reiskosten. Hiervoor dient u een persoonlijke OV chipkaart aan te vragen voor uw kind, zodat het Kids Vrij reisproduct hierop kan worden geladen.

Gratis in de trein naar België en Duitsland

Via NS International is het mogelijk om kinderen gratis mee te nemen in de trein naar België of Duitsland. Voor beschikbare tickets maakt u gebruik van onze handige tool in de rechterkolom van onze website. Hier kunt u een begin- en eindstation invoeren en aangeven in welke periode u wilt reizen.

OV Vragen

Wat is het opstaptarief voor de bus?

Om er zeker van te zijn dat de reiziger de busreis kan betalen wordt er verwacht dat er een bepaald saldo op de persoonlijke- of anonieme OV Chipkaart is geladen. Hierbij wordt er voor busreizen geen onderscheid gemaakt voor de anonieme- en OV Chipkaart, maar dit is bij treinreizen wel het geval. In de onderstaande tabel is goed te zien welke opstaptarief, basistarief of instaptarief u nodig heeft bij welke vervoerder.

OV Chipkaart

Bus, metro en tram Bus (Qliners Arriva)
€ 4 € 10
€ 4 € 10

Wat is het opstaptarief voor de trein?

Om er zeker van te zijn dat reizigers het tarief kunnen betalen dient er een bepaald saldo op de OV Chipkaart geladen te zijn. Zo weet de vervoerder zeker dat zij het bedrag uiteindelijk kunnen vorderen van de reiziger en niemand kan zwartrijden. Dit opstaptarief wordt ook wel het basis of instaptarief genoemd en verschilt per vervoerder. Daarnaast wordt er ook nog eens onderscheid gemaakt in persoonlijke- en anonieme OV Chipkaarten. Kijk in de onderstaande tabel voor de verschillende opstaptarieven in de trein, zodat u hier rekening mee kunt houden en dit saldo op uw OV Chipkaart kunt laden.

OV Chipkaart

Trein (NS) Trein (Arriva/Keolis) Trein (Veolia)
Anonieme OV-chipkaart € 20 € 10 € 20
Persoonlijke OV-chipkaart € 20 € 10 € 10

NS Feestdagen/Uitzonderingen

Benieuwd of de NS rekening houdt met feestdagen? Hieronder hebben wij een lijst opgesteld van de vaste feestdagen, waarbij sommige feestdagen niet altijd op dezelfde datum vallen. Houdt er rekening mee dat treinkaart acties niet altijd geldig zijn op dit soort NS feestdagen/uitzonderingen.

  • 1 januari (Nieuwjaarsdag)
  • 24 april (Eerste Paasdag)
  • 25 april (Tweede Paasdag)
  • Koningsdag
  • 5 mei (Bevrijdingsdag)
  • Hemelvaartsdag
  • Pinksterren
  • Tweede pinksterdag
  • 25 december (Eerste Kerstdag)
  • 26 december (Tweede Kerstdag)
Uitzonderingen bij trein acties

Om er zeker van te zijn of deze uitzonderingen van toepassing zijn op uw trein actie raden wij u aan de algemene voorwaarden nogmaals door te nemen, zodat u niet voor verassingen komt te staan in de trein.

Deel deze pagina!

Close