Omwonende manipuleren onderzoek ProRail en NS

Op 10 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) in Nederland tellen ProRail en NS het voorbij gaande verkeer. Aanleiding voor het onderzoek is het ongeval op de overweg in Hooghalen begin mei 2020, waarbij een 58-jarige machinist van NS om het leven is gekomen. Het onderzoek zou voornamelijk bedoelt zijn om in kaart te brengen hoeveel ‘zwaar’ verkeer de overgangen passeert. Bij het ongeluk was namelijk een zwaar landbouwvoertuig betrokken. Gekeken wordt of er bij een aantal overgangen wellicht extra maatregelen moeten worden getroffen.

Buurtbewoners van een aantal NABO’s zien echter andere beweegredenen en vrezen dat de overgangen verdwijnen bij een gebrek aan populariteit. Zo worden er naast ‘zwaar verkeer’ ook voetgangers, fietsers en automobilisten geteld. Om de uitslag te beïnvloeden roepen omwonende op om bij de overgang te verschijnen, zodat je ‘geteld’ wordt.

Vrees is niet voor niets

Dat spoorbeheerder ProRail overgangen wilt sluiten is geen geheim. Zowel de spoorbeheerder als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen van de NABO’s af of gaan deze in de toekomst aanpassen. Woordvoerder van ProRail Aldert Baas laat weten dat de toekomst van overwegen al is bepaald. De uitslag van de onderzoeken heeft hier dan ook geen invloed op. ProRail heeft de opdracht gekregen om in de komende jaren 180 overwegen te verbouwen of te sluiten. Op dit moment is dit al bij meer dan 50 overwegen gebeurd.

ProRail is verbaast over de oproep om gevaarlijke overgangen open te houden. Zo sprak de woordvoerder “Onbegrijpelijk dat je mensen oproept er extra gebruik van te maken terwijl iedereen weet dat je dat juist zo min mogelijk moet doen omdat het gevaarlijk is. Je gaat toch ook geen voetgangers of fietsers oproepen zo vaak mogelijk een gevaarlijke kruising over te steken?”.