Trein nieuws van Nederland

Trein nieuws

Opzoek naar het trein nieuws en OV-nieuws van Nederland? Wij publiceren het meest actuele treinennieuws van Nederland en houden u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zo publiceren wij dagelijks over de laatste ontwikkelingen rondom ProRail, de NS, ontwikkelingen en gebeurtenissen rondom het Nederlands spoor. Wilt u op de hoogte blijven van het laatste treinnieuws? Volg ons dan op Twitter, Facebook en onze website. Tevens kunt u de mobiele Android-app downloaden, waarmee u het laatste nieuws direct op uw telefoon ontvangt.

NS Storingen/Vertragingen
Naast het laatste treinnieuws worden ook de actuele storingen/vertragingen op onze website elke minuut van de dag nauwlettend in de gaten gehouden. Deze zijn te vinden via deze pagina en dagelijks beschikbaar voor bezoekers van onze website en treinreizigers.

Mooie weer stimuleert treinverkeer

Het mooie zomerweer is losgebarsten in Nederland en dit zorgt voor extra strandverkeer en daarmee natuurlijk extra treinen richting de kust van Nederland. Het is sinds 1996 niet meer voor gekomen dat er op zaterdag en zondag een temperatuur van boven de 30 graden is bereikt. Het komend weekend wordt er dan ook een reusachtige drukte verwacht richting de stranden van Nederland. De trein is meestal een uitstekend vervoersmiddel voor de strandgangers, waarmee u de stilstaande files vermijd. Daarbij kunt u op het huidige moment zelfs vanuit de verste uithoeken van het land voordelig reizen met de treinkaartjes actie van Albert Heijn. Ook de NS verwacht meer treinreizigers in het weekend richting de strandgebieden, waarvoor er extra treinen rijden op de trajecten richting de kust van Nederland.

Even een dagje weg

Nederlanders trekken er in de vakantie massaal op uit om er even een dagje tussen uit te gaan. Vrije tijd staat hoog in het vaandel van de Nederlander. Toch is het aantal Nederlandse treinreizigers dit jaar minder dan in de voorgaande jaren. Dit is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan de crisis waar ons land op het huidige moment in verkeerd. Ook het weer valt dit jaar tegen, waardoor het strand toerisme minder is dan in 2010. Toch zorgt het benauwde Nederlandse weer er voor dat Nederlanders andere dagjes uit verkiezen, omdat ze toch wel even een dagje weg willen.

Even een dagje weg

Dagje weg met de trein is populairder dan ooit!

Lees meer

Treinkaartjes kopen wordt duurder

De prijzen zullen het jaar 2013 gaan stijgen met 2.4 procent. Deze wijziging zal per 1 januari ingaan en is in lijn met de consumentenprijsindex en de vergoeding voor het gebruik van de infrastructuur. Ook zullen de tarieven van een aantal NS abonnementen worden gewijzigd. Voor de houders van Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Kids Vrij en het Voordeelurenabonnement zullen er geen tarief wijzigingen worden gedaan. Voor de bezitters van de NS abonnementen Dal Vrij, Altijd Vrij en andere netkaarten zullen er wel wijzigingen worden doorgevoerd. Voor de zakelijke gebruikers met de NS business Card en het flexreizen is er nog weinig bekend, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen ook deze tarieven worden aangepast.

NS zakelijk

Minister verbaasd over boosheid passagiers

De minister van infrastructuur heeft er moeite mee dat de treinreiziger boos wordt bij grote problemen van de Nederlandse Spoorwegen. Omdat het noodweer van de winter niet alleen het treinverkeer had platgelegd, maar ook de snelwegen, terwijl hier veel minder commotie over ontstaat. De minister heeft dus liever dat we of over allebei klagen of helemaal niet. Zowel stroomstoring, seinstoringen als kabel breuken kunnen het treinverkeer stilleggen en daar is niet altijd wat aan te doen, maar de gevolgen zijn vaak catastrofaal. Er zouden dus in de aanloop naar de winter al maatregelen getroffen moeten worden om dit te voorkomen en een noodplan te hebben, zodat de duizenden reizigers toch hun huis kunnen opzoeken. Toch zal dit nog een aantal jaar duren aangezien er voor de komende winter nog niet veel veranderd lijkt te zijn.

Klachten over winterweer

Miljoen passagiers internetten in trein

De nieuwe generatie treinreizigers is geland in Nederland. Maandelijks internetten ruim een miljoen passagiers in de trein. Dit door de komst van de smartphones en de tablets, waarmee uren lang onbeperkt geïnternet kan worden. Ook het de gratis wifi die in sommige treinen al aanwezig is biedt een uitkomst voor een hoop passagiers en dit zal in de nabije toekomst alleen nog maar uitgebreid worden is de verwachting. Waar het al eindigen is nog maar de vraag. Het tijdperk van uit het raam kijken en de krant lezen lijkt langzaam te verdwijnen, omdat het laatste nieuws altijd via het internet te vinden is en de meeste mensen allang een app hebben aangeschaft, waarmee zei het actuele nieuws binnen halen. De komende jaren zal het wifi zich naar alle waarschijnlijkheid uitbreiden naar stations en de overige treinen, omdat er een steeds grotere behoefte naar is.

NS wifi op stations

Trein personeel klaagt over kwaliteit rails

De kwaliteit van de rail in Nederland laat nog wat te wensen over als het aan de conducteurs en machinisten ligt. Er zijn in de afgelopen periode ruim 60 meldingen met betrekking tot slecht onderhoud aan het spoor ingediend door het personeel.

Onderhoud aan rails

De treinen zouden op sommige trajecten zo erg wiebelen dat het personeel regelmatig over passagiers heen valt of op de grond terecht komt. Ook de vakbond vind dit onaanvaardbaar en roept Prorail op om de meldingen serieus te nemen en het spoor te wisselen op kritieke punten.

Het wiebelen van de treinen zou veroorzaakt worden door slecht onderhoud aan het spoor. Het gaat hierbij vaak vooral om dezelfde trajecten, zoals:

  • Utrecht - Den Bosch
  • Eindhoven - Den Bosch
  • Weesp - Naarden - Bussum

Kabinet kiest voor veilig spoor

Eindelijk

Na de vreselijke botsing van een aantal maanden geleden heeft het kabinet toch besloten om het spoor uit te rusten met het ERMTS beveiligingssysteem. Het ERMTS beveiligingssysteem zal ervoor zorgen dat elke trein die een rood signaal negeert automatisch gestopt zal worden. Op het huidige moment worden alleen treinen die harder dan 40 km/uur rijden gestopt door het systeem, maar dat zal dus in de toekomst ook voor de langzaam rijdende treinen gelden. Door deze extra veiligheidsmaatregel is het mogelijk om meer treinen te laten rijden op het Nederlandse spoor, waarmee de capaciteit dus vergroot wordt.

Rood sein ERMTS

Duur

Het zal naar alle waarschijnlijkheid nog 10 jaar duren voor het systeem in zijn geheel geïmplementeerd zal zijn in het Nederlandse spoornet. Om hier een extra impuls aan te geven heeft het kabinet extra geïnvesteerd in de plannen om een spoedig verloop te stimuleren.

 

Opnieuw spoorwegveiligheid in het geding

De spoorwegveiligheid komt eigenlijk elk jaar terug in het nieuws, aangezien het huidige veiligheidssysteem van de NS en prorail verouderd is ten opzichte van de mogelijke technieken. Hierdoor is het nog steeds mogelijk dat een machinist in Nederland een rood sein mist en er een rampzalig ongeluk plaatsvind. De afgelopen week is deze discussie door verschillende partijen aangewakkerd, omdat het wel eens tijd wordt dat het systeem vervangen gaat worden. Volgens deskundigen is het spoorwegsysteem naar schatting ongeveer 20 jaar verouderd, wat onverantwoordelijk is bij een organisatie met zoveel passagiers per dag. Een rood sein wordt meerdere malen per jaar gemist, maar leid zelden tot een ongeluk als afgelopen week. Toch kunnen de ongelukken nog veel meer gevolgen hebben en is het zeker mogelijk dat dit meerdere malen per jaar voorkomt. De onderzoeksraad voor veiligheid pleit al sinds 1992 voor een nieuw beveiligingssysteem bij de NS, maar heeft tot op de dag van vandaag nog geen resultaat geboekt.

De raad heeft sindsdien harde kritiek op de veiligheid rond de spoorwegen en vind dat er weinig prioriteit wordt gegeven aan de veiligheid bij de Nederlandse Spoorwegen. Het beveiligingssysteem zou in 1998 al verouderd genoemd worden, waardoor het nu anno 2012 toch wel ruim verouderd genoemd kan worden.

Veiligheidssysteem

Opnieuw sein gemist door machinist

Afgelopen week heeft een trein een noodstop moeten maken, omdat deze op het verkeerde spoor zou zijn beland. Dit werd mogelijk gemaakt, doordat er naar alle waarschijnlijkheid opnieuw een rood sein werd genegeerd. Op het zelfde spoor was een werktrein van de NS bezig met werkzaamheden. Het nieuws kwam aan het licht, doordat een medewerker van de NS anoniem het incident had doorgespeeld aan verschillende media. Dit nieuws bericht is belangrijk om dat er eerder deze week een zwaar ongeluk heeft plaatsgevonden. Hierbij kwam er een 68-jarige vrouw om het leven en waren er ruim 100 gewonden onder de inzittende.

Hulp voor slachtoffers wordt vergoed

Naar aanleiding van het treinongeluk van afgelopen week is er door het advocaten bureau van slachtoffers van Personenschade(ASP) een meldpunt geopend, waarbij mensen hun kosten voor herstel aan kunnen geven. De vereniging die uitsluitend opkomt voor slachtoffers van het ongeluk helpt de slachtoffers in de onderhandelingen met de NS over hun schadevergoeding. Dit bedrag zou op kunnen lopen tot 200 000 euro per persoon. Het ongeluk heeft ruim 100 passagiers verongelukt, waarvan een 68-jarige vrouw is overleden.

Fataal trein ongeluk rond Amsterdam

De NS en Prorail hebben een dramatische dag meegemaakt afgelopen week. Hierbij klapten een Intercity en een sprinter frontaal op elkaar, waardoor er ruim 100 personen gewond zijn geraakt waarvan ongeveer 36 zwaar gewond. Hiervan is afgelopen week een 68-jarige vrouw omgekomen aan haar verwondingen. Gelijk na het ongeluk heeft de machinist van de trein aangegeven dat hij waarschijnlijk een rood sein heeft gemist, waardoor het ongeluk tot stand kan zijn gekomen. Prorail gaf al vrijwel direct aan dat de verkeersleiding systemen functioneerde, waardoor de conclusie van een menselijke fout al vrijwel werd getrokken. Deze fatale fout van de machinist heeft tot een dramatische dag geleid. Een passagier uit de eerste coupé zou hebben gehoord dat de machinist uit de cabine kwam en zou hebben gezegd dat ze een rood sein zou hebben gemist. Wel heeft de machinist vervolgens overal hulp en assistentie geboden.

Trein ongeluk amsterdam

Trein ongeluk amsterdam

 

Trein ongeluk amsterdam

Meer artikelen...

Goedkoop treinkaartje logo

. . . . .

Deel deze pagina!

Close