NS verwacht 4,7 miljard verlies en ontslagen

In een online personeelsbijeenkomst heeft NS bekend gemaakt dat zij tot 2025 een verlies van 4,7 miljard euro verwachten. De cijfers zijn naar eigen zegge gegrond, waarop NS actie moet ondernemen. Zo zal het bedrijf moeten inkrimpen en is overheidssteun noodzakelijk om overeind te blijven.

NS verwacht dat er minder reizigers zullen zijn, vanwege de ervaringen die we opdoen door Corona. Er zullen meer mensen thuiswerken en zullen mensen kiezen voor de e-bike als alternatief vervoersmiddel. Een goedkoop treinkaartje blijft voor NS prioriteit. Het kan niet zo zijn dat de reiziger de prijs moet betalen. Daarbij zou het reizigers alleen extra ontmoedigen om uit de trein te blijven.

Eerste redenen voor minder reizigers

  • Studenten zullen minder reizen door hoger onderwijs op afstand, wat nu meer wordt doorontwikkeld.
  • Internationale zakelijke reizigers zullen meer gebruik maken van videobellen
  • Er is meer vraag naar e-bikes dan ooit. Hier zal dan ook meer gebruik van worden gemaakt.
  • Bedrijven in Nederland investeren nu in thuiswerkplekken en videobellen. Dit zal na de crisis nog steeds worden gebruikt.

Reden voor NS om ontslagen en besparingen aan te kondigen. Hoewel er een ruwe schatting van het personeelsoverschot bekend is, wordt deze nog niet naar buiten gebracht

Internationaal treinverkeer

Ook voor internationale treinreizen verwacht NS een krimp. Tot 2025 verwachten zij 300 miljoen euro aan gemiste treinreizen. Er zullen naar verwachting minder reizigers met de trein naar België, Frankrijk en Duitsland reizen.

Steun van overheid

NS is een staatsdeelneming met het ministerie van Financiën als enige aandeelhouder. Het zal dan ook niet lang duren voor NS steun vanuit de overheid ontvangt. Hoeveel dit zal zijn is nog niet duidelijk, maar NS wilt eerst met een plan komen. Volgens woordvoerder Groenewegen is het logisch dat NS pas steun krijgt als zij in een uitgewerkt plan aantonen wanneer zij weer financieel gezond zijn. Zo weet de overheid waarin zij investeren.

Zeker omdat het kabinet steun heeft beloofd aan luchtvaartmaatschappij KLM verwacht NS eenzelfde regeling. Niet onterecht, want het bedrijf is essentieel voor het vervoer in Nederland. Ook internationaal ging het steeds beter, waarvoor een injectie vanuit de overheid essentieel is.