Trein nieuws van Nederland

Trein nieuws

Opzoek naar het trein nieuws en OV-nieuws van Nederland? Wij publiceren het meest actuele treinennieuws van Nederland en houden u graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zo publiceren wij dagelijks over de laatste ontwikkelingen rondom ProRail, de NS, ontwikkelingen en gebeurtenissen rondom het Nederlands spoor. Wilt u op de hoogte blijven van het laatste treinnieuws? Volg ons dan op Twitter, Facebook en onze website. Tevens kunt u de mobiele Android-app downloaden, waarmee u het laatste nieuws direct op uw telefoon ontvangt.

NS Storingen/Vertragingen
Naast het laatste treinnieuws worden ook de actuele storingen/vertragingen op onze website elke minuut van de dag nauwlettend in de gaten gehouden. Deze zijn te vinden via deze pagina en dagelijks beschikbaar voor bezoekers van onze website en treinreizigers.

Valse phishing mail in oktober 2018

Er is in oktober 2018 weer een valse mail in omloop, waarmee vermoedelijk persoonsgegevens worden verzameld. De mail met als onderwerp: "Win 1 week gratis onbeperkt reizen" wordt verstuurd vanuit Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en is geen betrouwbare afzender. Voer uw persoonsgegevens daarom niet in en deel dit ook met familie, vrienden en collega's.

Lees meer

118 nieuwe Sprinters in Spanje geproduceerd

Er wordt op het huidige moment getest met nieuwe sprinters, maar op 9 december 2018 zullen de 118 nieuwe sprinters die geproduceerd worden in Spanje in gebruik worden genomen. De nieuwe sprinters zijn voorzien van de nieuwste snufjes en beschikken over een toilet aan boord. Op het testtraject in Nederland worden de eerste treinstellen alvast getest om problemen te voorkomen. Met de 118 nieuwe treinstellen worden ruim 20 duizend zitplaatsen gerealiseerd en wordt de capaciteit van de NS aanzienlijk vergroot.

De redactie van Treinenweb was ter plaatse voor de eerste foto's. Het is natuurlijk prachtig om de nieuwe voertuigen in het echt te zien. De nieuwe modellen zullen in de komende jaren miljoenen reizigers naar de gewenste bestemming brengen en hopelijk zonder problemen.

Eerste treinen in december 2018

Hoewel de bouw van de treinen nog in volle gang is, zullen de eerste treinen al rijden in december 2018 en moeten overvolle treinen in de toekomst worden voorkomen.

Eerste snelle trein naar Berlijn

Op 17 september vertrok de eerste symbolische snelle trein naar Berlijn vertrokken vanaf Amsterdam CS, waarbij Stientje van Veldhoven de passagiers heeft uitgezwaaid op het perron. In de trein zaten bestuurders van ProRail, Schiphol, NS en andere ambtenaren uit Nederland om in Duitsland te pleiten voor snelle internationale treinverbindingen. Er is op het huidige moment geen goed en duurzaam alternatief voor reizigers en volgens de NS kan de reistijd teruggebracht worden van 6 uur en 20 minuten naar ongeveer 4 uur. Hiervoor zouden de vele tussenstops in Nederland en Duitsland moeten worden overgeslagen en zal er gebruik moeten worden gemaakt voor hogesnelheidstrajecten.

De delegatie pleit voor investeringen in het internationaal treinverkeer. Naast Antwerpen, Brussel, Parijs en Londen zal ook een snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn moeten worden gerealiseerd. Zeker met het oog op de toekomst en duurzaamheid is dit een stap in de goede richting. Wat de resultaten zijn van het lobbyen is nog niet naar buiten gebracht, maar het zal waarschijnlijk nog een aantal jaar duren voordat beide partijen hier de juiste maatregelen voor hebben getroffen.

Symbolische snelle trein naar Berlijn

Bij de symbolische snelle trein naar Berlijn werden alle tussenstops in Nederland overgeslagen. Hierdoor wist de NS een tijdswinst van een half uur te boeken, maar het kan nog veel sneller door een snelle locomotiefwissel bij de grens, te investeren in technologie op en rond het spoor en medewerking van de Duitse spoorwegen.

Investeren

Om treinen sneller te laten rijden in Nederland zal er worden geïnvesteerd in voorzieningen op en rond het spoor, waardoor snelheden als 200 kilometer per uur in Nederland haalbaar zouden moeten zijn. Ook in Duitsland moet hierin worden geïnvesteerd voor een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Daarnaast heeft de NS reeds bestellingen geplaatst voor locomotieven die op zowel het Nederlands als Duitse spoornet overweg kunnen.

Ook de dienstregeling zal moeten worden aangepast. Zo wordt er gepleit voor meer prioriteit aan internationaal treinverkeer in plaats van regionaal treinverkeer voorrang te geven. Om het plan te realiseren moet de Duitse spoorwegen volledige medewerking verschaffen, maar daar was tot op heden nog geen sprake van.

In 4 uur naar Berlijn

Het moet in de toekomst mogelijk worden om in 4 uur naar Berlijn te reizen. Op het huidige moment doet de InterCity Berlijn er 6 uur en 20 minuten over om naar de hoofdstad van Duitsland te reizen. Dit komt door de vele tussenstops in Nederland en Duitsland en de langdurige locomotiefwissel bij de Duitse grens. Met het verkorte van de reistijd vanaf Amsterdam CS naar Berlijn zal ook de reistijd naar andere Europese topbestemmingen als Warschau en Praag minder worden.

Berlijn

Lees meer

Oefening voor terroristische aanslag in regio Utrecht

Vandaag en morgen zal er in regio Utrecht worden geoefend voor een eventuele terroristische aanslag. Na de steekpartij op Amsterdam CS met vermoedelijk terroristische motieven kan er niet worden uitgesloten dat het gebeurd en daarom oefent de VRU (Veiligheids Regio Utrecht) deze week met het Openbaar Vervoer om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Uiteraard heeft personeel al vaker instructies gekregen m.b.t. dergelijke calamiteiten, maar in de praktijk is het nog niet vaak grootschalig geoefend.

Lees meer

NS Flex van NS slaat aan

NS Flex is de nieuwe betaalmethode van de Nederlandse Spoorwegen en wordt massaal opgepakt door treinreizigers. Met de nieuwe service hoeven reizigers zonder abonnement niet het standaard opstaptarief van € 20 op hun OV Chipkaart te hebben, maar kan er aan het eind van de maand (achteraf) worden betaald. Hiervoor moeten reizigers uiteraard wel een persoonlijke OV Chipkaart hebben en moeten zij zich aanmelden voor het NS Flex abonnement. Hiermee zijn de gemaakte reiskosten altijd inzichtelijk via een mobiele app, kunnen reizigers zorgeloos inchecken zonder zich zorgen te maken over een opstaptarief en worden zowel de kosten van trein, metro, tram bus en OV fiets allemaal aan het eind van de maand verrekend met de reiziger.

Lees meer

NS Kinderboekenruil op zondag 14 oktober 2018

Ook dit jaar wordt de NS Kinderboekenruil weer georganiseerd als afsluiting van de Kinderboekenweek. Zo is het op station Utrecht Centraal en Den Haag Centraal mogelijk om op zondag 14 oktober een oud (gelezen) boek te ruilen voor een ander of nieuw boek. Zo worden de geruilde boeken in de kast gezet, maar plaatst NS ook nieuwe boeken in de kast om de keuze voor kinderen optimaal te houden.

Kinderboekenruil

Lees meer

NS Bussen rijden brandstof neutraal

NS heeft aangekondigd dat naast de treinen die op 100% windenergie rijden, nu ook de bussen brandstof neutraal zullen worden ingezet. Zo is er afgelopen week met 2 grote busbedrijven (Jan de Wit Group en Transvision) een nieuw contract gesloten om naast betere reisinformatie ook brandstof neutraal te gaan rijden. De bussen worden zo aangepast dat zij op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) kunnen rijden. Dit wordt gemaakt van verwerkt frituurvet en industriële vetten die als klimaatneutrale brandstoffen worden gezien (geen CO2 uitstoot). Daarbij worden er geen nieuwe natuurlijke bronnen aangeboord voor deze brandstof, maar worden oude stoffen gerecycled.

Lees meer

44 nieuwe fietsenstallingen op treinstations

In het afgelopen jaar zijn er 44 fietsenstallingen op treinstations omgebouwd of helemaal vernieuwd. Hierbij is gewerkt aan meer ruimte, modernisering en een nieuwe entree met transparante poortjes voor meer veiligheid. Reizigers zijn zeer te spreken over de nieuwe fietsenstallingen en de bezetting steeg daardoor met 20 tot 40 procent. ProRail en NS hebben voor de vernieuwing van fietsenstallingen 8 miljoen euro uitgetrokken en hebben dit samen met financiële steun van gemeentes gebruikt voor de aanpassingen.

OV Fietsen

Ook het aantal OV Fietsen van NS is afgelopen jaar uitgebreid en zijn toegevoegd aan vernieuwde fietsenstallingen.

Eerste 24 uur gratis

Wilt u een fiets parkeren in de fietsenstalling van NS? De eerste 24 uur is parkeren gratis, waarna er voor de erop volgende dagen kosten worden gerekend. 

Fietsenreparatie

Ook een aantal van de 44 vernieuwde fietsenstalling is tevens een fietsenreparatie aanwezig, waar u tegen een vergoeding uw fiets kunt laten repareren. Heeft u in de tussentijd een fiets nodig? Dan krijgt u een gratis leenfiets, terwijl uw fiets wordt gerepareerd bij een NS Fietsenreparatieservicepunt.

Kosten van de reparatie vindt u terug op: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533128625604/content/assets/ns-nl/tarieven/fiets-service-reparatiekaart.pdf

Eerste snellere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn

Al langer pleit de NS voor een snellere internationale verbinding tussen Amsterdam Centraal en Berlijn Hbf, maar door de vele tussenstops en de locomotief wissel op de grens is een kortere reistijd niet mogelijk. Daarbij wordt er in zowel de Nederlandse als de Duitse dienstregeling prioriteit gegeven aan het regionaal en streekvervoer, waardoor internationale reizigers langer in de trein zitten. Om te laten zien dat een snellere verbinding mogelijk is en aan te geven dat de NS bereid is om mee te werken zal er maandagochtend 17 september een snellere IC Berlijn naar Berlijn rijden, waarbij tussenstops binnen Nederland worden overgeslagen en de reguliere reistijd van 6 uur en 20 minuten met 27 minuten wordt ingekort.

Berlijn

Lees meer

InterCity rijdt station Almelo voorbij

Vanmorgen is de InterCity van Enschede naar Deventer het perron van station Almelo voorbij gereden. Hier moesten op dat moment ongeveer 40 reizigers uitstappen die stom verbaasd moesten doorrijden. De conducteur informeerde reizigers direct van het voorval, waarbij de treindienstleiding de InterCity had aangezien voor een goederentrein en er hierdoor geen mogelijkheid was om te stoppen op het station. Op station Wierden werd vervolgens een extra tussenstop gemaakt om de 40 passagiers te laten overstappen op een Blauwnet trein terug naar Almelo. Extra reiskosten hoefden uiteraard niet te worden betaald, maar wel hadden reizigers last van 30 minuten extra vertraging.

Lees meer

Meer artikelen...

Goedkoop treinkaartje logo

. . . . .

Deel deze pagina!

Close