prorail

NS mist eind 2020 een half miljard euro

Vanwege de aanhoudende Coronamaatregelen dreigt NS een miljard tekort te komen eind 2020. In juni zou dat al een half miljard euro zijn. NS heeft doorlopende kosten, zoals de concessieprijs voor het rijden op het hoofdrailnet en de hogesnelheidslijn. Daarnaast betalen zij ProRail voor gebruik van het spoor. NS heeft het kabinet gevraagd om deze […]

ProRail: Onderzoek naar duurzaam en onderhoudsarm stationsmeubilair

Infrabeheerder ProRail is een onderzoek gestart naar duurzame en onderhoudsarme oplossingen voor de vernieuwing van stationsmeubilair. In het verleden is geïnvesteerd in houten meubels en groene eilanden, maar deze staan er vaak verwaarloosd bij. ProRail laat zich daarom graag adviseren door de markt en vraagt bedrijven zich te melden.

NS: langere reistijd met Pasen

NS verzoekt reizigers die tijdens Pasen geen gebruik hoeven te maken van de trein, dit ook niet te doen. Het zou voor reizigers van vitale beroepen anders onmogelijk zijn om veilig met de trein naar hun werk te reizen. Hoewel NS dagjes uit meestal stimuleert is dit nu niet de tijd en raden zij het […]

Spoorstaven aangebracht op westelijk hefdeel Botlekbrug

Het was dan eindelijk zover. Dinsdag 17 maart was een belangrijke mijlpaal voor de werkzaamheden aan de Botlekbrug. De spoorstaven mochten op het westelijk hefdeel van de spoorbrug worden geplaatst, ondanks de beperkingen vanwege het Corona-virus. De Botlekbrug is onderdeel van de Betuweroute die in Rotterdam start als Havenspoorlijn. De brug is onderdeel van de […]

NS: Speciale basisdienstregeling voor Corona

In verband met de Coronacrisis komt NS met een aangepaste dienstregeling. Deze speciale basisdienstregeling houdt in dat er slechts 2 keer per uur in beide richtingen een trein zal rijden. De regeling gaat in voor een groot aantal stations in Nederland. Op deze manier kunnen cruciale beroepsgroepen naar hun werk blijven gaan.

ProRail: Duurzaam spoor, vervoer en ontwikkeling

Het het stijgende aantal reizigers, treinen en ritten per jaar is groei van het spoor noodzakelijk. ProRail wilt dit natuurlijk wel op een duurzame en verantwoorde manier doen. Daarom neemt ProRail diverse maatregelen om een zo duurzaam mogelijk spoor en vervoer te realiseren. Hiervoor kijkt ProRail bij de ontwikkeling van projecten naar het zuinig verbruiken […]

ProRail: 2 tot 8 miljoen ton CO2 besparing per jaar

Er is een hoop om te doen en bedrijven melden zich massaal om een deel te krijgen van het budget van 1000 miljard euro. Europa heeft zichzelf als doel gesteld om in 2050 uitstootvrij te zijn en stelt hiervoor een biljoen euro beschikbaar. Ook ProRail wilt meedoen aan de plannen en roept Frans Timmermans op […]

Reizigers enthousiast over zelfrijdende trein

Tussen 12 en 17 februari is een proef gedaan met een zelfrijdende trein op het traject Groningen – Buitenpost. Enthousiaste reizigers mochten meereizen met de zelfrijdende trein en bleven ook na de treinreis tevreden. Hoewel de trein automatisch reed was er wel een machinist aan boord om in te grijpen als dit nodig bleek te […]

ProRail Video: Mensen slalommen over een dichte spoorwegovergang

Het is bizar en niet te bevatten, maar het gebeurd toch echt! Dit soort incidenten gebeuren bijna dagelijks, waarbij het gelukkig vaak goed gaat. Het gevolg van deze roekeloosheid is echter de moeite niet waard. In 2019 zijn 9 doden gevallen en 3 zwaargewonden op overgangen. Daarbij waren er nog eens 42 botsingen, waarbij gelukkig […]

Trein ontspoord op rangeerterrein Groningen

In de ochtend van vrijdag 24 januari is een trein ontspoord op het rangeerterrein van Groningen. Er zaten op dat moment gelukkig geen passagiers in de trein. Het gebeurde aan de achterzijde van het hoofdstation in Groningen, waarbij een trein door een stootblok is gereden. Hierdoor is een gedeelte van de trein ontspoord.